۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۵۱
کد خبر: 82513901
T T
۰ نفر
كمتر از 30 درصد دام خانوار های عشایری خراسان شمالی بیمه هستند

بجنورد- ایرنا- مدیركل امور عشایر خراسان‌ شمالی گفت: كمتر از 30 درصد از 700 هزار راس دام خانوار های عشایری این استان بیمه هستند.

محمدرضا قلی پور روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: پنج هزار و 350 خانوار عشایری خراسان شمالی 25 درصد تولید گوشت استان را تولید می كنند.
وی افزود: از مجموع دام های عشایر این استان 87 هزار راس دام تاكنون بیمه شده اند و مابقی از خدمات بیمه بی بهره هستند.
وی اظهار كرد: دو میلیون و 500 هزار راس دام سبك در این استان وجود دارد كه پارسال از مجموع این میزان تنها 123 هزار راس دام بیمه شده بود.
وی بر فرهنگ سازی بیمه دام در این استان تاكید كرد و افزود: 67 درصد دام بیمه شده استان متعلق به خانوارهای عشایری است.
وی علت استقبال كم از خدمات بیمه را محدودیت های مالی، كمبود نقدینگی خانوار های عشایر در این سال ها و تاخیر در پرداخت ها از سوی بیمه ها عنوان كرد.
مدیر كل امور عشایر خراسان‌ شمالی در بخش دیگری از سخنانش از آغاز كوچ عشایر از مراوه تپه در استان گلستان به مناطق ییلاقی این استان واقع در شمالشرق كشور خبر داد.
قلی پور با بیان اینكه سرمای بهاره كوچ عشایر این استان از مناطق قشلاقی مراوه تپه به ییلاقات و چراگاه های كوهستانی این استان را در سال جاری به تاخیر انداخت اظهار كرد: پایین بودن دمای هوا در بهار امسال موجب كندی رشد گیاهان و علوفه مراتع شده و به همین علت كوچ عشایر این استان نسبت به سال گذشته با تاخیر انجام شد.
وی افزود: همه ساله در فروردین عشایر از مناطق قشلاقی استان گلستان به مناطق ییلاقی خراسان شمالی كوچ می كردند كه امسال كوچ آنان تا اردیبهشت ماه به تاخیر افتاد.
وی اظهار داشت: عشایر این استان پاییز و زمستان را در مناطق گرمسیری مراوه‌ تپه در استان گلستان و نیز مانه‌ و سملقان، راز و جرگلان، جاجرم و اسفراین سپری می كنند.
او گفت: با معتدل شدن هوا و سرسبزی ییلاقات عشایر دام های خود را به سمت مناطق ییلاقی دامنه كوههای شاه ‌جهان، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوك و آلاداغ اسفراین و بجنورد كوچ می دهند.
مدیركل امور عشایر خراسان شمالی به خدماتی كه در مسیر كوچ به عشایر ارایه می شود اشاره كرد و گفت: آبرسانی، مرمت و نگهداری ایلراه های عشایر توسط اداره كل عشایر، تهیه و تامین علوفه مورد نیاز توسط شركت های عشایر و اتحادیه ها انجام می شود.
وی افزود: خدمات مربوط به مسایل حفاظت دام ها در خصوص پیشگیری از شیوع بیماری ها توسط دامپزشكی و تامین امنیت عشایر نیز با هماهنگی نیروی انتظامی، بسیج، فرمانداری ها، بخشداری ها، شوراهای اسلامی شهر و روستا و پلیس راه انجام می شود.
وی گفت: در سال جاری قبل از كوچ تمامی دام های عشایر این استان در مناطق قشلاقی بر علیه بیماری تب برفكی واكسینه شده اند.
وی افزود: عشایر خراسان شمالی دارای سه ایلراه اصلی هستند كه ایلراه شمالی شامل مسیر شمال شهرستان های قوچان، فاروج، شیروان، گیفان، راز و جرگلان و مراوه ‌تپه است.
این مسئول گفت: ایلراه جنوبی در مسیر جنوب شهرستان های قوچان، فاروج، شیروان، اسفراین، بجنورد، قوری‌ میدان و مراوه تپه است و ایلراه میانی نیز از قوچان تا مانه ‌و سملقان و از اطراف رودخانه اترك و كالیمانی و مراوه ‌تپه گذر می كند.
مدیركل اداره عشایر خراسان شمالی افزود: از بیش از پنج هزار خانوار عشایر این استان حدود چهار هزار نفر در فصل ییلاق و قشلاق كوچ می كنند و مابقی ثابت هستند.
قلی پور با بیان اینكه هشت درصد از تولید گوشت قرمز عشایر كشور در این استان تولید می شود گفت: سرانه دام خانوارهای عشایری این خطه بیش از میانگین كشوری است.
وی اظهار كرد: به طور میانگین هر خانوار عشایر این استان 180 راس دام سبك دارد كه این سرانه در كشور 130 راس دام است.
هم اكنون عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از 30 هزار نفر در قالب دو ایل و ‎ 38طایفه با شیوه های سنتی كوچرو و نیمه كوچرو با 700 هزار راس دام در این استان كوچروی می كنند.
3007 / 6042 خبرنگار: ربابه صانعی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی