۲۴ دی ۱۴۰۲، ۱۶:۳۲
کد خبر: 85353941
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شمار واحدهای تولید نان حجیم در مشهد کاهش یافت

۲۴ دی ۱۴۰۲، ۱۶:۳۲
کد خبر: 85353941
شمار واحدهای تولید نان حجیم در مشهد کاهش یافت

مشهد-ایرنا- رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی نان حجیم مشهد گفت: شمار واحدهای صنفی تولید نان حجیم در مشهد پس از آزادسازی نرخ آرد کاهش یافت و اکنون ۹۷ واحد در این حوزه فعالیت دارند.

به گزارش ایرنا، محمد حسین افشاری روز یکشنبه در نشست دبیرخانه حمایت از کسب و کارهای خراسان رضوی افزود: از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳۶ واحد صنفی نان حجیم در مشهد فعالیت داشتند که به دلیل عدم عرضه آرد کافی تعدادی از آنها دچار مشکل شدند.

وی بیان کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، تامین اجتماعی و هزینه‌ اجاره واحدهای تولیدی، امکان تداوم فعالیت واحدهای صنفی نان حجیم وجود ندارد لذا از متولیان درخواست می‌شود که نظارت کافی بر نان‌های حجیم بسته‌بندی موجود در فروشگاه‌ها داشته باشند.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی نان حجیم مشهد گفت: با راه‌اندازی سامانه درگاه مجوزها، تعداد صنوف نان حجیم رشد قابل توجهی پیدا کرده و کارگاه‌های فاقد مجوز (زیرپله‌ای) نیز به صورت غیرقانونی در کنار فعالان این حوزه رشد کردند. معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی یک سال اخیر از صنف نانهای حجیم خواسته است که برای توزیع نان در سطح شهر باید مجوز بهداشتی اخذ کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تخلفات برخی واحدهای صنفی نان حجیم خاطر نشان کرد: از اداره کل بهداشت محیط، معاونت غذا و دارو و اتحادیه نانوایان مشهد درخواست می‌شود که در قالب یک تفاهم‌نامه، دستورالعملی برای توزیع نان در اغذیه فروشی و سوپرمارکت‌ها با چاپ لیبل و مشخصات کارگاه و کد بهداشتی صادر شود تا واحدهای صنفی نان حجیم به ادامه تولید نان مرغوب و با کیفیت در شرایط فعلی ادامه دهند.

مدیر کل استاندارد خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: رعایت دستورالعمل و ضوابط استاندارد برای تولید نان‌های سنتی و حجیم اجباری است و باید تمامی واحدهای تولیدی برای دریافت نشان استاندارد اقدام کنند.

محمد سجادی افزود: عرضه نان بسته‌بندی بدون نشان استاندارد، تخلف بوده و عرضه‌کنندگان مجرم شناخته می‌شوند.

رییس دبیرخانه حمایت از کسب و کارهای خراسان رضوی نیز در این نشست با تاکید بر اینکه رفع مشکلات در حوزه نظارتی به صورت تفاهمی میان دستگاه‌های متولی و در استان پیگیری می‌شود، افزود: با الزام واحدهای تولید نان حجیم به اخذ شناسه بهداشتی بخشی از این مشکلات رفع خواهد شد.

علی اکبر لبافی افزود: همچنین اداره کل استاندارد استان، معاونت غذا و دارو و اتحادیه نانوایان مشهد در قالب یک تفاهم‌نامه، بایستی اقدام به پایش و نظارت بر نان‌های حجیم تولید شده در واحدهای تولیدی کنند.

شمار واحدهای تولید نان حجیم در مشهد کاهش یافت

فروش شیرخام تعیین تکلیف شود

از گذشته تاکنون اختلافاتی میان تولیدکنندگان محصولات لبنی سنتی و صنعتی وجود داشته است. برخی از کارخانجات محصولات لبنی معترض هستند که واحدهای صنفی لبنیات سنتی باید دارای شناسه بهداشتی شوند، این موضوع در نشستهای مختلف مطرح و در نهایت مقرر شد که در دبیرخانه حمایت از کسب‌وکارهای خراسان رضوی طرح، بررسی و جمع‌بندی شود.

دبیر اتحادیه صنایع لبنی خراسان رضوی در این نشست با اشاره به اینکه عرضه و فروش شیر خام در واحدهای صنفی ممنوع است، گفت: در تمامی واحدهای صنفی لبنیات سنتی، شیر خام عرضه می‌شود. درحالیکه در کارخانجات تولید محصولات لبنی، کارشناس فنی و دام، کارشناس پزشکی و کارشناس صنایع غذایی حضور داشته و به صورت مرتب محصولات تولیدی را آزمایش می‌کنند.

