۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۳۳
کد خبر: 82530169
T T
۰ نفر
با حضور حداكثری در انتخابات اخلاق را نهادینه كنیم

تهران- ایرنا- «با حضور حداكثری در انتخابات اخلاق را نهادینه كنیم»، « نگذاریم منافع فردی و اجتماعی‌مان به خطر بیفتد» و «رأی می‌دهیم تا ما را ببینند» محورهای تحولات انتخاباتی در روزنامه های دوشنبه 25 اردیبهشت به شمار می روند.

روزنامه های صبح امروز محورهای اصلی خود را به موضوع های «با حضور حداكثری در انتخابات اخلاق را نهادینه كنیم»،« نگذاریم منافع فردی و اجتماعی‌مان به خطر بیفتد»، «رأی می‌دهیم تا ما را ببینند»، «این بار مردم تكرار می كنند»، «سناریوی منفور»، «معامله دوباره با رأی مردم»، «اصرار برخی از كاندیداها به روش‌هایی كه فرهنگ مردم را نشانه گرفته است»، «اگر قالیباف كنارنرود اصولگرایان شكست می‌خورند»، « چهره‌به‌چهره روبه‌رو»، «استراتژی بزن در رو»، «دوران سپری شده شناسنامه های پاك»، « بداخلاقی های آشكار با وعده های بدون اندیشه»، « آمارهای ساختگی چرا؟»، « فقط روحانی برای دریاچه ارومیه برنامه دارد»، « رئیسی روزنامه ندارد؟»، « نامزدها و مسأله دام اجتماعی»، « رشد اتهام زنی در غیاب شفافیت!»، « شوخی كاربران با لیست اموال شهردار»، « پاسداشت امید و صداقت»، « تكرار می‌كنند: تحریم یا مشاركت»، « انتخاب روحانی تكمیل پروژه نجات ایران»، « ترواش قلمی ذهن یك كاندیدا»، « راستی‌آزمایی اموال نامزدها در پیچ خلأ قانونی»، « تبِ ایران در سوئد»، «آقای توكلی و احتمال پشتیبانی مجدد»، « امید به تغییر بدون حضور مردم امكان‌پذیر نیست»، « وضعیت پیچیده اصولگرایان»، « ریسمان اعتماد»، « فرصت‌سازی برای دشمن»، « همسر حسن روحانی را بیشتر بشناسید»، « سینه‌ام مخزن اسرار است»، « مناظرات ویكی لیكس محور» و « 4 سال‌ »دروغ»! اختصاص دادند و به انعكاس آنها پرداختند.

** با حضور حداكثری در انتخابات اخلاق را نهادینه كنیم
روزنامه «جمهوری اسلامی» در سرمقاله ای با انتشار عنوان «با حضور حداكثری در انتخابات اخلاق را نهادینه كنیم»، نوشت: عوارض منفی سومین مناطره تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری، همچنان در لایه‌های جامعه خودنمائی می‌كند. متاسفانه با پایان یافتن مناظره‌ها هنوز هم در تبلیغات انتخاباتی، همان شیوه خلاف اخلاق و به ویژه توسل به دروغ ادامه دارد. برپائی سومین مناظره تلویزیونی میان 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری قرار بود حول محور مسائل اقتصادی كشور باشد لكن به فرصتی برای وارد كردن اتهام توسط برخی نامزدها علیه برخی دیگر تبدیل شد. با این روزها و حتی بعد از پایان مناظره‌ها هم در تبلیغات بعضی نامزدها همان شیوه توسل به دروغ رواج دارد. این، شیوه متعلق به همان جریان انحرافی است كه قصد بازگشت به قدرت دارد. مردم باید هوشیار باشند و با حضور حداكثری در انتخابات این اجازه را به آن جریان ندهند و برای همیشه اخلاق را در جامعه نهادینه كنند.

