۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۳۱
کد خبر: 82509383
T T
۰ نفر

انقلاب صنعت هتل سازي همدان در دولت تدبير و اميد

۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۳۱
کد خبر: 82509383
انقلاب صنعت هتل سازي همدان در دولت تدبير و اميد

همدان- ايرنا- توسعه مكان‌هاي اقامتي به عنوان مهمترين زيرساخت هاي گردشگري، نگاه ويژه دولت ها به صنعت توريسم را مي طلبد و در اين ميان رويكرد توسعه محور دولت تدبير و اميد در حوزه گردشگري و ايجاد رغبت در بين سرمايه گذاران، انقلابي را در صنعت هتل سازي استان همدان پديد آورده است.

به گزارش ايرنا استان همدان با در اختيار داشتن 2.3 جمعيت و 1.2 مساحت كشور و دسترسي به هفت آزاد راه و برخورداري از فرودگاهي با قابليت فرود هواپيماهاي پهن پيكر از يك سو و بهره مندي از بيش از يك هزار و 800 جاذبه تاريخي و طبيعي و گردشگري از سوي ديگر، فرصت ها و مزيت هاي گردشگري گسترده اي دارد.
بهره مندي از خط ريلي و برخورداري از قطار پرسرعت كه در آينده نزديك فاصله همدان تا پايتخت را به حدود 2 ساعت مي رساند نيز مزيت ديگري است كه استان همدان را با افزايش چشمگير مسافر و گردشگر روبرو خواهد كرد.
اين درحاليست كه وجود ظرفيت هاي گردشگري شاخص همچون آرامگاه بوعلي سينا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علويان، حمام حاج آقا تراب نهاوند، خانه لطفعليان ملاير، خانه مسعودي و آرامگاه ميررضي الدين آرتيماني و بقعه حيقوق نبي (ع) تويسركان و آثار گردشگري طبيعي متعدد همچون منطقه تفريحي گنج نامه، سراب گيان و گاماسياب نهاوند، غار عليصدر و باغ نظري زمينه بسيار مناسبي براي جذب گردشگران داخلي و خارجي فراهم كرده است.
در اين ميان وجود زيرساخت هايي مانند هتل و اماكن اقامتي نخستين گام در جذب گردشگر و مسافر است و اين درحاليست كه در ابتداي دولت يازدهم كمبود هتل در استان همدان با قدمتي چند هزار ساله و ظرفيت هاي منحصر به فرد، آشكارا محسوس بود.
با رويكرد توسعه محور دولت تدبير و اميد و ايجاد فضاي مطلوب در راستاي جذب سرمايه گذار ، احداث هتل در اين استان با استقبال گسترده بخش خصوصي روبرو شد تا جايي كه در فروردين ماه امسال يك هتل بهره برداري شد و هم اكنون 9 هتل و مجتمع گردشگري توسط بخش خصوصي در استان همدان در حال احداث است كه نيمي از آنها بين 60 تا 85 درصد پيشرفت فيزيكي دارند.

** 9 هتل، هتل آپارتمان و مجتمع‌ اقامتي گردشگري در حال ساخت در همدان
به گزارش ايرنا معاون سرمايه گذاري اداره كل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان همدان گفت: 9 هتل، هتل آپارتمان و مجتمع اقامتي گردشگري هم اكنون در سطح استان همدان در حال احداث است و علاوه بر اين مراكز اقامتي در حال احداث، هتل اميران يك واقع در بلوار بعثت همدان با زيربناي حدود 6 هزار متر مربع در فروردين ماه امسال بهره برداري رسيد كه داراي 55 اتاق بوده و با افتتاح آن 160 تخت هتلي به ظرفيت اقامتي اين استان افزوده شد.
رزيتا ناصرالمعمار افزود: هتل آپارتمان كتيبه واقع در بلوار ارم ورودي جاده مجتمع تفريحي توريستي عباس‌آباد نيز با پنج هزار و 225 متر زيربنا، 31 سوئيت آپارتماني و ظرفيت 100 تخت در حال احداث است و قرار است تا پايان سال جاري بهره برداري برسد.
وي همچنين اظهار كرد: هتل اميران 2 نيز در ورودي شهرك فرهنگيان همدان توسط بخش خصوصي در حال ساخت است كه حدود 6 هزار و 157 متر مربع زيربنا براي آن در نظر گرفته شده و قرار است تا دو سال آينده آماده افتتاح شود.
وي با بيان اينكه هتل آپارتمان سفير واقع در بلوار جانبازان همدان نيز هم اكنون از پيشرفت فيزيكي قابل ملاحظه اي برخوردار است و سرمايه‌گذار آن در تلاش است كه اين طرح را پايان سالجاري آماده بهره‌برداري كند گفت: هتل آپارتمان سفير نيز با زيربناي يك هزارو 625 متر مربع با ظرفيت 45 تخت هتلي و 15 آپارتمان طراحي شده است.
وي گفت: هتل فاران در بلوار رضي الدين آرتيماني شهرستان تويسركان با زيربناي 777 متر مربع ،هتل خليج فارس در ابتداي بلوار كولاب شهر همدان با زيربناي بيش از 24 هزار مترمربع و هتل آپارتمان بابا در محله جولان شهر همدان با زيربناي يك هزارو 56 مترمربع از ديگر مراكز اقامتي در حال ساخت در سطح استان همدان است كه با افتتاح اين هتل ها بيش از 300 تخت هتلي به ظرفيت اقامتي استان افزوده مي شود.
وي ادامه داد: هتل پنج ستاره عصر طلايي نيز در بلوار فرودگاه نيز با زير بناي 171 هزارو 79 متر مربع با داشتن 152 اتاق در حال احداث است.
وي با بيان اينكه هتل تامين اجتماعي همدان نيز روبروي دانشگاه پيام نور در زميني حدود 305 هكتار احداث مي شود گفت: يك مجتمع اقامتي گردشگري نيز با حدود 83 سوئيت توسط بخش خصوصي در سطح استان همدان در حال احداث است.

