قانون تشكیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی و انتخاب شهرداران مصوب خرداد 1375 و اصلاحات آن، هدف تشكیل شوراهای اسلامی را پیشبرد سریع برنامههای اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی، پرورشی و سایر امور رفاهی از طریق همكاری مردم و نظارت بر امور روستا، بخش، شهر و شهرك دانسته است.
با اینكه در قانون حتی اشاره ای به فعالیتهای سیاسی شوراها نشده ولی این نهاد به عنوان یكی از مجامع تصمیم ساز در مدیریت شهری همواره مد نظر تشكلها و احزاب سیاسی كشور بوده و به ویژه در انتخابات و مراحل شكل گیری این نهادهای مردمی، نقش آفرینی احزاب سیاسی مشهود است.
شوراها هم اینك در جمهوری اسلامی ایران تجربه چهار دوره را پشت سرگذاشته و خود را برای انتخابات دوره پنجم آماده می كنند؛ به همین دلیل با حضور نمایندگانی از احزاب اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدالی فعال در خراسان رضوی كه از سوی خانه احزاب این استان به ایرنا معرفی شدند عملكرد شوراهای اسلامی و چشم انداز این نهاد به ویژه در شهر مشهد مورد واكاوی قرار گرفت.
با توجه به طرح مطالبی در خصوص عملكرد شهرداری و شورای چهارم مشهد در این میزگرد، نظرات محمدكمال سرویها رئیس شورای اسلامی كلانشهر مشهد نیز جداگانه آورده شده است.
* ضرورت توجه به منافع ملی در زمان انتخابات
عضو شورای مركزی حزب اتحاد ملت خراسان رضوی در میزگرد ایرنا در مشهد درمورد برنامه جریانهای سیاسی برای پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی گفت: در زمان انتخابات باید منافع ملی مد نظر باشد و از بحثهایی مثل تقابل تعهد و تخصص كه سرانجامی هم ندارد پرهیز شود.
مهدی عبایی افزود: باید وفاق و منافع ملی در كشور تعریف شود؛ برای مثال آیا منفعت ملی ما این است كه نزدیك انتخابات ریاست جمهوری به دولت مستقر ناسزا گفته شود؟ یا برای رفع فقر فرهنگی در حاشیه شهر برنامه های غیركارشناسی اجرا شود؟
وی ادامه داد: باید منافع ملی و شهر برای مردم تبیین شود و به آنان گفته شود چه كسانی بهتر می توانند این منافع را تامین كنند تا هر دولتی كه بر سركار آمد بدون دلیل از آن حمایت نكنند و یا بدون دلیل به مخالفت با آن بر نخیزند.
عضو شورای مركزی حزب اتحاد ملت خراسان رضوی گفت: باید تخصصهای مختلف را شناخت و به مردم گفت تا ناشناخته رای ندهند و لازم است كه با آگاهی رای دهند زیرا رای آنان اثرگذار است.
وی افزود: حزب اتحاد ملت خراسان رضوی با اعتدالیون اشتراك مشی و رفتار دارد و سعی می كند در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد مردم را با نگاه ملی آشنا كند زیرا بد و بیراه گفتن جناحهای سیاسی به یكدیگر نگاهی قبیله ای بوده و دیدگاهی ملی نیست در حالی كه مبنا باید نگاه ملی باشد.
عبایی تاكید كرد: از دیدگاه جریان سیاسی اصلاح طلب كسی كه وارد عرصه انتخابات شوراها می شود باید یك تكنوكرات با ایمان باشد؛ با ایمان در این تعبیر هم كسی است كه با اخلاق، وجدان و پایبند به اعتقادات باشد و دروغ نگوید.
وی افزود: عضو تكنوكرات و با ایمان شورا، فردی را برای سمت شهردار انتخاب می كند كه تخصص لازم را دارد و در این صورت دیگر با تمام ادعایی كه برای تعهد داریم فردی را كه دانش آموخته یك رشته اخلاقی است به عنوان شهردار یك شهری كه پر از آسیب است معرفی نمی كنیم.
* ویژگیهای نامزدهای انتخابات شورا از دیدگاه اصولگرایان
نماینده جریان سیاسی اصولگرایی هم در میزگرد ایرنا در مشهد گفت: 30 ویژگی برای معرفی داوطلبان شوراها در جبهه پیروان خط امام و رهبری خراسان رضوی تعیین شده كه از این تعداد 15 ویژگی به توانمندی و تخصص گرایی و كارآمدی اختصاص یافته است.