** نگذاریم منافع فردی و اجتماعی‌مان به خطر بیفتد
روزنامه «شهروند» در گفت و گو با شروین وكیلی جامعه شناس و با درج عنوان «نگذاریم منافع فردی و اجتماعی‌مان به خطر بیفتد»، نوشت: منافع ملی كاملا در امتداد منافع شخصی است، بدیهی است كه از زاویه‌ منافع شخصی هم اگر بنگریم، باید رأی داد. من انتظار انتخابات با مشاركت بالا را كه منافع ملی‌مان را برآورده كند، دارم تا بار دیگر پیروزی خرد جمعی ایرانیان و كارایی بحث‌های مردم در فضای عمومی را ببینیم. اگر روند برگزاری انتخابات چنان كه سزاوار و شایسته است، انجام شود، بار دیگر پیروزی خرد جمعی ایرانیان و كارایی بحث‌های مردم در فضای عمومی را ببینیم. چكیده‌اش آن‌ است كه انتخاباتی با مشاركت بالا را انتظار دارم كه منافع ملی‌مان را برآورده كند.

** رأی می‌دهیم تا ما را ببینند
روزنامه «شهروند» در گزارشی با عنوان «رأی می‌دهیم تا ما را ببینند»، می نویسد: برای «ایرج» كه در آفتاب تند، لب جدول لم داده، تنها نشان انتخابات عكسی است كه روی دیوار چسبیده و با هر وزش باد تكان می‌خورد. اگر انتخابات شورای شهر و ریاست‌جمهوری تمام شهرها را به جنب و جوش انداخته، برای ایرج ٥٠ ساله وضع جز این است. او كارتن‌خوابی است در خیابان خیام كه دست‌هایش را در ریش بلندش فرو برده و به فروش یك جفت كفش كهنه فكر می‌كند. آن‌طور كه گفته می‌شود، شمار آنها در تهران بیشتر از دیگر شهرهاست. با این‌همه كمتر پیش آمده كه همین جمعیت در شعار كاندیداها جای بگیرند و برنامه مشخصی برای آنها داده شود. جمعیتی كه انتخاب رئیس‌جمهوری و اعضای شورای شهر حق مسلم آنها هم هست اما تصور می‌كنند رأی‌شان ارزشی ندارند. آنها خسته‌تر و افسرده‌تر از آنند كه فكر كنند با رأی سرنوشت‌شان عوض خواهد شد.

** این بار مردم تكرار می كنند
روزنامه «ابتكار» در گزارشی با اشاره به عنوان «این بار مردم تكرار می كنند»، می نویسد: مشاركت عمومی مردم پای صندوق‌های رای در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو علاوه بر اینكه تكلیفی ملی محسوب می‌شود، می‌تواند به تقویت نهادهای مدنی انسجام ببخشد و مردم را به فرم تغییری پایدار در جامعه سوق خواهد داد. مشاركت فعال مردم در انتخابات به این معناست كه مردم در كنار رویكردهای گذار به سمت توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، به تغییر سرنوشت خود با سازوكارهای دموكراتیك نیز تن داده‌اند. در وضعیت كنونی، چرایی مشاركت حداكثری در انتخابات 96 به مهمترین مطالبه سیاستمداران تبدیل شده است. این دغدغه البته محدود به اردوگاه تحول‌خواهان است و دلایل چنین خواست جمعی ـ از سوی اصلاح‌طلبان ـ بدون واسطه به بازیگری جریان رقیب از ماه‌ها قبل از انتخابات در میدان سیاست نیز مربوط است. جریان رقیب و رسانه‌های همسو با سناریویی كه در آن وضعیت كشور تحت مدیریت دولت یازدهم را كاملاً سیاه و ناامید كننده جلوه داده‌اند، در واقع به قرینه می‌توان آن را طرحی برای زمینه‌چینی كاهش مشاركت عمومی در انتخابات چند روز آینده دانست.