مهدی هدایت نیا افزود: در واحدهای صنفی لبنیات سنتی، محصولات به صورت فله‌ای بدون نام و نشان عرضه می‌شود.

نماینده اتحادیه مواد غذایی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ۹۰ درصد واحدهای صنفی لبنیات سنتی دارای مجوز هستند، در مشهد حدود هزار پروانه کسب واحدهای صنفی لبنیات سنتی وجود دارد که عمده فروش آنان شیر سنتی است.

سید حسین شرف زاده افزود: امکان عدم عرضه شیرخام در واحدهای صنفی لبنیات سنتی وجود ندارد؛ چراکه این محصول از کلیدی‌ترین و مهم‌ترین محصولات این واحدهای صنفی است.

وی ادامه داد: لبنیات سنتی بسیار ارزان‌تر از بسته‌بندی است، مردم توان خرید لبنیات بسته‌بندی را ندارند به همین‌خاطر از واحدهای صنفی لبنیات سنتی، شیر خام را خریداری و پس از جوشاندن آن اقدام به تهیه محصولات لبنی در خانه می‌کنند.

به گفته وی، واحدهای صنفی لبنیات سنتی کمک شایانی به افزایش سرانه مصرف لبنیات در جامعه می‌کنند.

نماینده اتحادیه مواد غذایی خراسان رضوی عنوان کرد: در صورت حذف واحدهای صنفی لبنیات سنتی، مردم با مشکلات متعددی مواجه خواهند شد. شیر خام واحدهای صنفی لبنیات سنتی براساس دستورالعمل‌ها و ضوابط اداره کل دامپزشکی استان، معاونت غذا و دارو و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد حمل و عرضه می‌گردد.

شرف زاده افزود: در واحدهای صنفی لبنیات سنتی، محصولات با شیوه‌ سنتی اما با تجهیزات صنعتی تولید و در دوره‌های زمانی مختلف توسط ناظران بهداشتی پایش و بررسی می‌شود.

رشدی، نماینده اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به اینکه شیر خام از دامداری جهت فرآوری و تولید محصولات لبنی به واحدهای صنفی لبنیات سنتی و کارخانه‌جات عرضه می‌گردد، خاطرنشان کرد: برخی از واحدهای صنفی لبنیات سنتی مشهد دارای شناسه بهداشتی هستند. عرضه شیر خام در واحدهای صنفی ممنوع است و سالانه معضلات متعددی را برای شهروندان ایجاد می‌کند.

ایرج ناصر مقدم، معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر عدم عرضه شیر خام در واحدهای صنفی لبنیات سنتی، اظهار کرد: عرضه شیر خام در واحدهای صنفی لبنیات سنتی، به مثابه به خطر انداختن سلامت مردم است.

محمدرضا حسامی، دبیر اداره تخلفات معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: در تولید لبنیات سنتی، کنترل کیفیت انجام نمی گیرد، برای واحدهای صنفی لبنیات سنتی باید از عنوان بازار لبنیات سنتی استفاده کرد، درصورتی که محصولات تولیدی واحدهای صنفی لبنیات سنتی در محیط بهداشتی و با استفاده از تجهیزات صنعتی تولید گردد، منعی برای عرضه آن وجود ندارد.

کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: براساس اطلاعات و داده‌های موجود معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ۴۸ واحد تولید لبنیات سنتی در مشهد دارای پروانه کسب بوده و ۲۵ واحد تولیدی لبنیات سنتی نیز دارای شرایط دریافت شناسه بهداشت هستند.

احمد قربانی ادامه داد: در این میان ۲۰ واحد صنفی لبنیات سنتی، بلافاصله پس از تولید محصولات لبنی را به فروش می‌رسانند.

وی بیان کرد: محصولاتی همچون پنیر سفید، ماست‌ خامه‌ای و پنیر خامه‌ای که در کارخانه‌ های محصولات لبنی و در وزن های بالا تولید می شوند، در واحدهای صنفی لبنیات سنتی خرده عرضه و به فروش می‌رسند.

به گفته وی، در سامانه درگاه ملی مجوزها، افراد متقاضی مجوز رسته شغلی تولید لبنیات باید مکلف به دریافت شناسه بهداشت شوند.

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیز در جمع‌بندی مباحث این بخش گفت: پیشنهاد اصلاح سامانه درگاه مجوزها در زمینه الزام اخذ شناسه بهداشتی برای تولید محصولات لبنی ارسال خواهد شد. با الزام واحد صنفی لبنیات سنتی به اخذ شناسه بهداشتی، بخشی از این مشکلات رفع خواهد شد.

لبافی پیشنهاد کرد: اداره کل دامپزشکی و اتحادیه مواد غذایی استان خراسان رضوی در قالب یک تفاهم‌نامه، اقدام به پایش و نظارت محصولات تولیدی لبنیات سنتی در این واحدهای صنفی کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha