۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۸:۱۲
کد خبر: 82512882
T T
۰ نفر
ارتقای جایگاه معلمان تدبیر مهم دولت یازدهم

تهران- ایرنا- معلمان به عنوان مرجع و فرهنگ سازان جامعه نقش مهمی در تحول و توسعه كشور دارند. از این رو لازم است تا دولت ها از این نقش مهم و تاثیرگذار آنان غافل نباشند و در این ارتباط ارتقای منزلت و معیشت معلمان راهبرد موثر دولت یازدهم بوده است.

اساسی ترین كار در جامعه انسانی تعلیم و تربیت است و معلم این رسالت مهم را به دوش می كشد. معلمی به هر گونه تلاشی كه برای هدایت، تكامل و آموزش انسان صورت می گیرد، اطلاق می شود. به همین دلیل پیامبران، معلم بشر خوانده می شوند.

دغدغه این است كه حیات بشر، بر مدار ارزش ها و كرامت انسانی بچرخد و شناخت خدا، مكتب و دین، همت اساسی آدمی باشد و هیچ راهی برای تجاوز به فرهنگ ارزشی دین و میهن فراهم نباشد.

معلمی با توجه به سفارش های پیامبر اسلام(ص)، و ائمه اطهار(ع)، و مسوولیتی سنگین است و چنانچه امام خمینی(ره) نیز درباره شغل معلمی فرمودند:«معلمی شغل انبیاست» به حق معلم باید ارزش و مقام خود را به درستی حفظ كند زیرا فرزندان امانت هایی هستند از طرف خداوند در اختیار او قرار گرفته اند و باید به درستی تربیت شوند و امانتدار خوبی باشند تا در آینده وظیفه خود را در برابر جامعه و همنوعان خویش به شكل مطلوبی ایفا كنند.

معلمان باید با جِدیت در فعالیت های اجتماعی كه جامعه را در مسیرِ درست و سازنده پیش خواهد برد، شركت داشته باشند. ورودِ معلمان در مسایل اجتماعی و همراهیِ دانش‌آموزان و خانواده ها با آنها در این مسیر، یكی از نیازهای اساسیِ جامعه‌ است. مواردی چون «حفاظت از محیط زیست، مهرورزی و كمك به همنوعان‌، آگاهی از مسایل دینی و اعتقادی، آشناییِ مردم با حقوق شهروندی و قانون مداری»، موضوع هایی هستند كه معلمان می توانند نقش بسیار مهمی در آموزش و آشناییِ جامعه با آنها داشته باشند.

شهید مرتضی مطهری از معلمان دلسوزی به شمار می رود كه از یك طرف با نگاه تركیبی به معارف بشری دقت می كند و از طرفی دیگر تمامی تلاش های علمی و عملی را مقدمه ای برای عبادت می داند و با شهادت، عبادت عملی و علمی خود را كامل می سازد.

جایگاه والا و مقام علمی شهید مطهری باعث شد، 12 اردیبهشت، سالروز شهادت این بزرگ مرد فرزانه را «روز معلم» نام گذارند تا از مقام این معلم دلسوز و تمامی معلمان ایران اسلامی كه با عزمی جهادی در راه اعتلای میهن خویش گام بر می دارند، تقدیر شود.

اهمیت تعلیم و تربیت و نقش مهم معلم در جامعه سبب شد تا پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا با «رضا نباتی» مدرس دانشگاه فرهنگیان و مؤلف كتاب های قرآن دوره ابتدایی دفتر برنامه ریزی و تألیف كتاب های درسی وزارت آموزش و پرورش و «حسن خلیل آبادی» سخنگوی انجمن اسلامی معلمان ایران به گفت و گو بپردازد.

خلیل آبادی سخنگوی انجمن اسلامی معلمان ایران با اشاره به نقش معلم در توسعه و پیشرفت كشور اظهار داشت: نقش معلمان را در پیشرفت های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نمی توان نادیده گرفت زیرا همه افرادی كه در پژوهش های توسعه محور فعالیت می كنند بر این باور هستند كه آموزش و پرورش به صورت اعم و معلم صورت اخص نقش ویژه ای در تمامی جنبه های آموزش دارد. از این رو دولت هایی كه به دنبال رشد و توسعه كشور خود هستند باید به این نقش اساسی به عنوان گروهی مرجع و آینده ساز اهمیت بدهند و تلاش كنند كه این نیروها در جایگاه واقعی خویش قرار بگیرند.