سیدجواد رضویان راد افزود: اگر به این امر توجه می شد بطور مثال الان پس از گذشت چهار دهه از انقلاب كماكان مثل سال 1357 نباید از فضای مسجد و مدرسه برای رای دادن استفاده می شد بلكه باید كانونهایی در بوستانها به عنوان اماكن عمومی درست می شد كه شهروندان از آنها به عنوان جایی برای رای دادن استفاده می كردند.
وی ادامه داد: افرادی كه می خواهند به عنوان عضو در شورای شهر پنجم مشهد از سوی مردم انتخاب شوند باید تخصص جامع و لازم را داشته باشند و این برای اصولگرایان یك اصل است.
این فعال سیاسی اصولگرا گفت: شورای شهر مشهد تاكنون نسبت به عملكرد تخصصی برای حل معضل حاشیه نشینی، بلندمرتبه سازی، ایمنی و مسائل رفاهی و اجتماعی مردم نمره قابل قبولی كسب نكرده است.
وی اضافه كرد: باید شورایی انتخاب شود كه نگاهش بحث تخصصی، رفاهی و اجتماعی مردم باشد. باید فراتر از مباحث جناحی با رویكردی تخصصی، عملگرا و فهم منطقی از مسئولیتهای شورای شهر و شهرداری افراد را به مردم معرفی كرد تا در صورت برگزیده شدن بتوانند در پنجمین شورای اسلامی شهر مشهد به مردم خدمت صادقانه كنند.
* ضرورت كاهش هزینه های جاری شهرداری
یكی از نمایندگان جریان اعتدالی نیز در میزگرد ایرنا در مشهد گفت: شهرداری مشهد از نظر نیروی انسانی خیلی فربه شده كه این امر هزینه های جاری این نهاد را بسیار زیاد كرده در حالی كه باید هزینه های جاری شهرداری به زیر 10 درصد برسد تا 90 درصد هزینه ها در پروژه های زیربنایی و عمرانی هزینه شود كه اكنون اینگونه نیست.
محمدرضا فرهادی افزود: نیروهای انسانی را باید تخصصی كرد تا با كمترین افراد بیشترین كارآمدی حاصل شود و كسی كه از جریان اعتدال در مشهد نامزد می شود باید شناخت كافی نسبت به شهر مشهد و مشكلات آن و تخصص و درك صحیح از مولفه های مدیریت شهری اعم از جنبه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشد و طرحهای جامع و تفصیلی را بشناسد.
وی ادامه داد: نامزد جریان اعتدالی باید به ایجاد درآمد پایدار شهری آشنایی داشته باشد و با كمك نیروهای تخصصی اشتیاق به سرمایه گذاری در شهر مشهد را افزایش دهد.
این فعال سیاسی اعتدالی گفت: نگاه نخست بیشتر زائران و مسافران مشهد به حرم مطهر امام علی بن موسی الرضا(ع) است. اما در كنار این مضجع شریف باید مكانهای گردشگری و فرهنگی دیگری هم در شهر باشد كه زائر بتواند پس از زیارت رغبتی برای ماندگاری بیشتر در مشهد داشته باشد و در پی این افزایش اقامت درآمدی عاید هتلها و مسافرخانه ها و كسانی شود كه در این بخش و سایر بخشهای اقتصادی كار می كنند.
وی افزود: هم اكنون در شهر توس و آرامگاه فردوسی كه از مكانهای گردشگری مشهد محسوب می شود هیچ گردشگری بیش از نیم ساعت دوام نمی آورد و مناطق ییلاقی اطراف شهر مشهد هم موقعیت مناسبی ندارند در حالی كه افزایش مراكز رفاهی و تفریحی می تواند باعث ماندگاری زائر و مسافر شود.
فرهادی همچنین بر پرهیز از سیاسیكاری و عدم دخالت انگیزه های قومی طایفه ای در اداره شهر تاكید و بیان كرد: باید متخصصانی را برای حضور در شوراهای شهرها دعوت كنیم كه تخصصشان منطبق با كمیسیونهای شوراها باشد.
* شورای شهر باید همه سلائق را نمایندگی كند
عضو شورای مركزی حزب اعتدال و توسعه خراسان رضوی نیز در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد گفت: شورای یك شهر باید نماینده آحاد مردم و همه سلائق و جریانات باشد و حتی احتیاجات همه اقشار و طیفهای سنی اعم ازكودكان، میانسالان و كهنسالان را مد نظر قرار دهد.
رضا خاتم پور افزود: باید در نگاه مدیریت شهری برابری بین زنان و مردان وجود داشته باشد و همه مردم از شهرشان لذت ببرند. برای مثال بگونه ای نباشد كه فقط غذاهایی در این شهر پخت شود كه افراد خاصی از آن لذت می برند چون شاید فرزند من پیتزا را از دیزی بیشتر دوست داشته باشد لذا نباید حكم كرد كه فقط و فقط در این شهر دیزی پخت شود.
وی ادامه داد: جریان اعتدالی اعتقادش این است كه باید در شورای شهر مشهد نگاهی همه جانبه و توسعه ای در همه شئون و ابعاد شهر وجود داشته باشد و از طرف دیگر چون مشهد شهری بین المللی است باید آن را با 100 شهر بزرگ دنیا مقایسه كرد و با استانداردهای آن شهرها سنجید.
او گفت: آیا قطار شهری و ترافیك در مشهد به جایی رسیده كه با 100 شهر بزرگ دنیا رقابت كند؟ یا شهر بازیهای ما بر اساس سرانه جمعیتی كودكان و نوجوانانمان هست و استانداردهای لازم در آنها رعایت شده است؟ شهرداری مشهد چقدر به دنبال آموزشهای شهروندی رفته است؟
وی افزود: اگر شهرداری برای بازیافت زباله هزینه زیادی كند اما كودكان و نوجوانان و شهروندان فرهنگ تفكیك زباله خشك از تر را نیاموخته باشند و معنای پسماند را نفهمند آیا این سرمایه گذاری سودمند خواهد بود؟
خاتم پور ادامه داد: شورای شهر و شهرداری مشهد در طول دوران تصدی امور چقدر برای آموزش وظایف و حقوق شهروندی وقت گذاشته اند؟
وی معتقد است: فقط شهر مشهد را بزك كرده ایم بدون اینكه ببینیم زیر پوست شهر چه خبر است بطوری كه اگر فردی بیگانه از بلوارهای اصلی شهر عبور كند شهرداری را تحسین می كند در حالی كه در كوچه پس كوچه ها و حاشیه شهر مشكلاتی ابتدایی همچون فاضلاب و ترافیك بسیار زیاد است.
او گفت: شهرداری مشهد اگر می خواهد از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب برسد باید برنامه جامعی داشته باشد. این كار را متخصصان فن و كسانی كه نگاه توسعه ای داشته باشند می توانند انجام دهند.
وی افزود: در شورایی كه اعضای كمیسیونهای آن تخصص كافی و لازم را در زمینه كاری خود ندارند نمی توان برای شهر مشهد و رفع مشكلات آن برنامه ریزی مطلوبی كرد.
* مهمترین مشكلات شهر مشهد
عضو شورای استانی حزب كارگزاران سازندگی خراسان رضوی نیز در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد پیرامون مهمترین مشكلات شهر و راهكار حل آنها گفت: مشهد با مشكلاتی در زمینه خدمات شهری مثل فاضلاب، ترافیك، فضای سبز و نظیر آن مواجه است ولی فربه شدن چارت اداری شهرداری مهمترین مشكل است.
امیر اقتناعی افزود: شهردار و شورای شهر جدید مشهد هر كسی كه باشد با این چارت فربه اداری و این همه نیروی مازاد و چینشهایی كه در دوره اخیر انجام شده و بیشتر آنها سفارشی، غیرتخصصی و باندی بوده است به مشكل بر می خورد.
وی ادامه داد: سیاسیكاری و جناحگرایی یكی از مشكلات عمده و اصلی شهرداری و شورای شهر مشهد است كه باید از آن پرهیز شود. این یك مساله خیلی مهم و سیاسی است و نمی توان گفت در مورد آن نباید حرف سیاسی زد چون مجموعه فعلی حاكم بر شهرداری مشهد سیاسی نگاه و عمل كرده اند ما هم باید سیاسی پاسخ دهیم.
او خواستار شفاف سازی و اعلام بودجه برنامه های مشهد 2017 و انتخاب این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام شد و گفت: باید برنامه های این رویداد كه توسط شهرداری اجرا شده مورد واكاوی دقیق قرار گیرد.
