۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۱۰
کد خبر: 82503317
T T
۰ نفر
پيشگيري از ابتلا به ديابت نوع دو با كمك پروتيين هاي گياهي

تهران- ايرنا- محققان مي گويند: رژيم غذايي سرشار از پروتيين هاي گياهي به كاهش خطر ابتلا به ديابت نوع دو كمك مي كند؛ اين در حالي است كه پروتيين حاصل از گوشت خطر ابتلا به اين بيماري را افزايش مي دهد.

به گزارش روز يكشنبه گروه علمي ايرنا از پايگاه اينترنتي مديكال نيوز تودي، مصرف گوشت بارها به عنوان يك متغير مرتبط با ديابت مطرح شده و تحقيقات قبلي ارتباط ميان مصرف زياد پروتيين حيواني و افزايش خطر ابتلا به ديابت نوع دو را نشان داده است؛ به ويژه مصرف زياد گوشت قرمز فراوري شده در اين خصوص موثر نشان داده شده است.
اين تحقيق جديد كه در مجله انگليسي Nutrition منتشر شد، مويد مجموعه در حال گسترش از شواهدي است كه نشان مي دهند منبع پروتيين رژيم هاي غذايي مي تواند براي تغيير خطر ابتلا به ديابت نوع دو مهم باشند.
محققان در اين مطالعه ارتباط هايي را ميان منابع پروتيين هاي مختلف رژيم غذايي و خطر ابتلا به ديابت نوع دو بررسي كردند. آنها براي اين كار از داده هاي يك مطالعه كه توسط دانشگاه 'فنلاند شرقي' انجام شده بود، استفاده كردند و متوجه شدند كه ارتباط ميان رژيم غذايي مملو از گوشت با افزايش خطر ابتلا به ديابت نوع دو به طور كلي در همه انواع گوشت از جمله گوشت هاي قرمز، سفيد و انواع گوش هاي فراوري شده و فراوري نشده وجود دارد.
اين مطالعه نشان داد، خطر ابتلا به ديابت نوع دو در مرداني كه بيشترين مصرف پروتيين گياهي را داشتند در قياس با مرداني كه كمترين مصرف اين پروتيين را داشتند، 35 درصد كمتر بود.
علاوه بر اين محققان با استفاده از يك الگوي رايانه اي برآورد مي كنند كه جايگزين كردن پنج گرم پروتيين حيواني با پروتيين گياهي در روز خطر ابتلا به ديابت را تا 18 درصد كاهش مي دهد.
به گفته محققان، ارتباط ميان مصرف پروتيين گياهي و كاهش خطر ابتلا به ديابت را احتمالا مي توان با تاثير پروتيين گياهي رژيم غذايي بر سطح قند خون توضيح داد.
علمي**2038**
مترجم: درنا محمديان* انتشار: زهره محتشمي پور
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر