۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۴۷
کد خبر: 82518031
T T
۰ نفر
ظرفیت مناطق عشایری استان اردبیل فرصت مناسب برای رونق توریسم

اردبیل - ایرنا - استاندار اردبیل گفت: جذابیت ‌های زندگی عشایری در جذب گردشگر داخلی و خارجی موثر است و باید از ظرفیت های مناطق عشایری استان حداكثر استفاده را در حوزه توریسم عشایری كرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا مجید خدابخش در هفتمین جشنواره كوچ عشایر در روستای روح كندی بخش جعفرآباد بیله سوار مغان افزود: زندگی عشایری در این استان ظرفیت مناسبی برای توسعه گردشگری در بخش‌ های مختلف از جمله زیبایی ‌های كوچ و گردشگری انسانی دارد كه باید این مهم مورد توجه جدی مسوولان و متولیان امر قرار بگیرد.
وی بیان كرد: گردشگری در ردیف فرصت ‌های مهم برای توسعه استان است و جشنواره ‌های میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری می‌ تواند به تقویت این صنعت در استان كمك كند.
استاندار اردبیل با اشاره به اینكه زندگی و معیشت عشایر نمونه ‌ای از اقتصاد مقاومتی است افزود: خصوصیات اقتصاد مقاومتی مانند متكی بودن به خود و تولید و عدم وابستگی بیرونی از جمله ویژگی هایی است كه در زندگی عشایر وجود دارد.
او با اشاره به اینكه عشایر میراث داران ،حافظان و حاملان ارزش ها و فرهنگ اصیل ایران اسلامی كشور هستند گفت: امروزه مظهر و اوج اعتماد اجتماعی در جامعه عشایری دیده می شود و باید این فرهنگ غنی عشایری ماندگار و ریشه دارتر شود.
وی اظهار كرد: عشایر خدمات شایسته ای برای استقرار نظم و امنیت در كشور انجام داده اند و بسیاری از دستاوردهای امروز نظام جمهوری اسلامی ایران در این منطقه مرهون رشادت ها و فداكاری های آنهاست.
خدابخش با بیان اینكه جشنواره كوچ عشایر در سال 88 به ثبت ملی شهرستان بیله سوار رسیده افزود: از سال 93 این جشنواره با رویكرد متنوعی آغاز شد و هر سال در ایام كوچ عشایر شاهد برگزاری این جشنواره در این منطقه هستیم.
او همچنین با بیان اینكه صنعت باید در اختیار كشاورزی و دامداری قرار بگیرد افزود: بزرگترین طرح در طول تاریخ استان اردبیل در دولت تدبیر و امید در شهرستان بیله سوار و پارس آباد در حوزه آب و خاك اجرایی می شود و كانال اصلی این طرح به طول 92 كیلومتر می باشد و با اتمام آن در سال 97 بیش از یك میلیون و 500 هزار تن به محصولات كشاورزی استان اردبیل افزوده خواهد شد.
وی گفت: بیش از یك هزار دستگاه ماشین آلات و سه هزار و 100 نفر در این طرح بصورت شبانه روزی در حال فعالیت برای تكمیل پروژه هستند و با تكمیل این پروژه كشت و صنعت های كوچك و بزرگ در راستای تولید و اشتغال در منطقه ایجاد خواهد شد.
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز هدف از برگزاری هفتمین جشنواره ملی كوچ عشایر شهرستان بیله سوار را معرفی توانمندی ها و عرضه تولیدات عشایری ذكر كرد.
قادر تقی زاده افزود: اجرای گروه آیینی و حركات موزون عشایر تركمن استان گلستان ، بازی های بومی و محلی عشایری ، مسابقه كمانگیری روی اسب ، موسیقی عاشیقلار ، موسیقی سنتی آذری و اجرای نمایش شعرخوانی از جمله برنامه های تدارك دیده شده در این جشنواره است.
وی از برپایی 30 غرفه شامل سه غرفه مربوط به استان های كردستان، گیلان و تهران، غرفه های صنایع دستی شهرستان های بیله سوار، پارس آباد، گرمی ، اردبیل و نمین ، غرفه گیاهان دارویی ، آتلیه عكاسی سنتی ، توانمندی های عشایر شهرستان بیله سوار ، ادارات شهرستان بیله سوار و 2 غرفه شركت بیمه روستایی و عشایری خبر داد و گفت: 11 آلاچیق طوایف عشایر شاهسون، یك آلاچیق تركمن استان گلستان و یك سیاه چادر كرمانشاه در این جشنواره برپا شد.
او اظهار كرد: همچنین در این جشنواره مراحل سنتی بافت فرش شهرستان بیله سوار از مرحله پشم چینی تا بافت به نمایش گذاشته شد.
به گفته وی ، مسابقات تیراندازی با كمان سنتی قهرمان قهرمانان كشوری با شركت 24 كماندار مرد و زن با لباس های محلی و سنتی استان های آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی ، اردبیل ، البرز ، كردستان ، فارس ، گلستان ، یزد ، تهران ، لرستان و چهارمحال بختیاری برگزار شد.
بیله سوار مغان در شمال اردبیل و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
جمعیت عشایر استان اردبیل ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر و در قالب ۱۲ هزار و ۸۰۰ خانوار بوده كه به نگهداری 1.5 میلیون راس دام مشغول هستند.
عشایر استان از ۴۵ طایفه مستقل تشكیل شده كه همه ساله در یك هزار و ۵۲۷ اوبا ، ۵۲۷ قشلاق ، ۲۳۷ ییلاق ، هفت زیست بوم و ۵۱ سامانه زندگی می كنند.
در مقایسه با جمعیت عشایری كشور عشایر شاهسون اردبیل 6.5 درصد از جمعیت عشایر كشور را تشكیل می دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل 6 درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند.
عشایر استان همه ساله ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز ، ۴۳ هزار تن شیر ، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر و یك هزار و ۵۰۰ تن پشم و ۱۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع صنایع دستی تولید می كنند.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:عارف شیرزاد
6018/ 1257