۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۴۳
کد خبر: 82509658
T T
۰ نفر

پژوهشگر بوكاني به كنفرانس علمي مغولستان دعوت شد

۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۴۳
کد خبر: 82509658
پژوهشگر بوكاني به كنفرانس علمي مغولستان دعوت شد

مهاباد- ايرنا- 'رحيم عبدالكريمي' پژوهشگر بوكاني به طور رسمي براي ايراد سخنراني، تدوين و اصلاح برنامه حفاظت جهاني پرنده در معرض انقراض 'ميش مرغ' به كنفرانس علمي 'اولان باتور' پايتخت كشور مغولستان دعوت شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، كنفرانس آسيايي اولان باتور با عنوان ' پيشرفت در برنامه حفاظتي ميش مرغ ' قرار است با حضور محققان و اكولوژيست هايي از آسيا و جهان در 26 و 27 ماه مي در اولان باتور پايتخت كشور مغولستان برگزار شود.
اين كنفرانس با هدف جمع آوري داده هاي جديد از پراكنش جمعيت ميش مرغ، تهديدهاي پيش روي اين گونه پرنده و تدوين و اصلاح برنامه حفاظت جهاني آن برگزار مي‌شود.
ميش مرغ يكي از گونه هاي شاخص جانوري مي‌باشد كه سنگين وزن ترين پرنده قادر به پرواز جهان لقب گرفته است و بدليل كاهش جمعيت جهاني آن در رده آسيب پذير فهرست سرخ IUCN قرار دارد.
ايران يكي از مناطق محل زيست 'ميش مرغ' در آسيا بوده كه در اثر عوامل گوناگون از قبل دخالت بشر در تخريب زيستگاه هاي آن، شكار و ديگر عوامل جمعيت آن به شدت كاهش يافته و قريب به 90 درصد زيستگاه هاي آن در طول چند دهه گذشته از بين رفته است.
با توجه به نتايج بدست آمده امروزه تنها قريب به 40 قطعه از اين گونه در كل كشور باقي مانده و تنها زيستگاه هاي فعال آن دشت‌هاي استيپي اطراف بوكان مي باشد كه بعنوان آخرين پناهگاه زيستي اين پرنده در كشور شناخته مي شوند.
به گزارش ايرنا، اين كنفرانس به همت وزارت محيط زيست و توريسم مغولستان و با همكاري دفتر محيط زيست سازمان ملل، اتحاديه اوراسيايي حفاظت از هوبره، مركز حفاظت از حيات وحش مغولستان و اكادمي علوم مغولستان برگزار مي شود.
رحيم عبدالكريمي پژوهشگر بوكاني چاپ چندين مقاله علمي در انتشاراتهاي معتبر جهاني از قبيل كمبريج ، تايلروفرانسيس را در كارنامه خود دارد.
ميش مرغ در حال حاضر نماد محيط زيست استان اذربايجان غربي بوده و وضع جمعيتي اين گونه بر اساس محاسبات اكولوژيكي در ايران بر روي لبه انقراض قرار دارد.
به گزارش ايرنا، ميش‌مُرغ پرنده‌اي از خانواده هوبره‌ ايان است كه در دشت‌هاي وسيع بي‌درخت، زمين‌هاي استپي و كشتزارهاي پهناور حبوبات و علفزارها زندگي مي‌كند.
اين پرنده داراي گردن و پاهاي كشيده، بال ها و منقار پهن و پرهاي رنگارنگ است و روي زمين لانه‌سازي مي‌كند.
ميش مرغ در فصل بهار تخمگذاري مي‌كند و در هر دوره تخمگذاري نيز 2 تا چهار تخم مي‌گذارد؛ پس از 25 تا 27 روز جوجه‌ها به دنيا مي‌آيند.
ميش مرغ يكي از بزرگترين پرندگان ايران است و از نظر شكل و جثه شباهت زيادي به بوقلمون دارد، طول بدن آن به يك متر و وزنش به بيش از 15 كيلوگرم مي‌رسد و پرهاي ميش‌مرغ در قسمت پشت نخودي سير با راه‌هاي عرضي سياه و در قسمت شكمي، كاملاً سفيد رنگ است.
ميش مرغ پاهاي قوي و بلندي دارد كه به سه انگشت ختم مي‌شود. اين پاهاي قوي، براي ميش‌مرغ كه كمتر پرواز مي‌كند، اهميت زيادي دارد.
در بهار كه زمان جوجه‌آوري است آشيانه خود را در قسمت‌هاي انبوه اين مزارع مي‌سازند اما در پاييز و زمستان نيز مي‌توان آنها را در مزارع درو شده مشاهده كرد. ميش‌مرغ‌ها به محض احساس خطر، به طرف نقاط مرتفع پرواز مي‌كنند و در آنجا به ديده‌باني مي‌پردازند.
بيش از 80درصد ميش مرغ ايران در استان آذربايجان غربي در شهرستان بوكان زيست مي كند.
شهرستان بوكان درجنوب استان آذربايجان غربي قرار دارد.
مهمترين اخبار ايرناي كشور، آذربايجان غربي و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از كانال خبري تلگرام اين رسانه به آدرسirnamahabad@ دريافت كنيد.
7510/3093**خبرنگار: محمد اديب**انتشار دهنده: پيمان پاكزاد