**سناریوی منفور
اسماعیل لك در یادداشتی در روزنامه «آفتاب یزد» و با درج عنوان «سناریوی منفور»، می نویسد: انتظار شما از یك مناظره انتخاباتی چیست؟ اگر تا چند هفته قبل این سوال را از من می‌پرسیدند بی‌شك جواب می‌دادم: شنیدن تشریح كامل برنامه‌های كلی و توجیه منطقی وعده‌های انتخاباتی توسط كاندیداها. اما حالا و بعد از مشاهده دو راند از مناظرات اگر این سوال را از من بپرسند، می‌گویم: شنیدن چالشی‌ترین توهین‌ها و اتهامات جدید و به‌روز و پاسخگویی به افترا و اتهامات قبلی از زبان كاندیداها. چیزی كه انكارناپذیر است بالا بودن ارزش و اهمیت جذابیت در مناظره‌هاست.

** معامله دوباره با رأی مردم
روزنامه «شهروند» در گزارشی با عنوان «معامله دوباره با رأی مردم»، آورده است: هر دم از این باغ بری می‌رسد. درحالی‌ كه تنها ٤روز تا بسته‌شدن پرونده انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری مانده، روزگذشته یكی ازنامزدها، با رونمایی از پایگاه www.maskan٩٦.ir، به نوعی وعده داد كه ٣‌میلیون خانه‌های خالی را از چنگ ٤‌درصد ثروتمند جامعه خارج و بین ٩٦‌درصد باقیمانده توزیع می‌كند. البته این‌بار اولی نیست كه این كاندیدا بدون گرفتن مجوز قانونی و فراهم‌كردن زیرساخت‌های لازم، شائبه خرید رأی مردم را به وجود می‌آورد. كمتر از یك هفته پیش هم، در سامانه كار این نامزد به افراد جویای كار بالای ۱۸‌سال وعده پرداخت كارانه ۲۵۰هزار تومانی داده شد و صدای همه را درآورد.

** اصرار برخی از كاندیداها به روش‌هایی كه فرهنگ مردم را نشانه گرفته است
روزنامه «نوآوران» در سرمقاله ای به قلم مصطفی درایتی و با انتخاب عنوان «اصرار برخی از كاندیداها به روش‌هایی كه فرهنگ مردم را نشانه گرفته است»، نوشت: متأسفانه چندین دوره است كه انتخابات مبتلا به روش‌ها و تبلیغات مخرب انتخاباتی كاندیداها شده است. عمده‌ترین مشكل در این زمینه این است كه عده‌ای برای رسیدن به منصب سیاسی ولو با اهمیت به روش‌هایی تمسك می‌جویند كه هیچ ارزشی هم ندارد. متأسفانه آن‌چه در میان این بداخلاقی‌های سیاسی و انتخاباتی اهمیت فوق‌العاده‌ای داشته و در عین حال مورد توجه كسی هم قرار نمی‌گیرد این است كه فعالانی كه به این روش‌های تخریبی متوسل می‌شوند، متوجه نمی‌شوند این رویكردها در فرهنگ مردم باقی می‌ماند. این افراد نمی‌دانند كه تقابل كردن با كسی باعث ماندگاری چه آثار زشتی در فرهنگ مردمی می‌شود.

** اگر قالیباف كنارنرود اصولگرایان شكست می‌خورند
روزنامه «قانون» در گفت و گو با كمال سجادی سخنگوی بزرگ‌ترین جبهه‌ اصولگرا و با انتشار عنوان «اگر قالیباف كنارنرود اصولگرایان شكست می‌خورند»، می نویسد: به نظر می‌رسد كه آقای جهانگیری به دلیل اینكه باعث می‌شود رای‌های روحانی شكسته شود، كناره‌گیری كند. در میان قالیباف و رئیسی نیز اگر بنا باشد انتخابات به دور دوم كشیده شود هر دو در صحنه رقابت خواهند بود؛ اما اگر شرایط به گونه ای رقم بخورد كه در دور اول، امكان پیروزی رئیسی وجود داشته باشد آقای قالیباف كناره‌گیری خواهد كرد. در غیر این صورت اتفاقات سال 92 تكرار خواهد شد و اصولگرایان شكست خواهند خورد.

