۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۳۴
کد خبر: 82525239
T T
۰ نفر
توسعه مراكز بهداشتی روستایی و استقرار پزشكان یكی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم در استان كرمانشاه

كرمانشاه- ایرنا- استقرار پزشك و كادر بهداشتی درمانی در خانه های بهداشت روستایی و كمك به تقویت و توسعه مراكز بهداشتی روستایی یكی از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید در اجرای طرح تحول نظام سلامت است كه كمك بسیاری به تحقق عدالت اجتماعی در حوزه بهداشت و درمان در روستاها كرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ طرح تحول نظام سلامت علاوه بر كاهش هزینه های درمان مردم، تاثیر بسزایی در حوزه بهداشتی داشته و در راستای اجرای این طرح در استان كرمانشاه علاوه بر ساخت مراكز بهداشتی روستایی جدید، مراكز قدیمی نیز نوسازی و بهسازی شده و همچنین پزشكان در این مراكز ماندگار شده اند.
طرح تحول نظام سلامت با مصوبه دولت یازدهم و حمایت جدی رییس جمهوری از 15 اردیبهشت 93 در كشور آغاز شد و به اذعان بسیاری از افراد این طرح در سطح كشور و به ویژه در مناطق محروم توانسته تاثیر بسیار موثری در كاهش هزینه های درمانی خانوارها و دسترسی مردم روستایی به مراكز بهداشتی درمانی داشته باشد.
زیرپوشش بردن داروها و كاهش ویزیت مراكز درمانی، كاهش هزینه های درمانی خانوارها، توجه جدی به نوسازی و بهسازی فضاها، امكانات و تجهیزات حوزه سلامت، راه اندازی بخش های مختلف در مراكز درمانی، اجرای پروژه های متعدد زیرساختی حوزه بهداشت و درمان و افزایش تعداد پرسنل و كادر پزشكی و درمانی در مراكز را می توان از جمله دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت در كشور دانست.
این طرح در برخی از استان های كمتر توسعه یافته و مرزی مانند كرمانشاه نمود بیشتری داشته و مردم به عینیت تاثیرگذاری طرح را در كاهش هزینه های درمانی خود می بینند و می توان گفت طرح تحول نظام سلامت توانسته بیشترین سطح رضایت مردم را جلب كند.
استان كرمانشاه حدود 2 میلیون تن جمعیت دارد كه از این تعداد 586 هزار و 621 نفر معادل 30 درصد در 2 هزار و 622 روستا در 14 شهرستان سكونت دارند.
این استان 371 كیلومتر مرز مشترك با دو بخش كُردی و عربی كشور عراق دارد و مرز رسمی پرویزخان در قصرشیرین و چندین بازارچه مرزی در این شهرستان فعال است.

**ایجاد زیرساخت در مناطق روستایی
ایجاد زیرساخت های مناسب در تمام مراكز بهداشتی و درمانی استان و توسعه خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق روستایی یكی از مهمترین اقدام های معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه در چهار سال اخیر بوده است.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه، ابلاغ و اجرای تفاهم نامه و دستورالعمل برنامه پزشك خانواده در شهرستان های تابعه استان و تشكیل كمیته ها و جلسات استانی در راستای اجرا و ارتقای برنامه پزشك خانواده را یكی از فعالیت های انجام شده در استان ذكر كرد.
دكتر ابراهیم شكیبا در گفتگو با ایرنا، همچنین تشكیل كمیته های مشترك با حضور نمایندگان معاونت بهداشتی و اداره كل بیمه سلامت استان در شهرستان های تابعه، تكمیل و نگهداشت پزشكان مراكز مجری برنامه و تكمیل و نگهداشت ماماهای مراكز مجری برنامه، جذب نیروهای مورد نیاز در برنامه پزشك خانواده ( علوم آزمایشگاهی 14 نفر، رادیولوژی سه نفر، دارویار چهار نفر و سایر نیروهای بهداشتی سه نفر)، ساخت 43 خانه بهداشت در سطح استان با همكاری كمیته امداد حضرت امام (ره) و اهدا یك باب خانه بهداشت ( قلعه زنجیر شهرستان دالاهو) توسط مجمع خیران سلامت از دیگر اقدام های دولت تدبیر در استان اعلام كرد.

**اقدام های زیربنایی برای تقویت حوزه بهداشت روستایی
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه در ادامه با اشاره به توجه جدی دولت به حوزه بهداشت در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت گفت: این طرح در روستاهای استان منجر به ایجاد تحولات اساسی در مراكز و خانه های بهداشت شده است.
شكیبا این تحولات را در ساخت، بهسازی و تجهیز مراكز بهداشتی، اجرای برنامه های پیشگیرانه و استقرار پزشكان و كادر بهداشتی درمانی در مراكز دانست و افزود: اعتبارات كلانی برای این برنامه ها هزینه شده و این نشان دهنده توجه به حوزه بهداشت و درمان در اجرای طرح تحول نظام سلامت است.
او انعقاد تفاهم نامه سه جانبه بین وزیر بهداشت، استانداری و رییس دانشگاه علوم پزشكی برای ساخت 300 واحد ارائه خدمت در 14 شهرستان استان را یكی از این اقدام ها ذكر كرد و گفت: برای اجرای این تفاهم نامه یك میلیارد و 960 میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
وی راه اندازی و فعالیت 103 مركز خدمات جامع سلامت و اشتغال بیش از 180 پزشك خانواده در شهرستان های قصرشیرین، گیلانغرب، دالاهو و روانسر و كل مناطق روستایی استان، زیرپوشش قراردادن و اجرای برنامه phc شهری در شهرهای صحنه، پاوه، سنقر، هرسین، جوانرود، كنگاور و سرپل ذهاب با 20 تا 50 هزار نفر جمعیت و 2 شهر اسلام آبادغرب و كرمانشاه را از دیگر دستاوردهای حوزه بهداشتی استان ذكر كرد.
برون سپاری 85 پایگاه سلامت با جذب و شروع به كار 340 نفر مراقب سلامت، آگهی جذب 160 نفر مراقب سلامت و نیز جذب 140 نفر برای مناطق مرزی و محروم شامل پزشك و كارشناس سلامت محیط و بیماری ها از دیگر اقدام های انجام شده ای است كه دكتر شكیبا به آن اشاره كرد و گفت: در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت همچنین تعمیر و زیباسازی 88 مركز سلامت جامعه، 218 خانه بهداشت، 10 پایگاه سلامت، 28 محل زیست پزشك و 2 آزمایشگاه روستایی نیز انجام شده است.
او تعداد خانه های بهداشت در استان كرمانشاه را ۶۴۹ باب ذكر كرد و گفت: همچنین ۴۴ باب نیز در این مدت نوسازی شده است.
بهبود استاندارد 119 مركز سلامت جامعه، 451 خانه بهداشت، 56 پایگاه سلامت، 44 محل زیست پزشك، 37 آزمایشگاه و هشت مركز آموزش بهورزی از دیگر اقدام های اجرا شده توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه است.

