۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۷:۲۷
کد خبر: 82521657
T T
۰ نفر
توليد سالانه 290 هزار متر مربع فرش دستباف در آذربايجان غربي

اروميه- ايرنا- معاون امور بازرگاني و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان‌غربي گفت: سالانه حدود 290 هزار متر مربع انواع فرش دستباف در اين استان توليد مي شود.

محمد دهقان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: قبا، ماهي، نقشه، افشار و فرش تمام ابريشم از جمله انواع فرش هاي دستباف توليدي در آذربايجان غربي است.
وي اضافه كرد: 72 هزار بافنده اين فرش ها را در ابعاد، نقوش و رنگ آميزي هاي متنوع توليد و روانه بازار مي كنند.
وي با اشاره به اينكه 200 كارگاه قالي بافي در آذربايجان غربي فعال است، اظهار كرد: اين كارگاه‌ها شامل پنج كارگاه متمركز، 47 تعاوني توليدي، 15 اتحاديه صنفي قالي بافي و يك دانشگاه در حوزه فرش دستباف است.
وي ادامه داد: در سال 94 بيش از سه ميليارد و 500 ميليون ريال و سال 95 نيز 2 ميليارد و 500 ميليون ريال تسهيلات بانكي به كارگاه هاي قالي بافي پرداخت شد.
وي بيان كرد: سال گذشته هعمچنين 36 نفر قاليباف خانگي براي دريافت يك ميليارد و 750 ميليون ريال تسهيلات به بانك معرفي شده و از اين تعداد 22 نفر به ميزان يك ميليارد و 50 ميليون ريال وام دريافت كرده اند.
معاون امور بازرگاني و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان‌غربي گفت: به منظور ارتقاي منزلت قالي بافان و پشتيباني و حمايت از توليدكنندگان فرش و در اجراي قانون جديد بيمه قاليبافي تا كنون 26 هزار و 895 نفر بافنده فرش دستباف به شعبات اداره كل تأمين اجتماعي استان به منظور بهره مندي از بيمه قاليبافي معرفي شده اند.
به گزارش ايرنا، آذربايجان غربي از استان هاي فعال در حوزه قالي بافي در كشور به شمار مي رود ولي به علت نبود برند تجاري مناسب، فرش هاي بافته شده در اين استان به نام ديگر استان ها عرضه و صادر مي شود.
6009/2093 ** خبرنگار: يوسف رحيمي ** انتشار دهنده: صابر چهرقاني