**رويكرد توسعه محور دولت يازدهم در حوزه گردشگري زمينه ساز دلگرمي و رغبت سرمايه گذاران
به گزارش ايرنا معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان همدان نيز اظهار كرد: تحولات اقتصادي پس از برجام و رويكرد توسعه محور دولت يازدهم در حوزه گردشگري موجب دلگرمي و رغبت سرمايه گذاران در احداث اماكن اقامتي شده به طوريكه در استان همدان هم اكنون تعداد قابل توجهي هتل و هتل آپارتمان در حال ساخت است كه در سه سال آينده به اقامتگاه هاي استان اضافه مي شوند.
علي خاكسار بر اهميت احداث اقامتگاه هاي هتلي براي اسكان گردشگران داخلي و خارجي تاكيد كرد و گفت: در ايام تعطيلات نوروز 96 بيش از 350 گردشگر خارجي از آثار و جاذبه هاي تاريخي و طبيعي اين استان بازديد كردند و 241 تن از گردشگران خارجي در هتل هاي استان اقامت داشتند.
وي اضافه كرد: همچنين 164 هزار و 830 گردشگر و مسافر در هتل ها، مهمانپذيرها ، هتل آپاتمان ها، خانه مسافرها، خانه هاي بوم گردي، خوابگاه ها و مدارس اقامت داشتند كه به دليل شرايط جوي نامناسب نوروز امسال اقامت ها رشد چنداني نسبت به نوروز سال گذشته نداشته است.
وي بيان كرد: در حال حاضر حدود 11 هتل، 2 هتل آپارتمان، 15 مهمانپذير، چهار خانه بوم گردي و 35 خانه مسافر داراي مجوز در اين استان فعال است.
وي با بيان اينكه گسترش اقامتگاه هاي بوم گردي در روستاهاي هدف گردشگري در دستوركار قرار دارد گفت: اقامتگاه بوم گردي اقامتگاهي براي گردشگران است كه ساختار بومي خدمات، محصولات و فعاليت هاي گردشگري، آن را از اقامتگاه هايي همچون هتل ها و مهمان پذيرها متمايز مي كنند.
وي گفت: احداث اقامتگاه هاي بوم گردي به شكلي سازگار با معماري و سيماي طبيعي روستا يكي از ظرفيت هاي استان در توسعه صنعت توريسم است و در اين راستا در سال هاي اخير برنامه هايي براي بهره گيري از اين ظرفيت اجرا شده است.
خاكسار درباره امكانات رفاهي و خدماتي و اسكان گردشگران در روستاي وركانه گفت: اولين اقامتگاه بوم گردي استان همدان در روستاي وركانه ايجاد شد و با توجه به علاقمندي اهالي اين روستا و وجود عناصر تاريخي همچون اصطبل مهري خانم و قلعه اربابي، مي توان تعداد خانه هاي بوم گردي اين روستا را افزايش داد.

** انقلاب هتل سازي در دولت تدبير و اميد شكل گرفت
مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري همدان نيز با بيان اينكه انقلاب هتل سازي در دولت تدبير و اميد شكل گرفت گفت: در دولت يازدهم به اندازه تمامي سال هاي قبل، براي ساخت و راه اندازي هتل در كشور اقدام شد و در حال حاضر احداث هتل در استان همدان با استقبال و رغبت بخش خصوصي مواجه شده است.
علي مالمير با اشاره به افزايش تعداد هتل هاي چهار و پنج ستاره همدان در دولت يازدهم تاكيد كرد: سرمايه گذاري در حوزه گردشگري در دولت يازدهم به ويژه در سال 95 در استان همدان افزايش چشمگيري يافته و با ساخت اين هتل ها تعداد تخت هاي هتلي استان همدان از تعداد يك هزارو 260 تخت به ميزان 2.5 برابر افزايش مي يابد.
وي گفت:توسعه صنعت گردشگري به ايجاد اشتغال پايدار كمك مي كند و احداث يك هتل به اندازه يك كارخانه بزرگ مي تواند ايجاد اشتغال كند و اشتغال جانبي و غير مستقيم هم داشته باشد.
1181/6993
خبرنگار:الهام تدين**انتشار:اكبر بهاروند