** چهره‌به‌چهره روبه‌رو
روزنامه «شرق» در گفت وگو با مصطفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات و انتخاب عنوان «چهره‌به‌چهره روبه‌رو»، نوشت: نخبگان، روشنفكران، فعالان سیاسی و مدنی، اصحاب رسانه و خبرنگاران، باید سر از پا نشناسند و سعی كنند از همه فرصت‌ها برای آگاهی‌بخشی به جامعه استفاده كنند. چه در فضای مجازی و چه در رسانه و مطبوعات و چه رودررو و چهره به چهره، تلاش كنند. چون لحظاتی سرنوشت‌ساز برای آینده كشور است. با سفرهایی كه ظرف دو، سه هفته گذشته داشتم و به چند استان سر زدم، فكر می‌كنم مقبولت روحانی به صورت تصاعدی رو به افزایش است. فكر می‌كنم، تردید آنهایی هم كه ممكن بود در انتخابات شركت نكنند، به‌تدریج روبه كاهش گذاشته است و ان‌شاءالله حضور بیشتری خواهند داشت.

** استراتژی بزن در رو
روزنامه «آفتاب یزد» با انتخاب عنوان «استراتژی بزن در رو»، آورد: مدت‌هاست كه یك‌عالمه گلایه دارد از صدا و سیما؛ چیزی نزدیك به چهار سال. چه در دوره ریاست علی عسگری بر این سازمان و چه در زمان محمد سرافراز، دلش با رسانه ملی صاف نشد كه نشد. حسن روحانی در این چهار سال بارها از عملكرد سیمای ایران شاكی بود. قبل از 92 و در مبارزات انتخاباتی آن سال، تبعیض و نگاه ویژه صدا و سیما به یكی از كاندیداهای اصولگرا، باعث ایجاد این كدورت شده بود. تا اینكه حسن روحانی در یكی از معروف‌ترین برنامه‌های تبلیغاتی‌اش در قالب گفتگوی تلویزیونی (یعنی همان زمان كه كلیدش را بر دست گرفت و آن را بالا برد تا آن كلید تبدیل به نماد انتخاباتی‌اش شود؛) موقع سوالات جهت‌دار مجری، به كنایه گفت:«این جمله را به شما و آن‌كسانی كه در گوش شما این سوال را می‌گویند تا بپرسی می‌گویم.... همه مشكلات با كلید تدبیر و امید حل می‌شود؛» جمله‌ای كه نشان‌دهنده اوج بدبینی روحانی به رسانه ملی بود.

** دوران سپری شده شناسنامه های پاك
روزنامه «شهروند» با انتشار عنوان «دوران سپری شده شناسنامه های پاك»، نوشت: دو اظهارنظر منتشرشده در روزهای گذشته از دوفعال سیاسی با مواضعی كاملا متضاد با یكدیگر، یكی مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب كه مهمترین رقیب روحانی در انتخابات پیش‌رو را عدم شركت رأی‌دهندگان خواند و دیگری حمید رسایی كه در یك برنامه گفت‌وگوی تلویزیونی گفت؛ برخی از اصولگرایان معتقدند هرچه مشاركت پایین‌تر باشد، شانس آنان در انتخابات بیشتر خواهد بود. دراین دوره از انتخابات البته امیدها به حضور مردم پای صندوق‌ها بیشتر از انتخابات ٤‌سال پیش است. عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر كشور شنبه‌شب دربرنامه تلویزیونی نگاه یك ضمن رد اعتبار نظرسنجی‌های انجام‌شده گفته است؛ احتمالا آمار حضور مردم دراین دوره از انتخابات تا ٧٢‌درصد هم برسد.