**دولت یازدهم؛ توجه و شناخت جایگاه واقعی معلمان
خلیل آبادی با اشاره به سیاست های دولت یازدهم در ارتباط با معلمان یادآور شد: این دولت در حوزه آموزش و پرورش و توجه و شناخت جایگاه واقعی معلمان، تلاش كرده است؛ چرا كه به اهمیت و نقش تاثیرگذار آنها و جایگاه آموزش و پرورش در جامعه آگاهی دارد. در همین راستا دولت یازدهم، طرح رتبه بندی معلمان را اجرا كرد كه هر چند با اشكال هایی هم روبرو بود اما اثرهای مثبتی نیز برای معلمان در برداشت. همچنین حسن روحانی رییس جمهوری، «محمدعلی نجفی» را در صدر ستاد انتخاباتی خود قرار داد كه یكی از وزیران موفق وزارت آموزش و پرورش بوده است. بنابراین این حضور نشان می دهد كه حسن روحانی در نظر دارد توجه ویژه ای به معلمان و آموزش و پرورش داشته باشد.

سخنگوی انجمن اسلامی معلمان ایران به نقش معلمان در انتخابات اشاره كرد و گفت: معلمان نقش مرجع در جامعه دارند زیرا می توانند جامعه را به خوبی به طرف حقیقت هدایت كنند و اجازه ندهند افراد به اشتباه بیافتند و دچار پوپولیسم شوند. بنابراین معلمان به عنوان راهنمایان جامعه اگر در انتخابات به وظیفه خویش به خوبی آگاه باشند افراد دچار اشتباه نخواهند شد. به همین علت از معلمان تقاضا دارم مردم را به مشاركت در انتخابات تشویق كنند و افرادی را در 2 انتخاب مهم پیش رو برگزینند كه برای كشور مفید باشند و در راستای شیوه اعتدال تلاش كنند.

** فضای تعامل و امنیت شغلی برای معلمان در دولت یازدهم
خلیل آبادی با اشاره به فضای امنیت شغلی در حوزه آموزش و پرورش اظهار كرد: احساس امنیت شغلی یكی از مهمترین نیازهای معلمان به شمار می رود و دولت ها باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند كه دولت یازدهم در طول مدت خدمت خود به این مساله توجه داشته است. این دولت فضای كار معلمان را امن تر كرد و همین امر باعث شد تا معلمان به آرامش نسبی در زمینه های كاری دست پیدا كنند.

همچنین دولت فضای گفت وگو در آموزش و پرورش را به وجود آورد و فعالیت تشكل های مدنی و سیاسی در این دوره بیشتر شد و دیگر فعالیت های صنفی معلمان سبب اعتراض فردی نمی شود. در واقع دولت یازدهم تا حدودی فضای سیاسی را برای جامعه باز كرد. البته هر چند این موانع به صورت كامل از میان برداشته نشده اما این دولت در حد توان خود در این زمینه اقدام هایی انجام داده است.

در ادامه این پیوند نباتی مدرس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به ویژگی های علمی و اخلاقی آیت الله مطهری و بزرگداشت مقام معلم گفت: او را می توان به عنوان یك معلم فیلسوف معرفی كرد. وی از یك طرف در سخنرانی ها و درس هایی كه می داد در نقش یك معلم شاخص و الگو بود و از طرفی نیز به فلسفه توجه داشتند كه این امر در تدریس این شهید موثر بود؛ چرا كه در تعلیم و تربیت، هدایتگر بودن بسیار مهم است و این ویژگی به خوبی در آیت الله مطهری وجود داشت.

