به گزارش ايرنا، اين خبر توسط رسانه هاي چيني از جمله تارنماي چاينا ديلي منتشر شده و اين رسانه اعلام كرد، اين محصول مشترك را شركت هواپيماسازي دولتي كوماك (COMAC) چين و «يو اي سي» روسيه (يونايتد ايركرفت) خواهند ساخت.
هم اكنون انحصار بازار هواپيماهاي پهن پيكر در اختيار دو شركت ايرباس و بوئينگ است و چين و روسيه قصد دارند با توليد اولين فروند از اين نوع هواپيماها به سلطه اين دو شركت در بازار در اين بخش پايان دهند.
طرح پروژه مشترك توليد هواپيماي دور پرواز مشترك ميان دو كشور چين و روسيه، نخستين بار در سال 2014 مطرح شد و قرار است نخستين پرواز اين هواپيما بين سالهاي 2022 تا 2025 انجام شود.
گفته شده كه اين هواپيماي دو موتوره با ظرفيت 280 مسافر، قابليت پرواز تا برد 12 هزار كيلومتر را خواهد داشت.
گزارش چاينا ديلي حاكي است كه هواپيماي جديد اين دو شركت هنوز نامي ندارد اما به طور حتم رقيبي براي ايرباس هاي «آ 330» و «آ 350» و بويينگ هاي «777 و 787» خواهد بود.
مراحل تئوري، تحقيق و بررسي بر توليد موتور اين هواپيما در مسكو انجام شده اما مراحل ساخت و مونتاژ اين هواپيما در بندر شانگهاي كليد خورده است.
اگرچه تحليلگران صنعت هوانوردي غرب طرح مشترك چين و روسيه را كمي پرچالش بر ميشمارند، اما عقيده دارند اين پروژه در مقايسه با ديگر پروژههايي كه براي 5 تا 7 سال آينده اعلام آمادگي كردهاند، واقعيتر به نظر ميرسد.
شركت كوماك در سال 2008 ميلادي در چين تاسيس شد و اقدام به ساخت هواپيماهاي تك موتوره و دو موتوره از جمله «آ - آر جي 121» با گنجايش 70 تا 105 سرنشين كرده است.
بررسي ها نشان مي دهد كه چين با توجه به نيازش به شش هزار و 865 فروند هواپيما، تا دو دهه ديگر به اصلي ترين رقيب شركت هاي آمريكايي و اروپايي در ساخت هواپيما تبديل خواهد شد.
آساق**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستي
پكن - ايرنا - چين و روسيه در يك همكاري مشترك، ساخت اولين هواپيماي مسافربري پهن پيكر را آغاز كرده اند كه گفته مي شود رقيب جدي محصولات شركت هاي هواپيماسازي بوئينگ و ايرباس در آينده است.