** بداخلاقی های آشكار با وعده های بدون اندیشه
روزنامه «آفتاب یزد» در یادداشتی به قلم سحر صنیعی و با اشاره به عنوان «بداخلاقی های آشكار با وعده های بدون اندیشه»، آورده است: امروزه تبلیغات بیشتر بر پایه شعارهای فریبنده و بی‌ پشتوانه استوار شده است. بدون ذكر برنامه و ارائه راهكار برای بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم، فضای پوپولیستی را در بین مردم ایجاد كرده و شبحی از اقتصاد كه با وعدهای رنگی گویا قابل اصلاح است در ذهن‌ها‌ پرورش پیدا می‌كند، ترویج تفكر گرفتن یارانه و یا سه برابر شدن آن بدون توجه به عدم پتانسیل اقتصادی باعث می‌شود توده مردم به سمت نا آگاهی قدم برداشته و به این داده‌های پوشالی دلبسته شوند و بعدها به علت محقق نشدن آن نسبت به اركان دولت بی اعتماد و بد گمان بشوند. بیشتر این شعارها و وعده‌ها‌ چه درسطح انتخابات ریاست جمهوری و چه در جایگاه شورای شهر بدون در نظر گرفتن ضمانت اجرایی آن، پشتوانه مالی و سازوكار قانونی چنین تصمیماتی توضیح داده می‌شود.

** آمارهای ساختگی چرا؟
روزنامه «شهروند» در سرمقاله ای با انتشار عنوان «آمارهای ساختگی چرا؟»، می نویسد: سومین مناظره مسأله مهمی را پیش‌ روی جامعه ایران قرار داد كه باید پاسخ و راه‌حلی مناسب برای آن ارایه شود. قضیه از این قرار است كه برخی از آقایان نامزدها در تحلیل و نقد وضع موجود، آمار و اطلاعاتی را بیان می‌كردند. همچنین برای توصیف چشم‌انداز حضور خود در مسند ریاست‌جمهوری آمار و ارقامی را عرضه می‌كردند. هر دو نوع آمار از یك جهت وجه مشترك داشت و اینكه مخاطبان آنها را نادرست می‌دانستند.

** فقط روحانی برای دریاچه ارومیه برنامه دارد
روزنامه «شرق» با درج عنوان « «فقط روحانی برای دریاچه ارومیه برنامه دارد» در گفت و گو با عیسی كلانتری رییس ستاد حسن روحانی، نوشت: فقط روحانی برای دریاچه ارومیه برنامه دارد. دریاچه باید در یك سطحی، تثبیت ‌شود. با داشتن حدود ١٥ میلیارد مترمكعب دیگر تثبیت می‌شود. وقتی تثبیت شد، هر سال باید آبی وارد شود كه تبخیری كه انجام می‌گیرد، این تثبیت باقی بماند. دولت آقای روحانی، استراتژیكی تصمیم گرفت. انتخاباتی تصمیم نگرفت. اگر دریاچه احیا نشود، شما ناچار هستید كه شهر تبریز را تخلیه كنید.

** رئیسی روزنامه ندارد؟
روزنامه «آفتاب یزد» در گزارشی با عنوان «رئیسی روزنامه ندارد؟»، آورد: هنوز به كُنه ماجرایی كه ابراهیم رئیسی را توانست متقاعد كند تا در آخرین مناظره ای كه جمعه برگزار شد، بگوید:«من هیچ روزنامه ای ندارم.» پی نبرده ایم. اما سوال این جا است كه آیا واقعا چنین است؟ اگر اندكی دقیق تر بنگریم و این سوال را مطرح كنیم كه كدامیك از نامزدها روزنامه دارند و كدامیك روزنامه ندارند؟ شاید بهتر بتوان به اصل ماجرا پرداخت. از میان روزنامه های موجود، روزنامه قدس متعلق به آستان قدس است كه تولیت آن بر عهده آقای رئیسی است. طبیعتا ماموریت این روزنامه در حال حاضر دفاع از ایشان است. در طول این مدت نیز چنین كرده است حتی اگر قانون چنین برخورد و حمایتی را عملا منتفی اعلام كرده باشد! البته روزنامه های خراسان، كیهان،جوان و وطن امروز نیز از رئیسی حمایت می كنند.

