۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۱۵
کد خبر: 82516265
T T
۰ نفر
مديرحوزه هاي علميه كشور: وظيفه طلبه ها در انتخابات تبليغ براي افزايش مشاركت مردم است

قم – ايرنا – مدير حوزه هاي علميه كشور گفت: وظيفه شرعي بر عهده همه طلبه ها و روحانيان تبليغ براي افزايش مشاركت مردم در انتخابات است.

به گزارش ايرنا، آيت الله عليرضا اعرافي روز پنجشنبه در مجمع عمومي «تشكل فراگير تبليغ گروهي طلاب» در جامعه مدرسين حوزه علميه قم، با تاكيد بر نقش طلبه هاي علوم ديني در افزايش مشاركت مردم در انتخابات افزود: تبيين شاخص ها و چارچوب ها و نيز تبليغ گسترده براي افزايش مشاركت مردم در كشور وظيفه حوزه علميه در انتخابات است.
وي با اشاره به به همزماني امتحانات حوزه علميه و انتخابات رياست جمهوري افزود: با توجه به اهميت تبليغ طلبه ها در افزايش مشاركت مردم در انتخابات، زمان برگزاري امتحانات حوزه علميه تغيير كرده است.
انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري همزمان با انتخابات پنجمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا و ميان دوره اي دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، 29 ارديبهشت ماه جاري برگزار مي شود.
اعرافي با اشاره به نقش حوزه هاي علمي در تبليغ، گفت: سالهاست عربستان با صرف هزينه سنگين به دنبال افراطي كردن الازهر مصر براي رسيدن به اهداف تبليغي و ترويج افكار افراطي خود هستند تا منش اعتدالي الازهر را دچار دگرگوني كنند.
وي ادامه داد: با وجود اينكه عربستان در ايجاد دگرگوني در مشي اعتدالي الازهر موفقيت هايي كسب كرده است ولي همچنان الازهر مصر با مراكز ديني عربستان به طور كامل متفاوت است.
الازهر بزرگترين مركز ديني جهان اسلام هم اكنون داراي 450 هزار دانشجو در علوم انساني و علوم تجربي در مصر است كه اثر گذاري بسيار زيادي در مسائل سياسي و مذهبي و دني در دنياي اسلام دارد.
مدير حوزه هاي علميه كشور در ادامه با تقدير از همت بلند طلاب علوم ديني نسبت به امر تبليغ و بكارگيري روش هاي نوين در حوزه تبليغ گفت: حوزه در ذات خود مبلغ است و اگر تبليغ و انتقال پيام دين از حوزه گرفته بود، اصل و هدف كار حوزه از آن گرفته شده است.
اعرافي، هدف نهايي كار حوزه را انتقال پيام دين به جامعه عنوان كرد و افزود: تبليغ نياز به مردم شناسي و مطالعات مردمي دارد كه مردم شناسي و مخاطب شناسي بخشي به ذوق و مهارتهاي شخصي و بخش ديگري به مطالعات علمي و كسب مهارت بر مي گردد.
وي اصل و اساس تبليغ علوم ديني را راهبري حوزه علميه دانست و ابراز كرد: توفيق در تبليغ نياز مهارتهاي فردي و اجتماعي در مردم شناسي و مخاطب شناسي دارد.
مدير حوزه هاي علميه كشور، با تاكيد بر ضرورت اصلاح و پايش علوم انساني از برخي انحراف ها و تبيين ارتباط علوم انساني با دين ادامه داد: علوم انساني و اجتماعي بايد در گفتمان حوزه وارد و با نگاه اسلامي و الهي مورد مراقبه قرار گيرد.
وي كارهاي صورت گرفته در زمينه علوم انساني و اجتماعي پس از انقلاب اسلامي را ناكافي و بسيار كم عنوان كرد و اظهار داشت: بايد اعتراف كنيم كه در حوزه علوم انساني در كشور كار كمي صورت گرفته و تا نتوانيم علوم اجتماعي را از منظر علوم اسلامي تبيين كنيم با مشكل مواجه خواهيم شد.
اعرافي ادامه داد: علوم انساني و فكري كه به كشور وارد و در مراكز علمي فرآوري و به نسل آينده منتقل مي شود به همين دليل بايد نسبت به توجه به علوم انساني اسلامي توجه ويژه شود.
وي در ادامه با اشاره به تدوين سند بنيادين آموزش و پرورش و سند مهندسي فرهنگي در كشور افزود: اگر اين اسناد به خوبي اجرا شود به طور قطع اثرگذار خواهند بود ولي با وجود تصويب اين اسناد تا كنون هيچكدام به خوبي اجرايي نشده است.
مدير حوزه هاي علميه كشور، نقص حوزه در تئوري پردازي علوم انساني را مودر انتقاد قرار داد و خاطرنشان كرد: علوم انساني و اجتماعي با منظر اسلامي كاري است كه بايد در حوزه اتفاق بيفتد.
اعرافي غرب شناسي را براي مبلغان ديني ضروري دانست و تاكيد كرد: زندگي دنياي امروز در گفتمان غربي شكل گرفته به همين دليل تا زماني كه مبلغان ديني، گفتمان غربي به عنوان گفتمان معارض با گفتمان اسلامي را نشناسند نمي توانند به خوبي در اين زمينه كار كرد.
مدير حوزه هاي علميه كشور، ادامه داد: انجام كارهاي خيريه در كنار تبليغ اثرگذاري بيشتري داشته و توفيقات عميق تري خواهد داشت.
وي خاطر نشان كرد: نگاه منظومه اي و گروهي به تبليغ در جوامع امروز اهميت مضاعف داد و تبليغ در دنياي امروز بدون نگاه جمعي و كار گروهي توفيق كمي دارد.
وي گروه هاي تبليغي را از جمله اثرگذارترين حركت هاي فرهنگي در كشور دانست و گفت: در راهيان نور به دليل حركت هاي جهادي مبلغان شاهد آثارخوب و قابل لمس هستيم.
در اين نشست، تغيير و اصلاح بندهايي از اساسنامه تشكل فراگير تبليغ گروهي طلاب پس از بحث و تبادل نظر به راي اعضاي مجمع عمومي قرار گرفت.
تشكل فراگير تبليغ گروهي طلاب سراسر كشور با هدف توسعه، تقويت، آسيب زدايي، مانع زدايي، هويت بخشي و الگوسازي تبليغ گروهي براي افزايش نفوذ و تاثير تبليغ اسلامي در سال 1390 هجري شمسي در قم تشكيل شد.
7404/ 6133/ خبرنگار- محمد زماني ** انتشار- جعفرمسلمي