۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۸:۲۵
کد خبر: 82521738
T T
۰ نفر
همه امكانات براي تامين سلامت جامعه بسيج شود/ بيماري تب دنگي را جدي بگيريم

قشم - ايرنا - معاون سياسي اجتماعي فرماندار قشم از همه دستگاه ها و نهادها خواست از تمام توان خود در زمينه تامين و حفظ سلامت و بهداشت مردم استفاده كنند.

به گزارش ايرنا، مصطفي غلامپور روز دوشنبه در جلسه كارگروه بهداشت، سلامت و امنيت غذايي شهرستان قشم گفت: همه مديران بايد از همه امكانات و ظرفيت ها از جمله علما و ريش سفيدان استفاده كرده و براي آكاهي بخشي به مردم در زمينه پيشگيري از بيماري هايي مانند تب دنگي با حفظ آرامش رواني جامعه وارد عمل شوند.
وي افزود: استان هرمزگان و به ويژه جزيره قشم با برخورداري از اقليم هوايي گرم و شرجي مستعد شيوع برخي بيماري ها هستند كه براي مقابله با آنها بايد پيشگيري به صورت جدي در دستور كار قرار گيرد.
معاون سياسي اجتماعي فرماندار قشم بيان كرد: آموزش و پرورش بايد با شبكه بهداشت و درمان هماهنگي هاي لازم را در اين زمينه انجام داده و بخشداري ها، شهرداري ها و دهياري ها از همه امكانات و زيرساخت هاي خود در زمينه آگاه سازي عمومي استفاده كنند.
او اضافه كرد: ساماندهي اتباع بيگانه غيرمجاز، جمع آوري لاستيك هاي فرسوده، جمع آوري گونه هاي گياهي لاكي بامبو و وارونه كردن قايق هاي مستعمل براي جلوگيري از تجمع آب در آنها توسط دستگاه هاي ذي ربط در جهت جلوگيري از رشد حشرات ناقل بيماري ضروري است.

بيماري 'تب دنگي' را جدي بگيريم
............................................
رييس شبكه بهداشت و درمان قشم نيز گفت: با توجه به آغاز فصل گرما و نزديكي اين جزيره به بندر گوادر كشور پاكستان كه يكي از كانون هاي شيوع تب دنگي است، تمهيد اقدام هاي پيشگيرانه براي جلوگيري از انتقال اين بيماري در قشم ضروري است.
دكتر حميدرضا بهزادي افزود: ضعف دولت پاكستان در بخش بهداشت و درمان موجب شيوع بيماري هايي همچون سل و مالاريا در اين كشور شده و به ويژه ابتلاي 2 هزار تن از اتباع آن كشور به بيماري تب دنگي و همجواري بندر گوادر با ايران، زنگ خطري است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي بيان كرد: شناسايي به هنگام بيماري، جلوگيري از شرايط مساعد محيطي براي رشد عوامل ناقل و توجه به سلامت فردي اتباع ورودي به ايران و به ويژه جزيره قشم از كشورهاي كانون شيوع بيماري تب دنگي بايد با هماهنگي همه دستگاه ها اعمال شود.
رييس شبكه بهداشت و درمان قشم تشريح كرد: مهمترين عامل انتقال بيماري تب دنگي پشه آئدس است كه گونه گياهي لاكي بامبو، لاستيك هاي فرسوده، آب هاي راكد، هرزآب ها و آب انبارها از محيط هاي مناسب تخم ريزي و رشد آن به شمار مي روند.
او اضافه كرد: جمع آوري آب هاي سطحي، امحاي لاستيك هاي فرسوده، جلوگيري از ورود مهاجران غيرقانوني، جلوگيري از واردات گياه لاكي بامبو و جمع آوري آن از سطح بازار، جمع آوري و دفع مناسب زباله ها، وارونه كردن قايق هاي فرسوده و لوازم حجم دار به منظور جلوگيري از تجمع آب راكد در آنها براي مقابله با بروز اين بيماري ضروري است.
بهزادي ادامه داد: اقدام هاي پيشگيرانه بايد به طور جدي در دستور كار قرار گيرد چرا كه لارو پشه آئدس به عنوان مهمترين ناقل اين بيماري تا 2 سال نيز مي تواند در شرايط خشكي تاب آورده و در صورت مواجهه با آب به زالد و ولد بپردازد و از سوي ديگر هنوز واكسني براي مقابله با بيماري تب دنگي وجود ندارد.
وي با اشاره به شيوع بيماري تب دنگي در بسياري از كشورها (از ايالات متحده گرفته تا سنگاپور و پاكستان) تاكيد كرد: هنوز نمونه اي از ابتلا به اين بيماري در كشور مشاهده نشده اما در صورت شيوع آن، امكان مقابله و كنترل آن دشوار بوده و تبعات بسياري خواهد داشت.
رييس شبكه بهداشت و درمان قشم گفت: علايمي مانند سردرد، تب شديد، دردهاي عضلاني و مفصلي، تهوع و جوش هاي پوستي شبيه سرخك در چند روز نخست ابتلا به تب دنگي پس از گزيدگي توسط پشه آئدس بروز مي كند اما در صورت بي توجهي علايم ديگري همچون خونريزي از نقاط مختلف بدن مانند بيني و لثه ها، بي حالي عمومي، كاهش شديد پلاكت ها و پلاسماي خوني بروز كرده و در نهايت مي تواند به مرگ بيمار منجر شود.
او تاكيد كرد: هنوز بيماري در منطقه مشاهده نشده اما به دليل خطرهاي جدي اين بيماري كشنده و احتمال تبديل شدن آن به اپيدمي در صورت بي توجهي، پيشگيري و رعايت نكات بهداشتي در نقاط شهري و روستايي بايد توسط آحاد مردم و مسوولان به طور جدي مورد توجه باشد.
انتشاردهنده: محمد ملاحمزه زاده
8123