** نامزدها و مسأله دام اجتماعی
روزنامه «شهروند» در یادداشتی با درج عنوان «نامزدها و مسأله دام اجتماعی»، نوشت: پیش از هر دوره دیگری در انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد بداخلاقی در شیوه‌های تبلیغاتی نامزدها بوده‌ایم. این بداخلاقی به اشكال مختلفی نمود و بروز یافته است. از وعده‌های واهی و بی‌اساس در تأمین منابع مالی دادن تا اتهام‌زنی‌ها، دروغ‌بافی‌ها، اسناد نشان دادن، ورود به حریم خصوصی و مسائل شخصی و خانوادگی و فریبكاری‌ها به دفعات و تكرار بخش مهمی از سخنرانی‌ها، مناظره‌ها و فعالیت‌های تبلیغی نامزدها را به خود اختصاص داده است؛ بی‌آن‌كه متاسفانه به پیامدهای اجتماعی این نوع بداخلاقی‌ها و تأثیر آن بر اعتماد عمومی و سوق‌ دادن و فروافكندن مردم در دام‌های اجتماعی اندیشیده شود.

** رشد اتهام زنی در غیاب شفافیت!
روزنامه «ابتكار» با انتخاب عنوان «رشد اتهام زنی در غیاب شفافیت!»، می نویسد: مناظره آخر انتخابات نیز با اتهام‌هایی از سوی برخی نامزدها پیگیری شد. اتهام فساد برای اولین بار نبود كه مطرح می شد. موضوعی كه البته بعد از مناظره با واكنش افرادی مواجه شد كه نامشان به هر دلیل در این مناظره‌ها آورده شد. این افراد خواهان پاسخگویی به اتهام هایی شدند كه نه از سوی یك نهاد نظارتی كه از زبان یك نامزد انتخاباتی مطرح شد. سوال اساسی در ذهن افكار عمومی این است كه این اتهام ها اگر اثبات نشده است چرا مطرح می شود و اگر ثابت شده است چرا نهادهای نظارتی اطلاعاتی از آن به مردم اعلام نكرده اند. متغیر اصلی در این معادله را می توان در عدم شفافیت جست و جو كرد. به طور قطع شفافیت در فضای اقتصادی كشور می تواند از سوی همه نهادهای نظارتی در هر سه قوه از بروز چنین اتهاماتی جلوگیری كند.

** شوخی كاربران با لیست اموال شهردار
روزنامه «آفتاب یزد» با انتشار عنوان «شوخی كاربران با لیست اموال شهردار»، آورد: لیستی كه قالیباف از اموال خود ارائه داد با واكنش‌های بیشماری از سوی كاربران روبه‌رو شد.یكی از كاربران در این مورد نوشت: «قالیباف می‌خواد رئیس‌جمهور بشه كلاً تو دو تا بانك حساب داره، من 4سال بیكارم 15 تا كارت بانكی دارم.» كاربر دیگری اظهاركرده است: «ما چطوري جرات كنیم سرنوشت كشور را بسپاریم به دست كسي كه تو این سن و سال هنوز خودش و زن و بچه‌اش رو هم دیگه نتونستن پنجاه میلیون پس‌انداز داشته باشن؟»

** پاسداشت امید و صداقت
روزنامه «شرق» در یادداشتی به قلم كامبیز نوروزی و با اشاره به عنوان «پاسداشت امید و صداقت»، نوشت: مبارزات انتخاباتی دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران آخرین روزهای خود را می‌گذراند. چند روز دیگر با شمارش آرای مردم، پیروز انتخابات اعلام می‌شود و برای چهار سال دیگر زمام ریاست‌جمهوری را به دست می‌گیرد. به‌هرحال این انتخابات بیش از یك برنده نخواهد داشت؛ ملت. این مردم‌اند كه براساس آنچه از نامزدها دیده‌اند و شنیده‌اند و تجربه‌ای كه در طول سال‌ها از آنها داشته‌اند با رأی اكثریت، یكی را برمی‌گزینند. اما بازنده انتخابات كیست؟ این بار فقط یك رئیس‌جمهور انتخاب نمی‌كنیم، مهم‌تر از آن، بی‌اخلاقی را از خود می‌رانیم تا راستگویی و درستكاری و حرمت حیثیت انسان‌ها و امید و صداقت را پاس بداریم. در روز انتخاب نهایی، بی‌اخلاقی را نفی و طرد می‌كنیم.

