به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، یكی از رسانه هایی كه در این مدت به مانند گذشته جریان سازی خبری درباره اتنخابات ایران را پیگیری می كند، «بی. بی. سی فارسی» است.
در زمینه خط خبری این رسانه درباره انتخابات، توجه به چند نكته لازم است:
1- رسانه ها در دنیای درهم تنیده امروز نقش بی بدیلی در شكل دادن به افكار عمومی بازی می كنند، بر همین اساس برخی رسانه ها، در راستای اهدافی از پیش طراحی شده به جریان سازی خبری می پردازند.
این رسانه ها حقیقت را وارونه جلوه می دهند و سعی می كنند با نشان دادن بخشی از واقعیت، دیدگاه خود را در قالبی پوشیده و مستتر در درون گزارش ها ارائه كنند.
با نزدیك شدن به انتخابات بر حجم اخبار و گزارش های خبری و تحلیلی این رسانه افزوده شد و این رسانه كه پیش از ثبت نام افراد برای انتخابات ریاست جمهوری مطالبی را منتشر می كرد، با آغاز ثبت نام ها، جریان سازی خبری خود را شدت بخشید.
2- ثبت نام افرادی همچون رئیس جمهوری سابق در انتخابات، خوراك خبری برای رسانه فارسی زبان خارجی فراهم كرد. این رسانه با پوشش اخبار و گزارش های تحلیلی سعی كرد به نوعی از این ثبت نام سوء استفاده كرده و آن را نشان دهنده گسترش شكاف ها و اصطكاك های حاد در نظام بخواند. از این رو بحث تایید شدن یا نشدن او را در برنامه های تلویزیونی و تارنمای خبری خود پیگیری كرد. سپس تلاش كرد با دوگانه سازی به موج سواری بپردازد. با این حال این تمام ماجرا نبود یكی از سرخط هایی كه این رسانه دنبال می كرد، زیر سوال بردن نهادهای قانونی به ویژه شورای نگهبان است. بنابراین تضعیف نهاد شورای نگهبان را در دستور كار قرار داد و بحث هایی حاشیه ای را به میان كشید.
3- خطی كه پس از تایید صلاحیت ها در دستور كار بی بی سی قرار گرفت، شبهه افكنی درباره تایید صلاحیت ها بود. به این معنی كه مانور بر روی برخی از افرادی كه تایید نشده بودند، بخشی از گزارش ها را به خود اختصاص داد. همچنین به تخریب نهادهای قانونی و نظارت استصوابی پرداخت.
از طرفی دیگر نیز این رسانه با تاكید بر دوگانه سازی های جعلی و رجوع به انتخابات 88 سعی كرد، به نوعی فرافكنی و جریان سازی بپردازد.
4- پس از آن كه این رسانه فارسی زبان خارجی از بالا بردن هزینه در زمینه تایید صلاحیت نشده ها و ایجاد انشقاق چندان طرفی نبست، به ایجاد اصطكاك بین نیروها و جریان های سیاسی پرداخت. معرفی كردن برخی از نامزدها به عنوان نمایندگان حاكمیت بخشی از كار روانی این رسانه است. از این رو با ساختن دوگانه «نماینده مردم- حاكمیت» دست به نوعی فضاسازی زد. نگاه این رسانه نشانگر آن است كه ایجاد فضای تقابل و قطبی سازی انتخابات بخش مهمی از جریان سازی این رسانه است.
یكی دیگر از موضوع هایی كه این رسانه فارسی زبان خارجی در زمینه انتخابات دنبال می كند، آینده مناسبات قدرت است. بنابر گره زدن انتخابات به آینده، بخشی از رویكردهای این رسانه است.
5- همچنین رسانه فارسی زبان خارجی با پرداختن به مطالبات فرا قانونی و ایجاد پرسشگری درباره خواسته های نامعقول، مسائلی را مطرح می كند كه طبق قانون، شدنی نیست. ازاین رو رسانه این خط خبری را دنبال می كند كه كلیت نظام و ساختار را زیر سوال ببرد.
بردن ذهنِ افكار عمومی به دورترین نقطه از واقعیت و پر رنگ نشان دادن اخبار در راستای گفتمان مورد نظر در كنار استفاده از تكنیك های عملیات روانی همچون برجسته سازی حاشیه ها و چشم پوشی از حقیقت یكی از اصلی ترین راهبردهای این رسانه است.
همچنین نكته ای كه همواره این رسانه فارسی زبان خارجی مطرح می كند این است كه نگاهی بی طرفانه دارد اما سابقه پیشین و خط خبری كه دنبال می كند، عكس این قضیه را نشان می دهد. حركت سینوسی و بهره وری از تاكتیك های عملیات روانی در پس اخبار و گزارش ها نمایان است. پس شعار رسانه بی طرف كه همواره این رسانه داعیه آن را دارد، غیر قابل پذیرش است.
پژوهشم**458**1601**خبرنگار:محمد ستاری** انتشاردهنده : شهناز حسنی
تهران- ایرنا- كمتر از 20 روز دیگر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری برگزار می شود. از این رو، این روزها در فضای اجتماعی و رسانه ها تحلیل و ارزیابی های مختلفی مطرح می شود. در این میان برخی رسانه های فارسی زبان خارجی، خط خبری تخریبی و قطبی سازی انتخابات را در دستور كار قرار داده اند.