۷ مهر ۱۳۹۸، ۸:۵۸
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 83493503
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عشایر خراسان شمالی ۱۰ خانه بهداشت سیار نیاز دارند

بجنورد- ایرنا- مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: جمعیت ۳۰ هزار نفری عشایر استان برای دستیابی به شاخص‌های ارزشمند در عرصه سلامت نیاز به ۱۰ خانه بهداشت سیار در مناطق ییلاقی و قشلاقی دارند.

محمدرضا قلی‌پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اکنون خانوارهای عشایری این استان به علت نبود خانه های بهداشت سیار از خدمات آن بی‌بهره هستند.

وی  افزود: در گذشتنه تنها یک کانکس برای حوزه بهداشت در منطقه شاه جهان اسفراین در نظر گرفته شده بود اما به علت نبود نیرو و توجه نکردن مسئولان و عشایر جمع آوری شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی اظهار داشت: کانکس هایی که برای خانوارهای عشایری اختصاص می‌باید باید امکانات و تجهیزات مورد نیاز را نیز داشته باشد.

قلی پور گفت: همچنین برای تامین نیروی انسانی این مراکز باید فرزندان عشایر بکارگیری شوند تا ماندگاری در این مراکز داشته باشند.

وی افزود: هم اکنون خانوارهای عشایری این استان برای مسائل درمانی خود به روستاهای مجاور و یا شهرها مراجعه می کنند و یا بعضا ارائه خدمات به صورت موردی توسط دستگاه مسئول در منطقه برای آنان ارائه می شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: خانوارهای عشایری این استان در فصل ییلاق در دامنه کوه های شاه جهان، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ اسفراین و بجنورد و در قشلاق نیز در  مناطق گرمسیری مراوه تپه استان گلستان و همچنین در مناطقی از مانه ‌وسملقان،  راز و جرگلان، جاجرم و کالیمانی و میاندشت اسفراین مستقر می شوند که دسترسی به امکانات روستایی و شهری برای آنان سخت است.

قلی پور افزود: دوری راه، سخت گذر بودن راه ها و پراکندگی مناطق اسکان عشایر باعث مشکلاتی در ارائه خدمات به خصوص حوزه بهداشت و درمان می شود.

وی ارائه خدمات بهداشت و درمان را از نیازهای اصلی این قشر دانست و گفت: باید تمامی امکانات مانند خدمات روستایی در اختیار این قشر مظلوم و تولید کننده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه خانوارهای عشایری این استان در برخی از شاخص ها نسبت به جمعیت روستایی و شهری عقب هستند اظهار داشت: تمامی دستگاه ها باید در خصوص ارائه خدمات به خانوار های عشایری تلاش جدی داشته باشند و کمک به این قشر باید در کنار سایر اقشار قرار گیرد.

پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

هم اکنون عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ‌ ۳۸طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.

۳۰۰۷/ ۶۰۴۲

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha