۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۸:۰۹
کد خبر: 82505220
T T
۰ نفر
برگزاری روز'آنزاك' در استرالیا و نیوزیلند در میان تدابیر امنیتی شدید

كوالالامپور - ایرنا - هزاران استرالیایی و نیوزیلندی روز سه شنبه در میان ترس از عملیات تروریستی و در حالی كه مسیر راهپیمایی روز 'آنزاك' در برخی شهرها از جمله سیدنی برای كاهش خطر حمله تروریستی مسدود شده بود، این روز را گرامی داشتند.

به گزارش ایرنا، تارنمای 'سیدنی مورنینگ هرالد' نوشت كه تیراندازی گروه تروریستی داعش در شلوغ ترین ساعت خیابان شانزه لیزه در پاریس یادآوری دیگری برای افزایش امنیت در اطراف مكان هایی بود كه به مناسبت روز آنزاك جمعیت انبوهی تجمع كرده بودند.
پلیس ایالت 'نیو ساوت ولز' استرالیا در مسیر مراسم بزرگداشت روز آنزاك ماشین های پلیس و موانع پر از آب مستقر كرده بود و بیش از 20 مسیر در سیدنی مسدود شد.
شبكه 9 تلویزیون استرالیا نیز اعلام كرد حملات اخیر تروریستی در اروپا و بمب گذاری فرودگاه استانبول در سال گذشته باعث شد تدابیر امنیتی در تركیه نیز به مناسبت روز آنزاك افزایش یابد.
'جولی بیشاپ' وزیر امور خارجه استرالیا نیز برای شركت در این مراسم به تركیه رفت تا به رغم اینكه تهدید تروریستی خاص در مقابل برگزاری این مراسم وجود دارد، آیین روز آنزاك را گرامی بدارد.
بیشاپ روز یكشنبه در تركیه بود و روز دوشنبه را صرف حضور در یك سری از مراسم بزرگداشت در تركیه كرد.
مقامات انتظار داشتند كمتر از 350 گردشگر استرالیا و نیوزیلندی برای این مراسم در تركیه حضور یابند، مراسمی كه در سال 2015 میلادی به مناسبت صدمین سالگرد آنزاك 10 هزار و 500 تن در آن شركت كردند.
این مراسم به صورت سالیانه روز 25 ماه آوریل (پنجم اردیبهشت) به مناسبت سرنوشت تلخ نیروهای نظامی استرالیا و نیوزیلند در سال 1915 برگزار می شود.
در این حادثه كه در جنگ جهانی اول رخ داد، بیش از 10 هزار نیروی نظامی استرالیا و نیوزیلند پس از یك تلاش هشت ماهه بدون نتیجه در 'گالیپولی' جان خود را از دست دادند و این منطقه از نظر دو كشور به نمادی برای شجاعت و رفاقت تبدیل شد.
'آنزاك' نامی است برای 'ارتش مشترك استرالیا و زلاندنو' كه در جنگ جهانی اول به عنوان پشتیبان انگلستان شركت كردند. شهرت آنزاك به خاطر نبردی است كه 25 آوریل سال 1915 بین كشور عثمانی و نیروهای ائتلاف (انگلستان، فرانسه و آنزاك ها) در خلیج گالیپولی (تنگه داردانل) تركیه انجام شد.
'مالكوم ترنبول' نخست وزیر استرالیا كه در آستانه این روز به افغانستان و عراق سفر كرده است، در سخنانی با نظامیان، گفت: شما شبیه 100 سال پیش پیشینیان خود، (آنزاك جنگ جهانی اول) در خاورمیانه هستید، جایی كه آنزاكها بودند.
وی افزود: این بار جنگ علیه تروریسم است و شما اینجا در خط مقدم هستید و می خواهیم در آستانه روز آنزاك به دلیل خدماتتان از شما تشكر كنیم.
نخست وزیر استرالیا در این سفر همچنین قرار است با 'جیم ماتیس' وزیر دفاع آمریكا كه وی نیز مشابه 'ترنبول' بدون اعلام قبلی روز دوشنبه به افغانستان سفر كرده است، در كابل دیدن كند.
در حال حاضر 270 نیروی استرالیایی در افغانستان و 780 نفر دیگر نیز در خاورمیانه از جمله عراق حضور دارند.
در 'ولینگتون' پایتخت نیوزیلند نیز 'پاتسی ردی' فرماندار این شهر در مراسمی كه 'بین انگلیش' نخست وزیر نیوزیلند نیز در آن حضور داشت، گفت كه یك قرن پیش، نیوزیلند پرهزینه ترین سال خود را از نظر زندگی تجربه كرد. برای داغدیدگان، خدمات روز آنزاك نزدیك ترین چیز به مراسمی تدفینی بود كه عزیزان آنها می توانستند از آن برخوردار باشند.
جنگ در خلیج گالیپولی (تنگه داردانل) در تركیه با نام نبرد 'چاناق قلعه' و در كشورهای غربی با نام نبرد 'گالیپولی' شناخته می شود. در این نبرد ده ها هزار نفر از نیروهای آنزاك كشته و زخمی شدند و درنهایت نیروهای ائتلاف شكست خوردند. در استرالیا و نیوزیلند هرساله روز آنزاك به یادبود كشته شدگان و مجروحان این جنگ گرامی داشته می شود.
یك پسر 15 ساله انگلیسی دو سال پیش طرح تروریستی كشتن افسران پلیس استرالیا را در جریان مراسم رژه روز آنزاك در شهر ملبورن به شیوه گروه داعش، طراحی كرده بود.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی