۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۴۵
کد خبر: 82516130
T T
۰ نفر
رئيس سازمان محيط زيست از هورالعظيم و كانون هاي ريزگرد در اهواز بازديد كرد

اهواز - ايرنا - رئيس سازمان حفاظت محيط زيست روز پنجشنبه در سفر به استان خوزستان، از تالاب هورالعظيم و كانون هاي ريزگرد اطراف اهواز بازديد كرد.

به گزارش ايرنا معصومه ابتكار براي دهمين بار در چهار سال اخير به خوزستان سفر كرده تا در همايش مقابله با سيلاب و ريزگرد در اهواز
شركت نمايد.
ابتكار پيش از سخنراني در اين همايش از دو كانون اصلي گرد و غبار در استان به صورت هوايي بازديد كرد.
بر اساس مطالعات شناسايي كانون هاي گرد و غبار در خوزستان، تالاب هورالعظيم و كانون هاي اطراف اهواز، اصلي ترين كانون هاي گرد و غبار در اين استان هستند.
طبق همين مطالعات 35 درصد گرد و غبارهاي خوزستان ناشي از كانون هاي داخلي است كه به دليل نزديكي به شهرها به ويژه شهرستان اهواز، بسيار مشكل آفرين هستند.
حدود 600 هزار هكتار از زمين هاي خوزستان كانون گرد و غبار اعلام شده اند كه 350 هزار هكتار از آنها بحراني است و در حال حاضر مهار 40 هزار هكتار از اين كانون ها به عنوان اولويت نخست در دستوركار قرار دارد.
در پي طوفان گرد و خاك هشتم بهمن 95 و قطع چند روزه برق و آب و شبكه ارتباطي در برخي شهرهاي خوزستان كارگروه ويژه اي از سوي رئيس جمهوري و معاون اول وي تعيين شد.
بر همين اساس نهالكاري و آبرساني به كانون هاي ريزگرد اطراف اهواز به وزارت جهادكشاورزي محول شد كه اين طرح ها به صورت فوري آغاز شده است.
آبگيري تالاب هورالعظيم به عنوان يكي از مهترين عوامل ريزگرد نيز از اواخر 94 با سيلابي شدن رودخانه كرخه (منبع تغذيه اين تالاب) در برنامه قرار گرفته است.
به گفته مسئولان خوزستاني، هم اكنون بيش از 70 درصد از بخش ايراني اين تالاب آبگيري شده است.
هورالعظيم يك تالاب مرزي در غرب خوزستان است كه يك سوم آن در ايران و دو سوم آن در عراق قرار دارد.
بازديد از فاز دوم طرح آماك (طرح جمع آوري گازهاي همراه نفت)، بازديد از طرح اتمام يافته تصفيه خانه پساب پتروشيمي مارون و طرح اتمام يافته پسماندسوز منطقه ويژه اقتصادي در ماهشهر و نشست با سازمان هاي مردم نهاد و فعالان محيط زيست در سالن شهيد هاشمي استانداري خوزستان از ديگر برنامه هاي سفر ابتكار به خوزستان است.
معاون وزير كشور، معاون وزير راه وشهرسازي و معاون وزير جهاد كشاورزي ابتكار را در اين سفر همراهي مي كنند.
ابتكار آخرين بار پنجم اسفند پارسال به همراه رئيس جمهوري براي بازديد از وضعيت مقابله با گرد و غبار و بررسي شرايط خوزستان پس از توفان هشتم بهمن به اهواز سفر كرد.
7151/6064
خبرنگار: نادره وائلي زاده** انتشار دهنده: محسن بهاروند