** تكرار می‌كنند: تحریم یا مشاركت
علیرضا كیانپور در یادداشتی در روزنامه «شهروند» با انتشار عنوان «تكرار می‌كنند: تحریم یا مشاركت»، می نویسد: دیروز هیچ خبر خاصی جز همان اخبار تكراری هر روزه نبود. نه احدی پیام داد، نه كسی از كسی حمایت كرد. هیچ! همه‌جا پر بود از تحلیل‌های تكراری و اخبار تكراری درباره موضوعات تكراری و تكرارهای تكراری! این‌قدر فضا تكراری و پلاسیده بود كه انسان رغبت نمی‌كرد تایم‌لاین را رفرش كند. یك‌سری روزی صدبار توییت می‌كنند كه چرا به روحانی رأی می‌دهند و یك‌سری هم هرچه می‌توانند می‌نویسند كه چرا به او رأی نمی‌دهند. در چنین فضای تكراری اما تكراری‌ترین بحث همان بحث اساسی تحریم یا مشاركت بود.

** انتخاب روحانی تكمیل پروژه نجات ایران
روزنامه «آفتاب یزد» در یادداشتی به قلم محمد سالاری و با اشاره به عنوان «انتخاب روحانی تكمیل پروژه نجات ایران»، آورد: پس از پایان 8 ساله دولت نهم و دهم كه تبلور اندیشه طیفی از اصولگرایان در نحوه اداره كشور بود و به جرات می‌توان گفت با توجه به بحران‌های داخلی و خارجی و آسیب جدی كه به وحدت ملی وارد شده بود، سخت ترین دوران پس از انقلاب تلقی می‌شود، مردم ایران با آگاهی و با انتخابی هوشمندانه پایان دوران تفكرات افراطی و یكجانبه‌نگر را خواستار شده و كشور را به دست تدبیر و عقلانیت سپردند.

** ترواش قلمی ذهن یك كاندیدا
روزنامه «ابتكار» با درج عنوان «ترواش قلمی ذهن یك كاندیدا»، می نویسد: در این روزها كه همه نگاه‌ها به سوی انتخاب رئیس‌جمهوری چهار سال آینده ایران است، نگاهی بر آنچه كاندیداها نوشته‌اند می‌تواند نخ تسبیحی باشد كه چشم‌اندازی هر چند به اندازه روزنه‌ای به حوزه نشر و كتاب روشن كند. از میان 6 كاندیدای ریاست جمهوری، اگر قرار بر انتخاب فرهنگی‌ترین فرد باشیم، باید روی مصطفی میرسلیم دست بگذاریم كه در پیشینه كاری خود وزیری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده داشت؛‌ اگر چه دوران وزارت او همراه با نارضایتی بسیاری از اهالی این حوزه بود. با این حال نگاهی به تالیفات این كاندیداها می‌تواند ارتباط آنان را با این حوزه مشخص‌تر كند. اسحاق جهانگیری، براساس حروف الفبا، نخستین كاندیدا به‌شمار می‌آید. در كارنامه خود ویراستاری كتاب «س‍ف‍ر اص‍ف‍ه‍ان‌: گ‍زارش‌ از س‍ف‍ر ری‍اس‍ت‌ ج‍م‍ه‍وری‌، ح‍ض‍رت‌ آی‍ت‌ال‍ل‍ه‌ ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌ ب‍ه‌ اس‍ت‍ان‌ اص‍ف‍ه‍ان» تالیف اس‍دال‍ل‍ه‌ ب‍ق‍ائ‍ی‌ را دارد. كتابی هم به نام «روایت اول: گفتارهایی در باب توسعه ایران (مجموعه سخنرانی‌های دكتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور)» در فهرست آثار سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران به نام جهانگیری وجود دارد.

