۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۲۹
کد خبر: 82501919
T T
۰ نفر
دبيرشوراي عالي شهرسازي بازنگري در طرح هاي كالبدي ملي را ابلاغ كرد

تهران - ايرنا - دبير شوراي‌ عالي شهرسازي و معماري مصوبه اين شورا را درباره بازنگري طرح هاي كالبدي ملي در 6 بند با تاكيد بر منطبق‌ بودن بازنگري با سياست‌هاي كلي نظام در زمينه جمعيتي، آمايش سرزمين و محيط‌ زيست را ابلاغ كرد.

به گزارش ايرنا از پايگاه خبري وزارت راه وشهرسازي، پيروز حناچي در نامه خود بازنگري در سياست‌هاي كلي نظام در زمينه منابع آب، حمل و نقل، شهرسازي، مسكن و پدافند غيرعامل و هماهنگ با برنامه‌هاي بخشي در سطح ملي و برنامه‌هاي 5 ساله توسعه را نيز ابلاغ كرد.
در نامه دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران به مديركل دفتر طرح هاي كالبدي ملي وزارت راه و شهرسازي آمده است: شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران، پيرو جلسه 21 دي ماه 94 و 11 بهمن ماه سال 95 پس از استماع گزارش مرحله سوم ( نتايج و پيشنهادات) در خصوص «بازنگري طرح كالبدي ملي كشور» مقرر كرد:
بازنگري طرح كالبدي ملي كشور در چهارچوب طرح جامع سرزمين و با رعايت اسناد و راهبردهاي فرادست ملي از جمله مفاد سند چشم‌انداز جمهوري اسلامي ايران در افق 1404، سياست‌هاي كلي آمايش سرزمين، ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري (1390)، سياست‌هاي كلي جمعيت ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري (1393)، سياست‌هاي كلي محيط‌زيست ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري (1394)، سياست‌هاي نظام در خصوص منابع آب (ابلاغي 1379)، سياست‌هاي نظام درخصوص حمل و نقل (ابلاغي 1379)، سياست‌هاي نظام در خصوص شهرسازي (ابلاغي 1389)، سياست‌هاي نظام در خصوص مسكن (ابلاغي 1389)، سياست كلي نظام در خصوص پدافند غيرعامل (ابلاغي 1389) و هماهنگ با برنامه‌هاي بخشي در سطح ملي و نيز برنامه‌هاي پنج ساله توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري‌اسلامي ايران صورت پذيرد.
محورهاي اصلي طرح بازنگري موارد زير را شامل مي شود:
- تدوين سياست‌هاي ملي شهرنشيني
- تدوين سياست‌هاي پويايي و حركت (Mobility) در سطح سرزمين (حمل و نقل و جابجايي، به ويژه حمل و نقل ريلي و توجه به حمل و نقل هوايي و دريايي)
- تدوين سياست‌هاي بهره‌گيري مناسب از مزيت‌هاي رقابتي سرزمين (دريا، مناطق ساحلي، كوير، معادن و ساير ظرفيت‌هاي طبيعي، تاريخي، فرهنگي و ...)
- تدوين سياست‌هاي مرتبط با قابليت زندگي ( Livability) و مسكن
- تدوين سياست‌هاي مرتبط زمينه‌اي درباره رقابت پذيري شهري (Urban competitiveness)
اين طرح، ماهيت راهبردي داشته و با مشاركت فعال نهادهاي ذيربط تهيه شود و در طرح تهيه شده ضروري است فرايندهاي اجرا و تحقق پذيري طرح، شامل ساز و كارهاي روشن و مشخص براي اجرايي شدن و تحقق پذيري مفاد آن ارايه شود.
در طرح تهيه‌ شده ضروري است فرآيندهاي پايش، نظارت بر اجرا و تحقق‌پذيري طرح، شامل تعيين معيارها و ضوابط مشخص براي پايش مداوم و مستمر مفاد و پيشنهادات آن (در طرح‌ها و برنامه‌هاي پايين‌دست، ضوابط و آيين‌نامه‌هاي مرتبط با طرح) ارايه شود. وزارت راه و شهرسازي (معاونت شهرسازي و معماري) موظف است هر دو سال يك بار گزارشي از فرآيند پايش، نظارت بر اجرا و تحقق‌پذيري طرح را به شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران ارايه دهد.
در كليه مراحل تهيه طرح، لازم است الزامات پايداري، حفاظت از محيط‌زيست و تاكيد بر محدوديت‌هاي محيط‌زيستي (از جمله كمبود منابع آب، تغييرات‌اقليمي، آلودگي‌هوا، در نظر گرفتن ظرفيت قابل‌تحمل محيط‌زيست، توان اكولوژيكي و ردپاي اكولوژيكي) رعايت و موردتوجه قرار گيرد.
اين طرح مي‌بايست هر 5 سال مورد بازبيني قرار گيرد و اين بازبيني بايد همسو با برنامه‌هاي 5 ساله توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور و با دوره زماني تهيه آن هماهنگ شود.
به گزارش ايرنا، شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران براي هماهنگ كردن برنامه‌هاي شهرسازي در كشور به منظور ايجاد محيط زيست بهتر براي مردم، اعتلاي هنر معماري ايران و رعايت سبك‌هاي مختلف معماري سنتي و ملي با در نظر گرفتن روش‌هاي نوين علمي و فني ساختماني در مناطق مختلف كشور با توجه به شرايط اقليمي در سال 1351 تاسيس شده است.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**1108*1579* خبرنگار: ايرج منصوري* انتشار : مرضيه فاتحي