اقتناعی با انتقاد از شهردار مشهد بخاطر ترك این شهر در شرایط پس از زلزله 16 فروردین در سفیدسنگ خراسان رضوی گفت: ترك شهر در شرایطی كه زلزله و پس لرزه های آن در مشهد هم احساس شد آن هم بخاطر شركت در یك نشست سیاسی مورد انتقاد جدی است. به همین خاطر است كه می گوئیم شورا و شهرداری نباید سیاسی باشد و در این خصوص و موارد دیگر شورا باید از شهردار مشهد پاسخ بخواهد.
وی توجه نكردن به تخصص گرایی را از مشكلات شهرداری مشهد ذكر و بیان كرد: شهردار مشهد باید با مسائل شهری، فضای سبز و ارائه راهكارها آشنایی باشد و به جای بیان این كه بر اساس قانون عمل كنید راهكار كارشناسی ارائه دهد.
او افزود: ناشادی شهر و افسردگی مردم آن یكی از مشكلات مشهد است كه باید بودجه های فرهنگی شهرداری برای رفع این مشكل مهم هزینه شود تا شهری شاد با مردمی امیدوار و با روحیه داشته باشد.
* فرار سرمایه ها، مشكل بزرگ مشهد
عضو شورای استانی حزب اتحاد ملی خراسان رضوی نیز در میزگرد ایرنا در مشهدگفت: فرار سرمایه ها كه خود علتهای مختلفی دارد از مهمترین مشكلات شهر مشهد است كه باید با اقدامات مناسب از آن جلوگیری شود.
مهدی عبایی افزود: مردم صاحب نظرند لذا باید از آنان و سازمان های مردم نهاد برای كارهای مربوط و مرتبط با شهرداری و اداره شهر مدد گرفت و كمك خواست.
او گفت: همان گونه كه از سراسر جهان به انگلستان می روند تا نمایشنامه 'اتللو' و سایر آثار شكسپیر را تماشا كنند یكی از كارهای دیگری كه می شود در مشهد انجام داد این است كه بخشی از كارهای ملی و جهانی كه می شود به نام فردوسی، شاهنامه و نمادهای ملی در مشهد انجام داد را در یك تالار بزرگ به نمایش بگذاریم تا از سراسر دنیا برای دیدن آن به مشهد بیایند.
وی با بیان اینكه مساله دیگر توجه به جذب گردشگر ورزشی است افزود: این خجالت آور است كه ما دو تیم فوتبال در لیگ برتر داریم كه یكی از آنها مدام در حال سقوط است در حالی كه شهری مثل بندرانزلی با تیمی مثل ملوان گردشگر ورزشی جذب می كند و همین طور رشت یا حتی برخی از شهرهای كوچك خوزستان نیز از این موقعیت استفاده مناسبی می كنند ولی مسئولان مشهد به این امر توجهی ندارند.
* مشهد 2017 فقط مربوط به شهرداری نیست
عضو شورای مركزی جبهه پیروان خط امام و رهبری خراسان رضوی نیز در میزگرد ایرنا در مشهد گفت: بحث مشهد 2017 فقط به شهرداری مربوط نیست و باید عملكرد دستگاههای اجرایی هم در این خصوص مورد بررسی قرار گیرد.
رضویان راد افزود: ما به عنوان جبهه پیروان خط امام و رهبری آمادگی داریم با تك تك جریانهای سیاسی در این نظام در چارچوب قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی بنشینیم و فهرست واحد ببندیم. به هیچوجه دنبال تمامیت خواهی نیستیم و به این دلیل كه فردی اصلاح طلب است از فهرست ما حذف نمی شود بلكه اگر اصلاح طلبی معتقد به نظام جمهوری اسلامی بود و ولایت فقیه را قبول داشت و طرفدار خدمت صادقانه بود می تواند در فهرست جبهه پیروان خط امام و رهبری قرار گیرد.
* تدوین برنامه جامع برای همه حوزه های شهری
عضو شورای مركزی حزب اعتدال و توسعه خراسان رضوی نیز گفت: اگر فهرست جریان اعتدالی یا جریان اعتدالی و اصلاح طلب با هم در انتخابات شورای اسلامی شهر مشهد رای بیاورند در نخستین فرصت برای اصلاح امور و رسیدن به وضعیت مطلوب برنامه مدون و جامعی می دهند كه به همه حوزه های شهر می پردازد.
رضا خاتم پور افزود: ما به تربیت زائریاران خواهیم پرداخت به این معنی كه برنامه ای ایجاد كنیم كه مردم مشهد به سطحی از دانسته های فرهنگی برسند كه بتوانند خادمان خوبی برای زائران حرم امام رضا(ع) باشند.
وی گفت: بر اساس نص صریح قانون، شهرداریها موظفند پنج درصد از عوارض شهر را به آموزش و پرورش و درصدی دیگر را به كتابخانه های عمومی شهرها بپردازند كه این نص صریح توسط شورا و شهرداری كنونی شهر مشهد نادیده گرفته شده اما در صورتی كه همفكران ما در شورای جدید شهر مشهد رای بیاورند به این موضوع خواهند پرداخت و این قانون را به اجرا در می آورند و حقوق آموزش و پرورش و كتابخانه ها را ادا می كنند.
* شورای اول مشهد تركیبی از سلائق متفاوت
عضو شورای مركزی حزب اتحاد ملت خراسان رضوی هم در میزگرد ایرنا در مشهد پیرامون عملكرد شوراهای اسلامی شهر مشهد تاكنون گفت: نخستین شورای شهر مشهد شورای تركیبی و خوب بود بطوری كه در آن شورا اصولگرایان و اصلاح طلبان و مستقلها حضور داشتند ولی ریاست آن را به یك شخصیت مستقل سپردند كه به لحاظ اجرایی تجربه بیشتری داشت.
مهدی عبایی افزود: انتخابات شورای دوم و چهارم در شهر مشهد در عمل به سمتی رفت كه برخی از نیروهای طرفدار نظام یا حذف شدند و یا نتوانستند جایگاهی پیدا كنند كه بتوانند از حقوق مردم دفاع كنند.
او اظهار كرد: با عنایت به نظر كارشناسی افراد معتمد، شورای سوم شهر مشهد به نسبت شوراهای دوم و چهارم موفقتر بود و این تجربیات باید در مرحله عمل از نظر سیاسیون مغفول نماند.
وی گفت: اینكه یك جریان سیاسی بدون این كه با شفافیت خودش را مطرح كند با یك فهرست كه روزهای آخر انتخابات بیرون می آید بخواهد خودش را تحمیل كند و بعد هم مدعی باشد كه بخش عظیمی از نظام را نمایندگی می كند، نه در انتخابات مجلس و نه در انتخابات شوراها كار درستی نیست. امیدوارم این چهار دوره شوراها باعث شود نیروهایی برای دوره پنجم مطرح شوند كه از منظر منافع ملی كار كنند چون می خواهیم شهر آباد شده و مشكلات از روی دوش كشور برداشته شود بنابر این بهترین كسانی كه می توانند آسیبها را بزدایند افرادی هستند كه از دل مردم بیرون آمده و با مشكلات آشنایی دارند.
* نباید به شوراها نمره صفر یا 100 داد
عضو شورای مركزی حزب اعتدال و توسعه خراسان رضوی نیز در ادامه میزگرد ایرنا گفت: نمره صفر و صدی به اشخاص نمی دهیم اما شورای چهارم شهر مشهد عینك سیاسی زده و به همه چیز به شكل سیاسی نگاه می كند.
محمدرضا فرهادی افزود: شورای سوم شهر مشهد را موفقترین شورا می دانیم چون كارهای كارشناسی و زیربنایی بهتری انجام داد و افرادش كارشناستر بودند.
وی گفت: كارهای زیربنایی اساسی از شورای چهارم شهر مشهد ندیدیم و این شورا بیشتر به بحثهای سیاسی با هدف جمع آوری رای پرداخت و به كمك به مساجد، هیات امناهای مساجد و حاشیه شهر مشهد تمایل پیدا كرد.
او افزود: در حالی كه ظرفیت هتلها، مسافرخانه ها و مهمانپذیرهای مشهد خالی است شورای چهارم به استانهای مختلف اعلام كرده زمین و امكانات رایگان برای ساخت زائرسرا به شهرها واگذار می كند كه این امر اشتغال مشهد را با مشكل مواجه می كند.
وی ادامه داد: هر چند وضعیت فضای سبز شهر مشهد به نسبت بد نیست ولی نمی توان گفت كه شورای چهارم و شهردار منتخبش فضای سبز كنونی را ایجاد كرده اند چون زیربناها از قبل گذاشته شده بود.
