۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۴۸
کد خبر: 82501965
T T
۰ نفر
نان بي كيفيت در سفره شهروندان دزفولي، مشكلي كه قابل حل نيست

دزفول - ايرنا - كيفيت پايين پخت نان در دزفول موجب شده تا شهروندان دزفولي براي تهيه نان مناسب به فروشگاه ها و سوپر ماركت ها روي آورند.

به گزارش ايرنا ، تهيه نان مناسب و با كيفيت اين روزها در دزفول به يك مشكل جدي براي خانواده ها تبديل شده است.
مشاهده واحدهاي نانوايي كه براي فروش نان با مشكل مواجه شده و مشتري ندارند ، تمايل بسياري از متصدان واحدهاي نانوايي براي فروش پروانه كسب و امتياز واحد نانوايي
به دليل كاهش سوددهي و استقبال مردم از نان هاي صنعتي در فروشگاه ها و سوپرماركت ها كه از خارج استان خوزستان وارد اين شهرستان شده اند بيانگر اين واقعيت است كه در پخت نان در دزفول مشكلي وجود دارد.
به گفته يك شهروند دزفولي بسياري از واحدهاي نانوايي در اين شهرستان نان بي كيفيت عرضه مي كنند و اين امر موجب شده تا شهروندان به سمت واحدهاي خانگي پز روي آورند.
علي پورمنش در گفت و گو با ايرنا افزود: افزايش قيمت نان در سالهاي گذشته هم موجب بهبود كيفيت نان نشد و بسياري از واحدهاي نانوايي در دزفول به دليل كيفيت پايين نان مشتري ندارند.
معاون عمران و برنامه ريزي فرمانداري ويژه دزفول با تاكيد بر تشويق تعداد انگشت شمار واحدهاي نانوايي در اين شهرستان كه نان با كيفيت پخت مي كنند گفت:از 170 واحد نانوايي در دزفول تنها حدود پنج نانوايي نان باكيفيت توليد مي كنند .
عبدالحسين پورركني با تاكيد بر اينكه دايره نظارت بر نانوايي ها بايد افزايش يابد گفت: وضعيت بهداشت كاشي،لباس ،ميز و رنگ آميزي نانوايي ها بايد مناسب باشد تا نان سالم و باكيفيتي تحويل شهروندان شود لذا بايد نظارت و و بازرسي بيشتري از نانوايي هاي سطح شهرستان صورت گيرد.
وي ضمن انتقاد از پائين بودن كيفيت نان در دزفول گفت:در راستاي بهبود كيفيت نان در مدت 45 روز از تمام واحدهاي نانوايي سطح شهرستان بازديد و نمونه برداري مي شود ضمن اينكه نتايج بازرسي ها بايد هفتگي به اتحاديه نانوايان،آرد و نان ،صنعت و معدن و فرمانداري گزارش شود.
رئيس اتحاديه نانوايان دزفول نيز گفت:از 14 اسفندماه پارسال وضعيت آرد اين شهرستان به علت اختصاص آرد سفيد به كلوچه پزي در آستانه نوروز بي كيفيت شد كه پيگيري هاي زيادي در اين خصوص صورت گرفت ولي بي نتيجه ماند.
رحمان غلام چربي افزود:بي كيفيتي آرد باعث عودت آرد از سوي نانوايان شد و در برخي موارد نانوايي ها مجبور شدند آرد با كيفيت از شهرهاي مجاور تهيه كنند ولي در حال حاضر آرد دزفول نيز با كيفيت شده است و مشكلي در اين خصوص وجود ندارد.
وي همچنين روز شنبه در نشست كارگروه آرد و نان دزفول گفت: چند مورد از خريد وفروش پروانه كسب نانوايي در شهرستان دزفول مشاهده شده است كه بايد با آنها برخورد كرد ضمن اينكه برخي افراد پروانه كسب نانوايي خود را به ديگر افراد مي فروشند و تقاضاي اخذ پروانه كسب جديد دارند .
وي افزود:علاوه بر اين 11 واحد صنفي نانوايي در دزفول راه اندازي شده كه هيچ پروانه كسبي ندارند .
غلام چربي اضافه كرد:برخي افراد كه با تنورهاي گازي در سطح شهر اقدام به پخت نان مي كنند پروانه كسب ندارند و در پخت نان از جوش شيرين نيز استفاده مي كنند و اداره بهداشت مدعي است چون اين واحدها پروانه كسب ندارند بر آنها نظارت نمي كند كه بايد فكري براي اين مشكل كرد.

**جرايمي كه براي نانوايان متخلف در نظر گرفته شده بازدارنده نيست
رئيس اداره تعاون روستايي دزفول نيز گفت:اگر نانوايي تخلف داشته باشد بين 200 هزار ريال تا يك ميليون ريال جريمه مي شوند كه اين جرايم بازدارنده نيست و مانع تخلف در موارد بعدي نمي شود .
رضا هودگر همچنين به نحوه توزيع آرد در روستاهاي شهرستان دزفول پرداخت و افزود:با توجه به اينكه توزيع آرد و نان همواره با گله مندي و انتقاداتي از سوي اهالي روستاها همراه است به دنبال اين هستيم تا براي حل اين مشكل و رعايت بهداشت در تهيه نان در مناطق روستايي نانوايي احداث شود .
وي افزود: اكثر روستائيان تقاضاي نان خانگي پز دارند ضمن اينكه امكان احداث نانوايي در روستاهاي كمتر از 2 هزار نفر جمعيت ممكن نيست كه بايد به اجبار در اين مناطق آرد توزيع كرد .
عبدالحسين پورركني معاون عمران و برنامه ريزي فرمانداري ويژه دزفول نيز گفت:چنانچه روستايي واجد شرايط احداث نانوايي باشد از طريق دهياري افراد واجد شرايط معرفي خواهند شد .
7278/6068
خبرنگار:رقيه كردي-انتشار:محمدعلي فريدپناه