**كسب چندین رتبه كشوری حاصل زحمات پرسنل
با اجرای طرح تحول نظام سلامت نیروهای حوزه بهداشت و درمان به دلیل مراجعات بی شمار مردم، پرسنل این حوزه نیز به صورت شبانه روزی به همراهی با دولت برای اجرای موفقیت آمیز این طرح پرداختند كه دكتر شكیبا با قدردانی از زحمات تمام پرسنل شاغل در استان گفت: در سایه تلاش پرسنل توانستیم رتبه های كشوری زیادی در سال های اخیر كسب كنیم.
به گفته معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه، اجرای برنامه سامانه سیب در سطح كل استان (برنامه ابلاغی وزارت بهداشت) و كسب رتبه برتر در ثبت نام سامانه یكپارچه بهداشت از 6 آذر تا 25 بهمن 95 یكی از افتخارات كسب شده است.
اجرای طرح استقرار نظام یكپارچه برنامه عملیاتی در استان و كسب رتبه اول كشوری در سال 95 و دریافت لوح تقدیر از وزیر بهداشت، اجرای طرح های ابتكاری و نو در استان در راستای تحقق عدالت در سلامت و معرفی چهار پروژه در همایش معاونان بهداشتی كشور در مشهد شامل، توسعه پایدار روستایی (روستای سالم)، كنترل و كاهش بیماری تب مالت در استان، راه اندازی سالن پیش سرد بعد از 17 سال و راه اندازی كلینیك مادر و كودك برای اولین بار در كشور دیگر برنامه های اجرا شده در استان كرمانشاه در دولت تدبیر و امید است.
شكیبا در ادامه سخنان خود برگزاری دوره های توانمند سازی (دوره فلوشیپ) برای مدیران شبكه ها، روسای مراكز بهداشت، معاونان فنی و اجرایی، مدیران گروه های تخصصی ستاد معاونت بهداشتی و رییس گروه های تخصصی ستاد شهرستان به صورت منطقه ای برای استان های ایلام، كردستان و كرمانشاه و كسب رتبه عالی كشور در ارزیابی منطقه ای، جذب 6 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری به منظور كنترل بیماری تب مالت در استان و كسب رتبه كشوری در برنامه آموزشی فراگیر تب مالت براساس مدل آموزشی shep در سطح استان و شهرستان ها را دستاوردهای دیگر حوزه بهداشتی استان در دولت یازدهم ذكر كرد.
كاهش 40 درصد تعداد موارد بیماری تب مالت در سال 95 در مقایسه با سال 94، ادغام برنامه ملی بیماری های غیرواگیر در استان و مصوب شدن آن در كارگروه سلامت و امنیت غذا استانداری، راه اندازی موبایل ون برای شناسایی بیماری اچ آی وی مثبت و ارائه خدمات بهتر به افراد دور از دسترس و اجرای ده ها طرح پژوهشی در جهت شناسایی افراد اچ آ وی مثبت در گروه های پرخطر و مادران باردار شامل زنان، كمپ ها و مراكز نگهداری زنان نیز به دنبال اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشتی استان اجرا شده است.
شناسایی و معدوم سازی بیش از 200 تن موادغذایی تاریخ مصرف گذشته، راه اندازی بخش آنتی بیوگرام آزمایشگاه مرجع سل در آزمایشگاه بهداشت و انجام آزمایش سل برای 10 استان توسط مرجع سال منطقه ای معاونت بهداشتی، راه اندازی و انجام بخش مولكولی HIV و بازدید تیم سازمان جهانی بهداشت از برنامه های HIV/AIDS و تقدیر سازمان جهانی بهداشت از خدمات معاونت بهداشتی از این برنامه ها دیگر اقدام های انجام شده در استان كرمانشاه است.
به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه، كسب رتبه دوم كشوری در بسیج سلامت نوروزی سال 95 و دریافت تقدیرنامه مشاركت در برنامه پایش كشوری مدیریت پسماند بیمارستانی از رئیس مركز مدیریت سلامت محیط كار از دیگر افتخارات این معاونت در چند سال اخیر است.
اقدام های انجام شده در مناطق روستایی در حوزه بهداشت و درمان در دولت یازدهم بی سابقه بوده و به اذعان مردم ساكن در این مناطق، اجرای طرح تحول نظام سلامت توانسته از مراجعات مكرر آنها به شهرها و كاهش هزینه های درمان بسیار موثر باشد.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
۰ نفر