او افزود: هم اینك ظاهر شهر مشهد بد نیست اما در بحثهای حاشیه نشینی، زیربنایی، پل سازی، راهسازی و ساختمانی كار خوبی انجام نشده و آن یكی دو سال نخست كه شورای چهارم روی كار آمد و این مباحث ادامه داشت هم بخاطر كارهایی باقیمانده از دوران شهردار قبل بود.
عضو دیگر شورای مركزی حزب اعتدال و توسعه خراسان رضوی گفت: اگر شرایط موجود شهر مشهد را با وضعیت مطلوب بسنجیم در این صورت شاید مدیریت شهری اعم از شورا و شهرداری مشهد نمره 10 یا 12 كسب كنند.
رضا خاتم پور افزود: البته شورای چهارم و شهردار منتخبشان هم در یك جاهایی زحماتی كشیده اند و اینكه عملكردشان را منفی و بطور كامل سیاه ببینیم درست نیست.
* شوراها نمره قبولی نمی گیرند
نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری خراسان رضوی نیز در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد گفت: شوراها با توجه به عملكردی كه داشته اند در كل كشور نمره قابل قبولی نمی گیرند. هرچند شوراها نباید رویكرد سیاسی و جناحی داشته باشند ولی در عمل آنقدر سیاسی شده اند كه وظیفه اصلی خود را به فراموشی سپردند.
رضویان راد افزود: بزرگترین كار شوراهای اسلامی شهرها انتخاب مدیر اجرایی شهر یا همان شهردار است كه وظیفه اش طبق قانون پرداختن به رفاه و آبادانی و مسائل عمومی شهر است.
وی گفت: اختیارات شهرداران حتی شهردار تهران و مشهد متناسب با آنچه در قانون اساسی برایشان دیده شده نیست. برای مثال در شورای ترافیك شهرستان مشهد شهردار تنها یك عضو است و نمی تواند تصمیم بگیرد كه یك خیابان باز یا بسته شود و یا اینكه حكم شهرداران را باید وزارت كشور صادر كند كه ممكن است این كار را نكند.
او افزود: در شورای شهر مشهد شهردارانی انتخاب شده اند كه هر كدام یك سری اقدامات انجام داده اند كه می تواند به عنوان كارنامه عملكرد آن شورا مورد ارزیابی قرار گیرد و در كل عملكرد یك شورای موفق یا ناموفق را می توان در ارزیابی عملكرد شهردارانی كه انتخاب كرده اند ملاحظه كرد.
وی گفت: قانون به نحو جامع و كامل توسط شوراها و شهرداران منصوبشان اجرا نشده یعنی بخشی از قانون را طوری اجرا كرده اند كه گویا اختیارات لازم را در شوراها ندیده اند و به كارهای مُسكنی، آنی و تصمیم گیریهای موردی پرداخته شده و مسایل اصلی شهر به فراموشی سپرده شده است.
او افزود: مردم در پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر مشهد باید افراد را بر اساس تخصص انتخاب كنند و كسانی را برگزینند كه هدفشان عمران و آبادانی و رفاه بیشتر باشد.
* لزوم پاسخگویی شورای چهارم
عضو شورای استانی حزب كارگزاران سازندگی در خراسان رضوی در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد بر لزوم پاسخگویی شورای چهارم این شهر تاكید و بیان كرد: از زمانی كه شهرها به صورت شورایی اداره می شوند مشهد سه شهردار مشهور داشته كه در دوره ای طرحهای زیربنایی خوبی اجرا شده است.
اقتناعی افزود: اكنون این پرسش مطرح می شود كه شهردار فعلی مشهد كه شورا و مجموعه ای از حاكمیت همراه با او بوده و كسی هم نبوده كه چوب لای چرخش بگذارد چه پروژه اساسی و اصلی را در مشهد اجرا یا پایه گذاری كرده است؟ زیرا جمع كردن زباله و نگهداری فضای سبز وظیفه جاری شهرداری است.
وی ادامه داد: در شوراهای گذشته خیابان 100 متری مشهد پایه گذاری شد و قطار شهری به سرانجام و بهره برداری رسید و اكنون شورای چهارم كه بعد از تثبیت این نهاد كار را در دست گرفته باید پاسخ دهد چه عملكردی داشته و چه طرح ویژه ای را به اجرا گذاشته است.
او گفت: مشهد جدای از مسائل شهری و اقتصادی از جمله بافت فرسوده با مسائل اجتماعی متعددی مثل طلاق یا حاشیه نشینی مواجه است و بطور مثال دارای بزرگترین حاشیه جمعیتی در سطح كشور است.
