۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۰:۴۰
کد خبر: 82523514
T T
۰ نفر
عراق لغو ممنوعیت جهانی از برگزاری مسابقات فوتبال در ورزشگاه هایش را جشن گرفت

بغداد-ایرنا- عراقی ها روز سه شنبه برداشته شدن ممنوعیت ها از ورزشگاه های این كشور برای برگزاری مسابقات بین المللی را جشن گرفتند. فیفا در این روز به فدراسیون فوتبال عراق ابلاغ كرد كه این كشور می تواند مسابقات دوستانه و تداركاتی اش را در سه شهر كربلا، بصره و اربیل برگزار كند.

به گزارش ایرنا، علی العطوانی مدیر رسانه ای وزارت ورزش و جوانان عراق در اظهارات رسانه ای اعلام كرد كه فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) روز سه شنبه رسما ممنوعیت برگزاری مسابقات دوستانه و تداركاتی را از عراق لغو كرد.
فیفا پیش از این در هفته جاری به فدراسیون فوتبال عراق اجازه داده بود تا دیدار دو تیم الزوراء و نیروی هوایی عراق در چارچوب مسابقات قهرمانی باشگاه های آسیا در اربیل مركز كردستان عراق برگزار شود، اما وزیر ورزش و جوانان ، عبدالحسین عبطان از این فدراسیون درخواست كرد كه این دیدار در استان های بصره یا كربلا برگزار شود.
عراق در مسابقات آسیایی دو تیم باشگاهی دارد و اكنون با اعلام رفع ممنوعیت های بین المللی از فوتبال عراق، این دو تیم باشگاهی كه قرار است در چارچوب مسابقات قهرمانی باشگاه های آسیا در مقابل هم قرار بگیرند، به جای بازی در خارج از عراق می توانند در یكی از دو شهر كربلا یا بصره بازی كنند.
براساس این گزارش به محض اعلام تصمیم فیفا ، برخی كشورها از تمایل خود برای دیدار با تیم ملی عراق در این كشور خبر دادند، بطوری كه فدراسیون فوتبال اردن اعلام كرد كه بازی تداركاتی اش با عراق را از امان به یكی از ورزشگاه های عراق منتقل خواهد كرد و كره جنوبی نیز از تصمیم خود برای انجام یك دیدار دوستانه با تیم ملی عراق در كربلای معلا خبر داد.
در همین حال عبدالخالق مسعود رئیس فدراسیون فوتبال عراق ضمن تبریك این دستاورد وزارت ورزش و جوانان عراق، اعلام كرد كه از حالا كار ما سخت تر می شود.
وی از تماشاگران عراقی نیز درخواست كرد كه با كنار گذاشتن تعصب، هواداری و تشویق پاك را به نمایش بگذارند.
فوتبال ، عراق از هنگام حمله به كویت در 1990 قرن گذشته میلادی و حملات نیروهای ائتلاف بین المللی به این كشور ازسوی فدراسیون جهانی فوتبال به دلیل فقدان امنیت لازم برای برگزار مسابقات، دچار محرومیت در بازی های خانگی شد.
این ممنوعیت بعد از سال 2003 و اشغال این كشور و تشكیل دولت جدید در عراق نیز ادامه یافت ، بویژه آنكه این كشور همواره در معرض و تهدید حملات تروریستی قرار داشت و سرانجام هم در دهم ژوئن 2014 مورد یورش گروه تروریستی داعش قرار گرفت و ضمن سقوط موصل و استان نینوا ، بخش های بزرگی از 5 استان این كشور از كنترل دولت عراق خارج شد.
وزارت ورزش و جوانان عراق از یك سال پیش تلاش گسترده ای را برای خروج از این تحریم ها و ممنوعیت ها آغاز كرده بود.
خاورم*4*1770*