۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۸:۵۴
کد خبر: 82504933
T T
۰ نفر
تل آویو: روابط مصر و عربستان تبدیل به ائتلاف راسخ شده است

تهران-ایرنا- روزنامه صهیونیستی «معاریو» روز دوشنبه ضمن ابراز نگرانی از سفر دو روزه «عبد الفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر به ریاض، نوشت: از سرگیری روابط بیشتر میان ریاض و قاهره، تبدیل به ائتلافی راسخ شده است.

پایگاه خبری مصری «الیوم السابع» به نقل از این روزنامه صهیونیستی نوشت: سفر السیسی به عربستان و گفت ,گو با ملك سلمان پادشاه این كشور، نشان از متانت و استواری روابط میان ریاض و قاهره دارد؛ به گونه ای كه هیچ گونه اختلافی میان این كشور وجود ندارد.
معاریو نوشت: تمایل رهبران این دو كشور برای گرفتن عكس های دوستانه با یكدیگر حامل این پیام برای جهان است كه مصر و عربستان اختلافاتی كه بر مناسبات آنها سایه افكنده بود، را كنار زدند. فراتر از این، ائتلاف قوی میان این دو كشور است كه همچنان در منطقه خاورمیانه كه آكنده از چند دستگی و اختلافات است، به قوه خود پا برجاست.
این روزنامه صهیونیستی ادامه داد: عربستان بیش از سایر كشورهای منطقه، حامی مصر است؛ به ویژه پس از انقلاب 30 ژوئن و رئیس جمهور شدن السیسی در سال 2014 میلادی؛ عربستان از آن زمان به بعد كمك های مالی فراوانی به مصر كه در شرایط بد اقتصادی قرار داشت، كرد.
معاریو نوشت: آشتی میان قاهره و ریاض، هدف دولت جدید آمریكا نیز بود كه كاملا بر خلاف سیاست های دولت پیشین گام بر می دارد. دولت پیشین آمریكا از محوركشورهای سنی به خاطر تقویت روابطش با ایران از طریق امضای توافق هسته ای دست كشید.
روزنامه اسرائیلی معاریف همچنین افزود: دولت جدید آمریكا تمایل دارد كه روابط بیشتری با كشورهای سنی و در راس آن مصر و عربستان برقرار كند؛ به همین جهت نیز «عبد الفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر و «محمد بن سلمان» جانشین ولی عهد عربستان به واشنگتن سفر كردند.
بر اساس این گزارش با وجود تنش ها و اختلاف ها بین قاهره و ریاض روز گذشته (یكشنبه) رییس جمهوری مصر در بدو ورود به ریاض، در فرودگاه مورد استقبال پادشاه سعودی قرار گرفت.
روابط میان قاهره و ریاض طی سال گذشته در عرصه های مختلف بخصوص منطقه با چالش های جدی همراه شد و اكنون عربستان كه در بسیاری از سیاست‌های منطقه‌ای، خود را در بن‌بست می‌بینند به همراهی مصر با خود بسیار چشم امید دارد.
مساله واگذاری دو جریره «تیران» و «صنافیر» در دریای سرخ نیز كه قرار بود مصر آن را به عربستان واگذار كند، با توجه به مخالفت های داخلی در مصر، از موارد اختلاف و نارضایی بین دو طرف است.
مصر كه در زمان «باراك اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریكا تا حد زیادی از این كشور برای حمایت از خود بخصوص در بعد مالی مایوس شده بود، حال در زمان «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری جدید دولت آمریكا امیدوار شده و با حمایت های وی حتی رویای پیشی گرفتن بر عربستان در او زنده شده است.
این در حالی است كه ریاض در آستانه ورود السیسی به این كشور از فراهم سازی زمینه برای اجرایی شدن توافق های اقتصادی بین دو كشور به ارزش 25 میلیارد دلار در مصر خبر داده بود.
«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر روز یكشنبه به همراه یك هیات بلندپایه وارد ریاض شد و با سلمان بن عبدالعزیر پادشاه عربستان سعودی دیدار و گفت و كو گرد.
خاورم**9329*شبس*1488 * مترجم: ندا بهبودی*انتشاردهنده بهمن بامداد**
۰ نفر