۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۷:۴۰
کد خبر: 82529447
T T
۰ نفر
مناظره های رو در رو؛ شاید وقتی دیگر

تهران- ایرنا- مناظره های گروهی نامزدهای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید، اما گویی پرونده مناظرات انتخابات 96 بنای بسته شدن ندارد؛ اعلام آمادگی نامزدها برای برگزاری مناظره های دونفره، نشان می دهد كه این قصه سر دراز دارد.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیلی خبری ایرنا، كمتر از یك هفته به انتخابات مانده و تبلیغات انتخاباتی نامزدها به اوج رسیده است. برنامه سه گانه مناظره های تلویزیونی به عنوان یكی از مهمترین فرصت های تبلیغات انتخاباتی نامزدها، روز جمعه 22 اردیبهشت ماه پایان یافت.
اعلام آمادگی سخنگوی ستاد انتخاباتی روحانی برای انجام مناظره دو به دو با برخی نامزدهای ریاست جمهوری اما، دیگر نامزدها را نیز بر آن داشته تا از آمادگی خود برای مناظره سخن بگویند. تا جایی كه به نظر می رسد پرونده مناظره های انتخاباتی انتخابات 96 هنوز بسته نشده است. بسیاری از خبرهای انتخاباتی در روزهای گذشته به این مساله اختصاص داشته است.
این گزارش به بررسی تازه ترین تحولات انتخاباتی در روزهای گذشته پرداخته است.

**آمادگی نامزدها برای مناظره دو به دو
پس از برگزاری مناظره سوم و طرح شدن بحث هایی در آن در خصوص مناظره دو به دو میان نامزدها، گویا این مساله به مذاق نامزدها خوش آمده است.
« محمد علی وكیلی» سخنگوی ستاد حسن روحانی در نشست خبری دیروز خود گفت: آقای روحانی آماده مناظره دو به دو با هر كدام از آقایان قالیباف و رئیسی است و نمایندگان ستاد آقای روحانی از مدت‌ها پیش برای مناظره‌ با نمایندگان رقبا اعلام آمادگی كرده اند. ما فكر كردیم صداوسیما این فرصت را می‌دهد ولی به رغم آمادگی نمایندگان ستاد آقای روحانی این امكان فراهم نشده است.
وكیلی افزود: رئیسی فرار رو به جلو داشت و همانطور كه دیروز روحانی و جهانگیری به صراحت گفتند ما با رئیسی و قالیباف به عنوان شخص مناظره نمی‌كنیم بلكه به عنوان وارث هشت سال دولت آقای احمدی نژاد مناظره می‌كنیم. زیرا تمام تیم آقای احمدی نژاد یا جزو مشاورین و اداره كنندگان ستاد آقای رئیسی هستند یا بعضاً كنار آقای قالیباف قرار گرفته‌اند.
در پی دعوت روحانی از رئیسی برای مناظره بسیاری خواستار تحقق آن در صداو سیما و یا هر جای دیگر شده‌اند.
به عنوان نمونه، «غلامحسین كرباسچی» دبیر كل حزب كارگزاران به یكی از رسانه های داخلی گفت: اگر رئیسی قبول كند، این اتفاق خیلی خوبی می‌تواند باشد كه روحانی و رئیسی در یك جای بی طرف در حضور كارشناسان و رسانه‌ها‌ بنشینند و با هم تن به تن مناظره كنند.
« حمید ابوطالبی» معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری هم در توئیت خود نوشت: پیشنهاد مناظره رودرروی دكترروحانی به آقای رئیسی یك مطالبه عمومی است و امیدواریم با پاسخ مثبت ایشان مواجه شود. موضوع مناظره اول: برجام و تحریم.
انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه پلی تكنیك(امیركبیر) هم با ارسال نامه‌هایی به رییس ستاد روحانی و رییسی پیشنهاد داد تا این دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری مناظره‌ای در دانشگاه برگزار كنند.
در پی این درخواست، «محمدامین توكلی‌زاده» نماینده رئیسی در نامه‌ای به رییس صداوسیما و رییس كمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات درخواست برگزاری مناظره میان رئیسی و روحانی را مطرح كرد.
همچنین «محمد دهقان» رییس ستاد انتخاباتی قالیباف در صفحه توئیتر شخصی خود نوشت: آقای روحانی در مناظره جمعه حرف‌هایی زد كه بایستی به افكار عمومی پاسخ دهد: مناظره دو طرفه! ما آماده‌ایم هر جا و هر زمان.
حال باید منتظر ماند و دید آمادگی نامزدها به انجام مناظره دوطرفه میان آنها منجر خواهد شد؟

