۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۹:۱۷
کد خبر: 82522206
T T
۰ نفر
عشق سنتی و بی خیال سلامتی

تهران- ایرنا - دوغ ، پنیر ، ماست، شیر و بستنی خوشمزه سنتی با طعم باورنكردنی بصورت باز و فله ای و به نام لبنیات سنتی در فروشگاه هایی عرضه می شود كه بین برخی مردم به نام «لبنیات های سنتی فروش» معروف شده است.

لبنیاتی های سنتی فروش این روزها مانند قارچ در گوشه و كنار شهر سر برآورده اند و اتفاقا خیلی هم مورد استقبال و توجه مردم قرار گرفته اند.
اغلب، محصولات لبنی سنتی به صورت فله ای عرضه می شود اما اخیرا محصولات لبنی در بسته بندی هایی همانند محصولات صنعتی عرضه می شود و تنها فرقشان این است كه آرم سازمان غذا و دارو را ندارند.
فله ای یا عرضه شده در بسته بندی بدون نشان سازمان غذا و دارو دیگر برای مردم مهم نیست؛ مهم این است كه فكر می كنند شیر سنتی ، پنیر سنتی، ماست سنتی و دوغ سنتی خاصیت بیشتری از نوع صنعتی دارد و البته نباید از طعم بهتر این محصولات سنتی هم گذشت.
حتی برخی رستوران ها نیز در منوی خود «دوغ سنتی» را قرار داده اند.
رسانه ها بارها و بارها اعلام كرده اند كه عوامل پنهان تب مالت یا سل گاوی در لبنیات سنتی، سلامتی مردم را تهدید می كند؛ برخی رسانه ها نیز بدین نكته اشاره داشته اند كه لبنیات سنتی از شیرهای برگشتی كارخانه ها تهیه می شود و برخی دیگر از رسانه ها نوشته اند كه برای تولید لبنیات سنتی و از بین بردن بار میكروبی و باكتریایی آنها از وایتكس استفاده می شود.
حتی گزارشی اعلام كرد كه صد در صد لبنیات سنتی مملو از باكتری و میكروب است.
حقیقت یا شایعه، باز هم در اقبال مردم به لبنیات سنتی ، خللی ایجاد نمی كند و قضیه تا آنجا پیش رفته است كه برخی مغازه ها كل محصولات خود را به فروش لبنیات سنتی اختصاص داده اند.
به راستی چند درصد شیرهای مورد استفاده در این محصولات ، آلوده و مشكل دار است؟

** احتمال جذب شیرهای مشكل دار به بازارهای فرآوری سنتی و غیرصنعتی وجود دارد
مدیركل نظارت بر فرآورده های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو می گوید: تولید شیرخام در محدوده نظارتی سازمان دامپزشكی كشور است.
بهروز جنت در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا می افزاید: شیرهای خام تحویلی به كارخانه های فرآوری شیر باید دارای مجوز بهداشتی قرنطینه ای حمل باشد و همچنین خودروی حمل شیر نیز باید پروانه اشتغال به حمل شیر خام از سازمان دامپزشكی داشته باشد و این موضوع در برنامه های كنترل و نظارت ادارات نظارت بر مواد غذایی سراسر كشور قرار داده شده است.
وی تصریح می كند: با این وجود احتمال جذب شیرهای مشكل دار به بازارهای فرآوری سنتی و غیرصنعتی وجود دارد و این، یكی از دلایلی است كه به مصرف كنندگان توصیه می شود از فرآورده های لبنی تولید شده توسط واحدهای تولیدی دارای مجوزهای بهداشتی استفاده شود.
وی خاطرنشان می كند: زمان ماندگاری ( فاصله زمانی بین تاریخ تولید و انقضا) مجاز شیر پاستوریزه حداقل 2 تا سه روز بسته به فصل برای واحدهای دارای حداقل شرایط بهداشتی ساخت و حداكثر هفت روز با احتساب زمان قرنطینه برای واحدهای دارای مجوز ویژه شرایط خوب ساخت است. مدیركل نظارت بر فرآورده های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو می گوید: در صورت مشاهده تخلف از این زمان ها لازم است مراتب به واحدهای نظارتی اطلاع داده شود.
جنت اضافه می كند: در صورت بالابودن كیفیت شیرخام اولیه، احتمال اینكه مصرف كننده ، شیرپاستوریزه ای را بدون ترشیدگی تا بیش از زمان های درج شده روی برچسب نگهداری كند، وجود دارد و این نمی تواند دلیل بر تقلب باشد اما در این حالت احتمال تغییر طعم شیر می رود و از نظر علمی این موضوع بسیار مفصل و قابل بحث به صورت تخصصی است.

**تب مالت براثر مصرف لبنیات سنتی را جدی بگیرید
به گزارش ایرنا ، طی چند سال اخیر فروشگاه هایی كه لبنیات غیر پاستوریزه عرضه می كنند افزایش یافته است كه این خود عاملی برای افزایش بیماری تب مالت است.
تقلب در تولید فرآورده های لبنی ، سلامت این محصولات را به خطر می اندازد و از جمله این تقلب ها می توان به اضافه كردن آب و روغن گیاهی و گاهی مواد غیرمجاز یا آنتی بیوتیك ها اشاره كرد.
هرچند برخی آمارها حكایت از این دارد كه سرانه مصرف شیر در جامعه ایرانی كم است اما این مساله نباید موجب شود كه برخی سودجویان با سوء استفاده از باورهای مردمی ، محصولات تهدیدكننده سلامت در بازار عرضه كنند.

**گزارشی از وجود وایتكس در واحدهای تولید لبنیات سنتی وجود ندارد
مدیر كل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در پی انتشار اخباری مبنی بر احتمال وجود وایتكس در واحدهای تولید لبنیات سنتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: در این خصوص گزارش دریافت نكرده ایم.
بهروز جنت می افزاید: متاسفانه گاهی تخلفاتی رخ می دهد اما در خصوص وجود وایتكس در واحدهای لبنیات سنتی تاكنون گزارشی دریافت نكرده ایم.
وی تصریح می كند: هر چند سال یكبار در خصوص وجود وایتكس در لبنیات از سوی افرادی مطرح می شود درحالیكه این گفته ها، موضوعیت ندارد.
جنت خاطرنشان می كند كه همكاران ما در سازمان دامپزشكی ناظر بر شیرخام تولیدی در دامداری ها هستند و نظارت های كافی در این امر صورت می گیرد.
وی یادآور می شود: درخصوص شیرهای پاستوریزه و استریل و محصولات لبنی هم قبل از ورود شیر خام به خط تولید توسط مسئولان فنی و معاونت های غذا و دارو كنترل های لازم صورت می پذیرد و این گفته در مورد محصولات استریل موضوعیت ندارد.
اجتمام**9185**1776
گزارش از سادات حسینی خواه ** انتشار: لیلا خطیب زاده
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej