۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۱۲
کد خبر: 82502007
T T
۰ نفر

سواحل شنی چابهار و كنارك زیستگاه اصلی لاك پشت های سبز

۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۱۲
کد خبر: 82502007
سواحل شنی چابهار و كنارك زیستگاه اصلی لاك پشت های سبز

چابهار - ایرنا - رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار واقع در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: بیش از 20 نقطه از سواحل ماسه ای چابهار و كنارك از جمله گواتر، لیپار، تنگ، كچو، پُشت، كوپان سر و پزم از مهمترین زیستگاه ها و سایت های تخمگذاری لاك پشت های دریایی سبز هستند.

به گزارش ایرنا، لاك پشت های دریایی از موجودات در معرض انقراض جهانی و جزو فهرست گونه های حفاظت شده «IUCN» هستند كه برای چرخه حیات دریا بسیار مفید بحساب می آیند.
از هفت گونه لاك پشت های دریایی كه در آبهای گرمسیری خلیج فارس و دریای عمان مشاهده می شوند اغلب گونه های لاك پشت سبز و بعضا لاك پشت منقار عقابی بیشتر مراحل زندگی خود شامل تولید مثل(جفت گیری و تخمگذاری) و تغذیه را در مناطق ساحلی دریای عمان واقع در جنوب سیستان و بلوچستان سپری می كنند.
جمعیت قابل توجهی از لاك پشت های سبز در محدوده آبهای ایران زیست می كنند كه زادآوری این گونه دوزیستان خزنده بیشتر در سواحل شهرستان های چابهار و كنارك واقع در جنوب سیستان و بلوچستان اتفاق می افتد.
اشرف علی حسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: لاك پشت های سبز زندگی كاملا دریایی دارند و از خانواده لاك پشت های دریایی ساكن در آب های خلیج فارس و دریای عمان هستند.
وی افزود: طول لاك این گونه دوزیستان خزنده به 110 سانتی متر می رسد و از نظر طبقه بندی اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست «IUCN» جزو گونه‌ های در حال انقراض به شمار می آید.
وی بیان كرد: تخم گذاری و تولد نوزاد لاك پشت های سبز دریایی زیبایی خاصی به طبیعت و محیط زیست سواحل چابهار و كنارك بخشیده است.
وی تصریح كرد: فصل لانه گزینی و تخم گذاری این نوع لاك پشت از اوایل تابستان آغاز و تا اواخر پاییز ادامه دارد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار طول عمر لاك پشت سبز را 40 تا 50 سال و اندازه بالغ آن را 80 تا 150 سانتیمتر اعلام كرد و گفت: این گونه از لاك پشت در استانهای ساحلی جنوب كشور از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر قابل مشاهده است.
حسینی اظهار داشت: هر لاك پشت سبز حداكثر 100 تخم می گذارد اما تنها 2 درصد از تخمها به بلوغ رسیده و شانس زندگی پیدا می كنند.
وی بیان كرد: این نوع لاك پشت با خوردن برخی گونه های دریایی از جمله عروس دریایی، جمعیت رو به افزایش آنها را كنترل می كند.
وی ادامه داد: لاك پشت های سبز برای زیست بوم مفید بوده و به عنوان موجودات پاك كننده محیط زیست دریا محسوب می شوند كه آلودگی های سواحل را از بین می برند.
وی افزود: كارشناسان محیط زیست دریایی مستقر در چابهار با همكاری همیاران و دوستداران محیط زیست نوزادهای تازه متولد شده لاك پشت ها را پس از مراقبت و حفاظت برای ادامه زیست در دریا رها سازی می كنند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار گفت: لاك پشت سبز با داشتن رنگ سیاه یا زیتونی مایل به قهوه ای تیره دارای سر كوچك به عنوان موجود طبیعی پاك كننده زیست بوم و آلودگی دریا شناخته می شود.
حسینی تخریب لانه ‌های تخم گذاری لاك پشت های سبز توسط سگ سانان و برداشت تخم ‌ها توسط افراد سودجو را از جمله مشكلات مهم در حوزه نگهداری، حفاظت و كم شدن جمعیت این گونه با ارزش عنوان كرد و افزود: لاك پشت‌ ها برای زیست‌ بوم بسیار مفید هستند و تاثیر بسیار زیادی برای جلوگیری از آلودگی ‌های سواحل دارند.
وی خاطر نشان كرد: تمام پنج گونه لاك پشت از جمله سبز، زیتونی، نوك عقابی، پشت سرخ و پشت چرمی در سواحل مكران قابل مشاهده است.
به گزارش ایرنا شهرستان چابهار از شمال به شهرستان های نیكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به دریای عمان(مكران) و از غرب به شهر كنارك متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَكُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 كیلومتری جنوب زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مركزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشكیل شده است.
3043**3213خبرنگار: رستم كریمی نژاد**انتشاردهنده:اكبرنوری
اخبار لحظه به لحظه را در كانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال كنید. @irnazahedan