۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۳۸
کد خبر: 82515032
T T
۰ نفر
درخواست سه بانك برای انتشار اوراق خرید مسكن/ سبد تسهیلات به تناسب اقشار متنوع شد

تهران – ایرنا – مدیر اعتبارات بانك مركزی از درخواست سه بانك برای انتشار اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسكن (تسه) خبر داد و گفت: در صورت موافقت با این درخواستٰ بازار این اوراق مدیریت می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سیدعلی اصغر میرمحمدصادقی» روز چهارشنبه در نشست خبری این مطلب را درباره اثر اعلام مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر امكان استفاده از تسهیلات بدون سپرده برای خرید مسكن بر بازار خرید و فروش اوراق تسه بیان و ابراز امیدواری كرد با ورود بانك های جدید به بازار تسه شوك های مقطعی آن برطرف شود.
وی یادآور شد، اكنون تنها بانك مسكن اوراق تسه منتشر می كند اما شورای پول و اعتبار در سال گذشته مجوز ورود بانك های دیگر را به این عرصه صادر كرد.
میرمحمدصادقی باتشریح مصوبه دیشب(سه شنبه شب) شورای پول و اعتبار درباره افزایش سقف خرید مسكن گفت: اكنون گیرندگان تسهیلات اوراق گواهی حق تقدم مسكن می توانند در كنار آن از تسهیلات بدون سپرده نیز استفاده كنند كه برای تسهیلات انفرادی سقف آن 100 میلیون ریال(10 میلیون تومان) است اما برای زوجینی كه قصد خرید یك پلاك ثبتی دارند 200 میلیون ریال(20 میلیون تومان) تعیین شده است.
وی یادآورشد: در مصوبه شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات خرید مسكن از محل اوراق گواهی حق تقدم در شهر تهران 600 میلیون ریال( 60 میلیون تومان)، در مراكز استان و شهرهای بزرگ 500 میلیون ریال(50 میلیون تومان) و سایر مناطق شهری 400 میلیون ریال(40 میلیون تومان) بود.

**افزایش سقف جعاله مسكن
مدیر كل اعتبارات بانك مركزی به افزایش سقف جعاله مسكن نیز اشاره كرد و گفت: اكنون رقم جعاله مسكن از 100 به 200 میلیون ریال( 10 به 20 میلیون تومان) افزایش یافته كه كمك خوبی برای تامین مالی كسانی است كه بدون سپرده قصد خرید مسكن دارند.
میرمحمدصادقی یادآور شد، سقف جعاله مسكن 500 میلیون ریال(50 میلیون تومان) بود كه اكنون 200 میلیون ریال(20 میلیون تومان) به آن اضافه می شود.
وی تاكید كرد، برای دریافت وام جعاله مسكن عمر بنا مدنظر بانك نیست.

** شمول تسهیلات بدون سپرده برای حساب های تعهدی
مدیركل اعتبارات بانك مركزی با تاكید بر اینكه باید در كنار توجه به اوراق خرید مسكن از حساب های تعهدی نیز حمایت كرد، گفت: با تصمیم شورای پول و اعتبار افرادی كه در صندوق پس انداز مسكن، صندوق پس انداز مسكن جوانان و صندوق پس انداز ساخت مسكن حساب دارند، می توانند با احتساب هر میزان امتیازی كه در صندوق ها دارند تا سقف 600 میلیون ریال( 60 میلیون تومان) تسهیلات بدون سپرده دریافت كنند.
به گفته میرمحمدصادقی، مصوبات شورای پول و اعتبار درباره حساب های صندوق پس انداز یكم تا سقف 800 میلیون ریال(80 میلیون تومان) به هر یك از زوجین به قوت خود باقی است.
این مقام مسئول نظام پولی وبانكی كشور افزود: زوجینی كه هر دو در صندوق پس انداز مسكن جوانان امتیاز داشته باشند نیز می توانند امتیاز خود را تجمیع كنند و یكجا برای خرید یك پلاك ثبتی استفاده كنند.** مصوبه تا دو هفته دیگر به دست شعب بانك ها می رسد
مدیر كل اعتبارات بانك مركزی خاطر نشان كرد: مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار تا هفته آینده به بانك مسكن و سایر بانك های تجاری ابلاغ می شود و با توجه به اینكه بانك ها باید دستور العمل داخلی برای آن تهیه و به شعب ابلاغ كنند، بنابراین روند اداری آن حدود دو هفته زمان می برد.
وی همچنین گفت كه بانك ها شرایط ، اقساط و نحوه پرداخت تسهیلات بدون سپرده را به متقاضیان اعلام خواهند كرد.

** ورود بانك توسعه تعاون به حوزه تسهیلات مسكن
میرمحمدصادقی درباره مصوبه شورای پول و اعتبار درباره ورود بانك توسعه تعاون به پرداخت تسهیلات مسكن اظهار داشت: با این مجوز این بانك می تواند برای تسهیلات مورد نیاز ساخت و خرید تعاونی های مسكن تا سقف 60 میلیون تومان در تهران، 50 میلیون تومان در شهرهای بزرگ و مراكز استان ها و 40 میلیون تومان برای سایر شهرها ورود كند و برای ساخت مسكن نیز تا سقف 80 میلیون تومان تسهیلات بپردازد.
وی خاطر نشان كرد كه این مصوبه شامل خانه های مسكن مهر نمی شود و تعاونی های مسكن مهر باید از ضوابط خاص خود پیروی كنند.
به گفته این مدیر بانكی، پرداخت تسهیلات بدون سپرده مسكن مشروط به منابع و مصارف بانك هاست و با توجه به منابع خود و تقاضای مشتریان در این زمینه اقدام می كنند.
وی سود مربوط به این تسهیلات را منطبق با مصوبات پیشین شورای پول و اعتبار اعلام كرد.

** متنوع شدن سبد تسهیلات مسكن
مدیر كل اعتبارات بانك مركزی این اقدام شورای پول و اعتبار را همسو با سیاست های دولت برای متنوع كردن سبد تسهیلات مسكن برای اقشار مختلف ارزیابی كرد و گفت: فرض بر این است كه اگر یك زوج بخواهد ملكی را اجاره كند، اقساط به اندازه ای باشد كه به اندازه اجاره یا كمتر از آن اقساط را پرداخت كند.
وی یادآور شد كه مصوبه جدید شورای پول و اعتبار بر اساس درخواستی بود كه زمستان پارسال برخی بانك ها به بانك مركزی ارایه كردند كه پس از بررسی در كمیسیون اعتباری بانك مركزی به شورای پول و اعتبار ارایه شد.

** بانك ها از اوراق رهنی استقبال نكردند
میرمحمدصادقی درباره انتشار اوراق رهنی مسكن نیز توضیح داد: بانك ها درخواستی برای انتشار این اوراق به بانك مركزی ارایه نكردند و تنها در یك مورد پارسال بانك مركزی 3 هزار میلیارد ریال اوراق منتشر كرد.
وی درباره سهم تسهیلات مسكن از كل اعتبارات پرداختی نظام بانكی در سال 95 گفت: پارسال نظام بانكی 540 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش های مختلف اقتصاد پرداخت كرد كه حدود 12 درصد از این رقم سهم بخش مسكن بوده است.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco

اقتصام** 2025 **1561**خبرنگار:لیلا جودی**انتشار: مژگان توانا
۰ نفر