۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۳۷
کد خبر: 82518509
T T
۰ نفر
محقق ايراني: به ليمو مشابه برخي آنتي بيوتيك ها عمل مي كند

تهران- ايرنا- عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن به خواص ضدميكروبي عصاره و اسانس گياه به ليمو اشاره كرد و گفت: عصاره و اسانس اين گياه مشابه آنتي بيوتيك هايي مانند 'جنتامايسين' و 'تتراسايكلين' عمل مي كند.

گياه دارويي به ليمو جايگاه ويژه اي در طب سنتي دارد و اين گياه از ساليان گذشته به كشور ما وارد شده است و به منظور مصارف داروئي و معطر در برخي مناطق كشت مي شود.
گياه به ليمو ، بومي آمريكاي جنوبي اعم از شيلي، پرو و آرژانتين است كه درحال حاضر در ساير مناطق دنيا از جمله ايران، پرورش داده مي شود. در شمال ايران در فضاي باز و در مناطق سردسير در گلخانه كاشت و نگهداري مي شود .
دكتر مريم تيموري كه در قالب يك طرح پژوهشي به بررسي اثر ضدميكروبي(باكتري و قارچ) اسانس و عصاره اين گياه پرداخته است، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: در تحقيق انجام يافته مشخص شد كه اين گياه داراي خواص قوي ضد ميكروبي است و اثر آن روي بعضي از باكتري ها از اين آنتي بيوتيك ها هم موثرتر است.
وي بيان كرد: هرچند به ليمو به عنوان يك گياه آرام بخش شناخته شده اما در اين تحقيق مشخص شده كه علاوه بر آرام بخش بودن داراي خاصيت ضد ميكروبي قوي هم مي باشد.
تيموري با اشاره به اين كه يكي از شايع ترين عوامل ايجاد كننده عفونت هاي بيمارستاني به خصوص عفونت هاي ناشي از زخم پس از جراحي، بر اثر باكتري ها ايجاد مي شود، گفت: اين تحقيق همچنين نشان داد كه اسانس و عصاره اين گياه داراي اثرات مهار كنندگي قابل توجهي روي باسيلوس سوبتيلوس و استافيلوكوكوس اورئوس است. ولي براي نتيجه گيري بهتر نيازمند تحقيقات بيشتري مي باشد كه در حال انجام است.
عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن به خاصيت ديگر اين گياه دارويي نيز اشاره كرد و گفت: با مصرف به ليمو مي توان بيماري هاي گوارشي به خصوص اسهال و استفراغ را درمان كرد.
وي گفت: باسيلوس سوبتيليس يك باسيل اسپوردار و هوازي است و اين باسيل نيز همانند باسيلوس سرئوس ايجاد مسموميت غذايي مي كند. مسموميت غذايي بوسيله اين باكتري به 2 صورت سندرم اسهالي و سندرم استفراغ مشاهده مي شود.
اين پژوهشگر در حوزه علوم گياهي افزود: در بررسي تركيبات شيميايي گياه به ليمو مشخص شد كه اسانس اين گياه داراي تركيباتي مانند ژرانيول، سينئول و نرال است.
وي گفت: اثر عصاره گياه به ليمو به صورت تزريقي و پماد بر زخم هاي جلدي ناشي از استافيلوكوكوس اورئوس در موش موثر واقع شده و قادر است بروز عفونت را در محل آلودگي به تأخير بياندازد.
عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن گفت: همجنين تلفيق اسانس به ليمو و تيموس ( آويشن) داراي اثرات آنتي اكسيداني مي باشد.
علمي ** 1201 **
خبرنگار: عبدالكريم جبارپور* انتشار: زهره محتشمي پور
۰ نفر