* پاسخ رئیس شورای اسلامی شهر مشهد
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در خصوص فربه شدن شهرداری و گزینشی بودن نیروهای آن در این دوره پاسخ داد: نیروی مازاد در شهرداری مشهد وجود دارد ولی این نیروها در دوره های شوراهای نخست و دوم استخدام شده اند.
محمدكمال سرویها افزود: در دوره فعالیت شوراهای سوم و چهارم هیچ نیرویی خارج از ضابطه و فراخوان جذب شهرداری نشده است.
وی در خصوص ادعای عدم توجه شهرداری به آموزش شهروندی نیز پاسخ داد: آموزشهای شهروندی در دوره فعلی ارتقاء یافته و به خوبی مورد توجه قرار گرفته است.
او ادامه داد: ردیف بودجه مربوط به آموزش شهروندی هر سال در شورای چهارم با روند افزایشی روبرو بود و هفت درصد از بودجه سازمان فرهنگی شهرداری مشهد به مقوله آموزش شهروندی تخصیص یافت و آموزشهای مرتبط به صورت منسجم انجام می شود.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در این خصوص كه اعضای كمیسیونهای شورای چهارم تخصص ندارند نیز گفت: در این دوره نه تنها اعضای كمیسیونهای تخصصی شورای شهر از نزدیكترین تخصصها چینش شد بلكه برای اولین بار شش گروه پژوهشی متشكل از بهترین متخصصان در بخشهای مختلف حمل و نقل، برنامه و بودجه، خدمات شهری، اقتصادی و غیره در كنار كمیسیونهای تخصصی برای مشاوره دادن تشكیل شد.
سرویها در مورد بی توجهی شهرداری و شورای شهر فعلی به موضوع حاشیه شهر هم گفت: این امر ادعای بی اساسی است. شورای چهارم تنها شورایی است كه گفتمان شورا و شهرداری را عوض كرد.
وی ادامه داد: در این شورا شیب خدمت به سمت مناطق حاشیه شهر تغییر یافت كه نمونه بارز آن ساماندهی كشف رود است.
سرویها با بیان اینكه بیش از 20 سال است كه شهر مشهد از معضل كشف رود و كشت و كارفاضلابی رنج می برد افزود: در این دوره شورا و شهرداری ورود جدی به این امر كردند و ساماندهی كشف رود از اولویتها بود كه تاكنون حدود 90 هكتار از حریم كشف رود درختكاری شده و از كشت و كار فاضلابی جلوگیری شده است.
وی ادامه داد: همچنین در زمان روی كارآمدن شورای چهارم تنها 13 سالن ورزشی متعلق به شهرداری در این كلانشهر وجود داشت كه این تعداد در دوره فعلی به 48 سالن ورزشی رسید كه عمده آنها با مشاركت سپاه در مناطق حاشیه ای احداث شد.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص فرار سرمایه از مشهد در دوره فعلی نیز گفت: در این دوره ركود ساخت و ساز در كل كشور حاكم بود ولی نه تنها پروژه های شهرداری روی زمین نماند و همه با قوت اجرا شد بلكه بالغ بر 80 هزار میلیارد ریال نیز پروژه مشاركتی با سرمایه گذار بخش خصوصی اجرا شد كه این امربه معنای فرار سرمایه گذار نیست و سرمایه گذاران بزرگی در این دوره جذب شدند.
وی در خصوص ادعای عدم پرداخت سهم كتابخانه ها توسط شهرداری مشهد نیز گفت: طبق قانون نیم درصد از درآمد شهرداریها باید به نهاد كتابخانه های عمومی پرداخت شود و یا در زمینه ارتقاء فرهنگ مطالع و كتابخوانی هزینه شود.
سرویها ادامه داد: شهرداری مشهد در زمینه ارتقاء فرهنگ مطالعه در بوستانها و نقاط مختلف شهر اقدامات خاصی انجام داده و سال گذشته شهرداری باید مبلغ 400 میلیارد ریال برای سهم كتابخانه ها پرداخت می كرد.
وی افزود: طبق رایزنیهای انجام شده شهردار مشهد با دولت و نهاد مرتبط مقرر شد حدود 114 میلیارد ریال از این مبلغ به نهاد كتابخانه ها پرداخت شود و بقیه نیز برای ترویج فرهنگ كتابخوانی توسط شهرداری هزینه شده است.
