۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۹:۵۰
کد خبر: 82501376
T T
۰ نفر
هيچ دولتي به اندازه تدبير و اميد در حوزه سلامت سرمايه گذاري نكرده است

سنندج- ايرنا- مديركل بيمه سلامت استان كردستان گفت: تاكنون هيچ دولتي در منطقه خاورميانه به اين سرعت، همانند دولت تدبير و اميد در حوزه سلامت و ارتقاء سطح شاخص هاي آن، سرمايه گذاري نكرده است.

سيد انور اسماعيلي روز شنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا افزود: براي نخستين بار در كشور در دولت تدبير و اميد بيش از 11 ميليون نفر كه 90 درصد آنها استحقاق حمايت بودند، تحت پوشش بيمه سلامت قرار گرفتند.
وي اضافه كرد: اين افراد بيمه شده بدون هيچ تفاوتي با ساير افراد از تمام خدمات بهداشتي و درماني، بدون پرداخت سرانه بهرمنده شده و مشمول بسته هاي حمايتي پايه قرار گرفتند.
وي اظهار كرد: طبق اعلام كارشناسان بهداشت جهاني، تاكنون هيچ كشوري در دنيا نتوانسته در اين مدت كوتاه به اين اندازه چتر حمايت بيمه اي خود را افزايش دهد.
مديركل بيمه سلامت كردستان با اشاره به گسترش چتر بيمه اي در اين استان نيز گفت: در راستاي حمايت از اقشار كم برخوردار و آسيب پذير جامعه و بعد از شروع به كار دولت تدبير و اميد، 372 هزار نفر از جمعيت استان كه فاقد هرگونه پوشش بيمه اي بودند بدون پرداخت حق بيمه و به صورت رايگان تحت پوشش بيمه همگاني سلامت قرار گرفته اند.
وي افزود: با اجراي طرح تحول نظام سلامت و گسترش بيمه سلامت اكنون بيش از يك ميليون و 150 هزار نفر تحت پوشش بيمه قرار گرفته و براي اين تعداد نيز دفترچه درماني داده شده است.
به گفته وي بيشترين جمعيت تحت پوشش بيمه سلامت استان مربوط به روستائيان بوده كه اكنون 614 هزار و 680 نفر تحت پوشش اين صندوق هستند.
اسماعيلي گفت: مابقي بيمه شدگان در قالب صندوق هاي كاركنان دولت و ساير اقشار كه شامل خانواده معزز شهدا، جانبازان و افراد تحت پوشش سازمان هاي حمايتي از جمله بهزيستي است بيمه شده اند.

**هزينه هاي حمايتي بيمه سلامت در كردستان چهار برابر شده است
مديركل بيمه سلامت كردستان گفت: اين بيمه حمايت هاي خود را در سه سطح روستاييان، 2و 3 درماني به بيمه شدگان ارائه مي دهد كه هزينه هاي آن در سال 1392 در حدود 900 ميليارد ريال بود كه سال 1395 اين مبلغ به بيش از سه هزار و 660 ميليارد ريال افزايش يافت.
اسماعيلي با تفكيك هزينه هاي صورت گرفته افزود: در سال 1392 در هر بخش روستايي در كردستان 90 ميليارد ريال هزينه شده بود كه در سال 93 اين مبلغ به 460 ميليارد ريال و در سال 95 با بيش از 6 برابر افزايش، به 600 ميليارد ريال رسيد.
وي اضافه كرد: در سطوح 2 و 3 درماني نيز هزينه ها و حمايت هاي دولت در سال1392در حدود 760 ميليارد ريال بود كه در سال 93 يك هزار و 400 ميليارد ريال رسيد.
وي اظهار كرد: هزينه هاي اين بخش در سال 1394 در بخش درمان سطوح ( 2و 3 ) به 2 هزار 160 ميليارد ريال رسيد و در سال 95 به 2 هزار و 700 ميليارد ريال افزايش يافت.
به گفته اسماعيلي با اجرا شدن طرح تحول نظام سلامت، بيماران روستايي تنها سه درصد و بيماران شهري 6 درصد هزينه هاي بستري را در مراكز بيمارستان و دولتي پرداخت مي كنند.