همین ویژگی های آیت الله مطهری سبب شد تا او به عقل و دل انسان ها توجه داشته باشد؛ یعنی در كلاس های درس خود با آن كه به جنبه عقلی توجه داشت از جنبه های عاطفی و معرفت شناسی نیز غافل نبود و هر 2 را در هدایت و علم آموزی به افراد در كنار هم پیش می برد. از این رو معلمان باید با الگو گرفتن از او علاوه بر جنبه های علم آموزی عقلی در جهت هدایت قلبی، عاطفی و معرفت شناسی توحیدی نیز گام بردارند.

** تحول بنیادی جامعه در سایه توانمندی معلمان
نباتی با اشاره به تحول نظام آموزش و پرورش تصریح كرد: مهمترین عنصر تحول بنیادی آموزش و پرورش بی شك معلمان هستند. از این رو آماده سازی و ارتقای معلمانی كه صلاحیت های علمی و حرفه ای لازم را برخوردار باشند كار ساده ای نیست كه به راحتی فراهم آید. بنابراین باید به آنها توجه كرد زیرا تجربه كشورهای موفق دنیا نیز نشان می دهد تحول و پیشرفت جامعه تنها از مسیر توجه به معلمان آموزش و پرورش امكان پذیر است. بنابراین تحول بنیادی جامعه در سایه نیروی عظیم معلمان صورت می گیرد.

**پویایی جامعه در سایه توجه به آموزش و معیشت معلمان
نباتی توجه به مقام معلمان و علم و آموزش را سبب دستیابی به جامعه ای پویا و در حال رشد دانست و بیان داشت: این نوع جوامع در مسیر پیشرفت با مشكل روبرو نخواهند شد. از این رو نیاز است تا به معلمان در جامعه بیش از دیگر افراد توجه شود و این امر باید در عمل صورت بگیرد. برای این كار باید معلمان از سطح آموزش و به روز رسانی بالایی برخوردار باشند و محتواهای آموزشی مفیدی در اختیار آنها قرار گیرد زیرا آموزش های ضمن خدمت و محتواهایی كه به آنها در این كلاس ها آموزش داده می شود از سطح بالایی برخوردار نیست. بی شك همه باور دارند معلمان همواره در تمامی عرصه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... به بهترین شكل حضور پرشور داشته اند؛ از این رو از حقوق حقه خود نیز برای سربلندی نظام چشم پوشی كرده اند و با وجود تمام مشكل ها و سختی ها به ارایه خدمت به كشور پرداخته اند زیرا پیشرفت و عظمت جامعه را در همین راه دیده اند.

مؤلف كتاب های قرآن دوره ابتدایی در ادامه افزود: یكی دیگر از جنبه هایی كه باید به آن توجه داشت معیشت معلمان است؛ چرا كه معلمان باید در جامعه در جایگاهی از معیشت قرار بگیرند كه به جزء شغل معلمی به هیچ شغلی دیگری نپردازند. در صورتی كه مشاهده می شود بسیاری از معلمان به دلیل نیازهای مالی خود در كنار معلم بودن به كارهای دیگری رو می آورند كه این امر به نوبه خود سطح كارایی آنها را كاهش خواهد داد.

**معلمان؛ حافظ اقتدار نظام اسلامی
نباتی در پایان حفظ ارتباط دولت و ملت را رمز بقای حكومت ها و انتقال آن به نسل های بعدی دانست و یادآور شد: در این راستا هیچ وزارت خانه ای مانند آموزش و پرورش با این وسعت و عمق با مردم ارتباط مستقیم و تنگاتنگ ندارد. بنابراین دولت های متعدد با هر عقیده، نظر، تئوری و فلسفه در یك جمله باهم متفق هستند و آن جمله فرمایش امام خمینی(ره) است كه فرمودند:«حفظ آینده كشور و نظام در دستان معلمان آموزش و پرورش است.» به همین دلیل باید گفت معلمان همواره در جریان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، دوران سازندگی، برگزاری انتخابات و ... حضور اثرگذاری داشته اند. از این رو اگر امروز به بهبود وضعیت معیشت معلمان توجه شود بركت های آن در آینده بسیار نزدیك نصیب كل كشور خواهد شد.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهدی احمدی ** انتشاردهنده: شهربانو جمعه
**پژوهشم**9370**2002**9131
۰ نفر