**حمایت هاشمی طبا از روحانی
«سید‌مصطفی هاشمی‌طبا» نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت و گو با یكی از رسانه های داخلی در پاسخ به این سوال كه به چه كسی رای می‌دهید، گفت: به آقای روحانی رای می‌دهم. اما همچنان در عرصه می‌مانم. همچنین از هاشمی‌طبا پرسیده شد كه چرا وقتی در عرصه می‌مانید به مصطفی هاشمی‌طبا رای نمی‌دهید، تصریح كرد: من فكر می‌كنم كه با توجه به آماری كه وجود دارد آقای روحانی شانس بیشتری برای پیروزی دارد و من هم می‌خواهم شانس ایشان را تقویت كنم. اما تمایل دارم در عرصه باشم و اگر كسی دوست داشت كه به من رای بدهد این كار را انجام دهد. من این گونه تشخیص می‌دهم. توصیه هم من این است كه بقیه به آقای روحانی رای دهند.
به نوشته یكی از روزنامه های اصلاح طلب، این سخن هاشمی‌طبا می‌تواند به منزله اعلام آمادگی وی برای كناره‌گیری از انتخابات ریاست جمهوری به نفع كاندیدای جناح اصلاح‌طلب باشد.
هاشمی طبا همچنین در توئیت خود اعلام كرد: ادامه دولت اقای روحانی را به مصلحت می دانم و به ایشان رای خواهم داد.

**حمایت جمعی از هنرمندان از روحانی در انتخابات
حمایت چهره های مشهور و محبوب از نامزدها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در افزایش میزان آرای آنان تاثیر بسزایی دارد. در روزهای گذشته تعداد قابل توجهی از هنرمندان سینما و تلویزیون حمایت خود را از روحانی در انتخابات اعلام كرده اند.
به نوشته یكی از روزنامه های اصلاح طلب، در هفته آخر انتخابات تعداد هنرمندانی كه به صورت علنی از حسن روحانی حمایت می‌كنند رو به افزایش است. تعدادی از آنها مثل رضا عطاران بهصورت شفاهی و در جلسه اكران فیلم «نهنگ عنبر2» حمایت‌شان را اعلام كرده و تعداد دیگری هم در صفحات مجازی خودشان به صورت قاطع از حسن روحانی حمایت كرده‌اند. تعداد سینماگران و اهالی هنر هر روز رو به افزیش است. احتمالا در زمانی كه این گزارش را می‌خوانید به تعداد آن‌ها افزوده شده است.
در میان هنرمندانی كه در این روزهای اخیر به جمع حامیان روحانی پیوسته‌اند، می‌توان به سید شهاب حسینی، جمشید مشایخی، رضا كیانیان، فریبرز عرب‌نیا، ترانه علیدوستی، مهدی فخیم‌زاده، پانته‌آ بهرام، پریناز ایزدیار، مسعود جعفري‌جوزاني، محمد ابراهیمیان، علیرضا رئیسیان، پوران درخشنده، سیدجمال ساداتیان، سیدضیاء هاشمی، مهدي كرم‌پور، مهدي سجاده‌چي و فتح‌الله جعفري جوزاني اشاره كرد. تعدادی از این هنرمندان مثل فریبرز عرب‌نیا در پیامی تصویری مردم را به شركت در انتخابات و حمایت از روحانی تشویق كرده‌اند.

**حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از روحانی و رئیسی
در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، دو تن از علمای مشهور و متنفذ اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان از روحانی و رئیسی اعلام حمایت كرده‌اند. «مولوی عبدالحمید» امام جمعه زاهدان چند روز پیش اعلام كرد كه همچون سال 92 از حسن روحانی در انتخابات حمایت می كند. همچنین «مولوی علی‌احمد سلامی» عضو مجلس خبرگان رهبری به تازگی اعلام كرده است كه از رییسی در انتخابات حمایت می كند.

**پس لرزه های مناظره سوم
ماظره سوم به پایان رسید اما پس لرزه های آن هنوز ادامه دارد. در سومین مناظره تلویزیونی سخنانی از سوی نامزدها مطرح شد كه واكنش به آنها هنوز ادامه دارد.
«محمدعلی نجفی» از اعضای ستاد انتخاباتی روحانی با انتشار نامه ای خطاب به ریاست سازمان صدا و سیما زمانی را برای پاسخگویی به اظهارات قالیباف درخواست كرد. قالیباف در مناظره سوم گفته بود كه نجفی به عنوان مشاور آقای روحانی تلاش كرده با مطرح كردن املاك نجومی كار سیاسی كند تا جلوی خرابكاری حقوق نجومی گرفته شود» رد كرد.
نجفی پس از مناظره در جوابیه ای اعلام كرده بود كه آنچه قالیباف به من نسبت داد كذب محض است و در هیچ جلسه ای صحبت از لوث كردن حقوق های نجومی با طرح املاك نجومی نكرده ام و املاك نجومی را سازمان بازرسی گزارش داد و حداقل خسارت شهرداری را 2300 میلیارد تومان اعلام كرد و حتی وقوع تخلف را سازمان شفافیت آقای توكلی نیز تایید كرد.
قالیباف هم روز گذشته در جمع خبرنگاران، گفت: قرار نیست در مناظرات حرف‌هایی زده شود كه سندیت ندارد. آقای جهانگیری عدد و رقمی را در مناظره گفتند و حرفی زدند كه دادستان كل كشور و دادستان تهران قبلا آن حرف را رد كرده بودند و گفته بودند كه این عدد و رقم وجود ندارد. با این وجود ایشان مجددا آن عدد و رقم را تكرار كردند كه طبیعتا یا یك تخلف آشكار و دروغ بزرگ است.
وی ادامه داد: عددی كه آقای جهانگیری در مناظره مطرح كردند یك حرف غیرمنطقی بود. ایشان نه تنها سندی ارایه ندادند بلكه خلاف نظر دادستان كل كشور نیز صحبت كردند كه طبیعتا این موضوع را پیگیری قضایی خواهم كرد.

**هشدارها در مورد تبعات عدم مشاركت در انتخابات
انتخابات نزدیك است و مشاركت در آن از مهمترین و ضروری ترین مقوله ها است. بسیاری از مسوولان در روزهای گذشته در مورد اهمیت مشاركت در انتخابات اظهاراتی داشته اند.
«معصومه ابتكار» معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با یكی از رسانه ها با بیان اینكه همه ایرانیان به حساسیت شرایط كشور اشراف دارند و می‌دانند كه حضور در انتخابات چقدر تعیین كننده است، گفت: هر ایرانی كه به خود، خانواده و ایران اهمیت می‌دهد در انتخابات شركت می‌كند.
«محمدرضا تابش» نماینده مردم یزد و اردكان در مجلس نیز در گفت و گویی اظهار كرد: عدم مشاركت خوب مردم در انتخابات باعث انتخاب سیاستمداران بد می‌شود. با رأی ندادن نمی‌توان چیزی را اصلاح كرد و تنها باعث می‌شود سیاستمداران بد انتخاب شوند و اگر همه به این توجه كنند قطعاً به تكلیف خود كه همان حضور در انتخابات است.
پژوهشم**9275**1601**خبرنگار: اعظم حمیدپور** انتشاردهنده: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، كانالی برای انعكاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما همراه شوید.
https://t.me/Irnaresearch
۰ نفر