**حمايت هاي بيمه سلامت از بيماران خاص كردستان 4 برابر شده است
مديركل بيمه سلامت كردستان گفت: در سال 1392 در مجموع يك هزار و 176 بيمار خاص در استان تحت پوشش بيمه سلامت قرار داشت كه براي اين افراد در مجموع 54 ميليارد ريال هزينه شده بود.
اسماعيلي اضافه كرد: در سال 1394 افراد داراي بيماري خاص تحت پوشش در كردستان به 150 نفر افزايش پيدا كردند اما حمايت هاي بيمه به 120 ميليارد ريال رسيد.
وي اظهار كرد: در سال 1395 تعداد بيماران خاص تحت پوشش بيمه سلامت در استان به يك هزار و 828 نفر رسيد اما هزينه هاي انجام شده براي انها به 200 ميليارد ريال افزايش يافت.
اسماعيلي گفت: در بحث بيماران خاص علاوه بر افزايش ميزان پوشش اقلام دارويي مورد نياز اين بيماران كه بيشتر داروهاي گران قيمت هستند، ميزان حمايت ها از اين بيماران نيز افزايش پيدا كرد.
به گفته وي هم اكنون بعد از بيماران خاص، بيشترين حمايت هاي بيمه سلامت از بيماران سرطاني كه بيماري خاص نيستند صورت مي گيرد.
در استان كردستان در مجموع 2 هزار و 220 نفر داراي بيماري هاي خاص شامل ام اس، هموفيلي، تالاسمي، دياليز و پيوند كليه شناسايي شده است.

** شهروندان مي توانند جزو ناظران اجتماعي بيمه سلامت باشند
مديركل بيمه سلامت كردستان گفت: اين بيمه مي خواهد نظارت بيشتري بر خدمات ارائه شده به بيماران داشته باشد و شهروندان مي توانند با مراجعه به سايت اينترنتي http://kd.ihio.gov.ir جهت ثبت شكايات و نظر خود اقدام كنند.
اسماعيلي افزود: علاوه بر اين آدرس اينترنتي، شهروندان مي توانند در ساعت اداري با تماس با شماره تلفن 33284870 يا شماره همراه 09189726982 و سامانه پيامك 30001608006982 مشكلات خود را با كارشناسان اين بيمه در ميان بگذاراند تا بررسي شود.
وي اضافه كرد: علاوه بر اين نظارت هاي مردمي، اكيپ هاي مشترك اين بيمه با تيم هاي بازرسي استانداري كردستان، مراكز درماني را مورد بازرسي مستمر قرار مي دهند.
اسماعيلي به طرح هاي جديد اين بيمه نيز اشاره كرد و گفت: از امسال بيمه سلامت به زير مجموعه وزارت بهداشت درآمده و در راستاي سياست هاي اين وزارتخانه اقدام خواهد كرد.
به گفته وي كردستان به پايلوت كشوري طرح حذف دفترچه هاي درماني در سطح كشور تبديل شده و اين طرح از تيرماه اجرا مي شود.
مديركل بيمه سلامت كردستان گفت: هم اكنون در استان 122 داروخانه، تمامي مراكز درماني و بهداشتي و 98 درصد پزشكان استان با بيمه سلامت قرارداد دارند و شهروندان تحت پوشش اين بيمه مي توانند به اين مراكز مراجعه و خدمات مختلف دريافت كنند.
به گزارش ايرنا، طرح تحول نظام سلامت ارديبهشت سال 93 به منظور كاهش پرداخت هزينه هاي درماني از جيب مردم، حضور پزشكان متخصص در بيمارستان هاي مشمول، ارتقا كيفيت خدمات درماني و ويزيت در بيمارستان هاي مشمول، حفاظت مالي از بيماران صعب العلاج، خاص و نيازمند، ارتقاي كيفيت هتلينگ بيمارستان هاي مشمول طرح و حمايت از ماندگاري پزشكان در مناطق محروم به مرحله اجرا درآمد.
نام نويسي براي بيمه سلامت ايرانيان نيز همزمان در سراسر كشور از اول ارديبهشت سال 1393 آغاز و توزيع دفترچه هاي درماني نيز از سوم خرداد همان سال آغاز شد.
در سرشماري سال 1395 جمعيت كردستان يك ميليون و 603 هزار و 11 نفر سرشماري شده كه از اين تعداد 70.8 درصد در مناطق شهري و 29.2 درصد هم در مناطق روستايي استان ساكن هستند.
3020/ 1904
**خبرنگار: عبدالله رحماني/** انتشاردهنده: مسعود احمدي