او در خصوص سیاسی بودن شورای چهارم شهر مشهد هم گفت: انجام فعالیت سیاسی در شورا ادعایی دور از ذهن است زیرا فعالیتهای شورا در صحن علنی مرتبط با امور شهر می باشد. چگونه می توان خدمات شهری و سایر اقدامات شهری را با سیاسی كاری پیش برد؟
سرویها افزود: در فضای شورای شهر مشهد هیچ اقدام سیاسی انجام نمی شود و لایحه ها كاملا كارشناسی شده به تصویب می رسند ولی اعضای شورا در خارج از ساعت اداری و فضای شورا می توانند برای حمایت از نامزدهای مورد نظر خود فعالیت كنند.
وی در مورد این ادعا كه شورای چهارم برای جمع آوری آرا به مساجد و حاشیه شهر مشهد كمك كرده نیز گفت: طبق طرح مصوب شورای شهر سوم، شهرداری باید 110 مسجد در نقاط جدید و در مسیرهای توسعه شهر مشهد بنا می كرد.
سرویها افزود: شورای سوم در سال نخست برای اجرای این طرح 70 میلیارد ریال مصوب كرد اما تا پایان فعالیت آن تنها 2 مسجد بنا شد.
وی ادامه داد: این طرح با جدیت در شورای چهارم دنبال شد و این 110 مسجد در نقاط مختلف به خصوص مناطق حاشیه ای كه نیاز شهر مشهد بود احداث شد.
سرویها با بیان اینكه یكصد میلیارد ریال برای این امر تخصیص یافت افزود: علاوه بر این تعداد یكصد مسجد نیز بازسازی و تجهیز شد.
وی تاكید كرد: احداث مسجد در مناطق فاقد مسجد نیاز ضروری بود و هیچ ارتباطی با تبلیغات و انتخابات ندارد.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص این ادعا كه قانون بطور كامل در شهرداری و شورای شهر اجرا نمی شود نیز اظهار كرد: نمونه بارز اجرای قانون در این دوره شورا و مدیریت شهری اصلاح دفترچه درآمدی شهرداری و جلوگیری از كسب درآمد از محل تخلفات ساختمانی است.
سرویها ادامه داد: در دوره های گذشته به راحتی شهرداری از محل فروش تراكم و تخلفات ساختمانی كسب درآمد می كرد اما این امر در شورای چهارم متوقف شد.
وی گفت: در شورای فعلی تمامی مصوباتی كه دست سازنده را برای تخلف باز می كرد تا از محل آن درآمدی برای شهرداری ایجاد شود ابطال شد.
سرویها افزود: دفترچه درآمدی سالم سازی و مقرر شد تمامی پرونده های دارای تخلف ساختمانی در كمیسیون ماده 100 بررسی شوند كه این اقدام عین قانونمداری است و رعایت قانون در تمامی زمینه ها در سرلوحه فعالیت شورای چهارم بوده و می باشد.
كلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد دارای 13 منطقه و 44 ناحیه شهرداری است. شهرداری مشهد افزون بر 10 هزار كارمند دارد. شهرداری مشهد علاوه بر مدیریت و نظارت عالی بر شهرداران مناطق 13 گانه این شهر هشت معاونت شامل حمل و نقل و ترافیك، خدمات شهری، فرهنگی و اجتماعی، فنی و عمرانی، شهرسازی و معماری، برنامه ریزی و توسعه، مالی و اداری، معاونت اقتصادی به اضافه تشكیلات مشاور و رییس حوزه شهردار را به عنوان زیرمجموعه خود دارد.
شورای اسلامی شهر مشهد 25 عضو دارد.
خبرنگاران: كامیار اسماعیل پور- ندا جواهرفر** انتشار دهنده: حسین كریم زاده
1922/1858
در میزگرد ایرنا بررسی شد
عملكرد و چشم انداز شورای شهر مشهد از دیدگاه جریانهای سیاسی خراسان رضوی
۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۴۵
کد خبر:
82501585
مشهد- ایرنا- شوراهای اسلامی براساس قانون نهادهایی غیرسیاسی محسوب می شوند كه برای پیشبرد بهتر و سریعتر امور محلی تشكیل می شوند اما سیاسیون بیش از هر كس دیگری دل درگرو آن دارند و عده ای همین امر را چشم اسفندیار یا همان پاشنه آشیل این نهاد قلمداد می كنند.