** راستی‌آزمایی اموال نامزدها در پیچ خلأ قانونی
روزنامه «شهروند» در گزارشی با انتشار عنوان «راستی‌آزمایی اموال نامزدها در پیچ خلأ قانونی»، نوشت: محمدباقر قالیباف كاغذی را رو به دوربین می‌گیرد و می‌گوید: پیرامون پیشنهادی كه هفته گذشته در رابطه با شفاف‌سازی اموال نامزدها داده بودم، می‌خواهم بگویم كه هم‌اكنون كل دارایی‌ها و اموال من در كانال تلگرامی‌ام منتشر شده و مردم می‌توانند آن را ببینند. اما كامران ندری، اقتصاددان معتقد است كه نشان‌دادن لیست اموال و دارایی در یك برگه یا صرفا اعلام اموال و دارایی به شكل تئوریك، جنبه تبلیغاتی و خوراك انتخاباتی دارد و اگر این‌طور باشد، هرمسئولی یا كاندیدایی می‌تواند به این شكل غیرشفاف میزان اموال و دارایی خود را اعلام كند.

** گردش پوپولیستی راست به چپ
روزنامه «آفتاب یزد» در یادداشتی به قلم بهرام رشیدی نیا و با درج عنوان «گردش پوپولیستی راست به چپ»، آورد: امروز با پدیده‌ای روبه‌رو هستیم كه در نوع خود بی‌نظیر است. اما از عجایب و پیچیدگی‌های سیاست ورزی در ایران این است كه منادیان شعارهای توده‌گرایانه و عدالت طلبانه، در پیشینه سیاسی خود به‌شدت راست‌گرا بوده‌اند و هنوز هم با اینكه آرمان‌های چپ لقلقه زبانشان است، علیه چپ سخنرانی می‌كنند و اصلاح‌طلبان چپ گرا را كافر می‌دانند! افزایش 5 برابری ایجاد شغل و رشد 26 درصدی اقتصادی و 6 برابر كردن یارانه‌ها و هزاران وعده دست نیافتنی دیگر؛ به چه قصدی گفته می‌شود؟ آیا شق القمری قرار است اتفاق بیفتد و آقایان نسخه علاج مشكلات اقتصادی ایران را در این چند دهه در جیب داشته‌اند و این فوت استادی را كنار گذاشته بودند برای این انتخابات؟

** تبِ ایران در سوئد
پیام غیاثی در یادداشتی در روزنامه «شرق» و با انتخاب عنوان «تبِ ایران در سوئد»، نوشت: در كشور سوئد یكی از تغییرات اخیر، متأثر از جامعه نوظهور دانشجویان مهاجر ایرانی بوده است. مهم‌ترین ویژگی این جامعه نوظهور و نسل پساانقلاب، در كنار تحصیلات عالیه، نداشتن تجربه دست اول از تنش‌ها و كشمكش‌های اوایل انقلاب و جنگ است. از قضا همین روحیه باعث شده تا در مهاجرت نیز به تكاپوی شركت در انتخابات بیفتد. از سفارت ایران مصرانه تقاضای ارسال صندوق رأی كند، توفان ایمیلی و تلفنی راه بیندازد، هر طور كه شده راهی برای تماس با معاون برون‌مرزی وزیر خارجه پیدا كند، روز انتخابات مرخصی بگیرد و حتی تب‌وتابش برای تعیین سرنوشت ایرانیان ٣٠ سال مهاجرت‌كرده را نیز دست به شناسنامه كند. همین روحیه و كنشگری باعث شده تا هفته آینده، برخلاف دوره گذشته، شهرهای پرجمعیت گوتنبرگ و مالمو سوئد نیز علاوه بر استكهلم پذیرای صندوق آرای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم باشند.

** آقای توكلی و احتمال پشتیبانی مجدد
عبدالحسین طوطیایی در یادداشتی در روزنامه «آفتاب یزد» با اشاره به عنوان «آقای توكلی و احتمال پشتیبانی مجدد»، آورد: آقای توكلی اینك و با وجود اظهار پشیمانی‌ها‌ی صادقانه دوسال قبل خود اما به‌نظر می‌رسد از گذشته باز هم بهره كافی نگرفته است. ایشان با نوشتن نامه سرگشاده‌ای به آقای روحانی و نقد سخنرانی‌ها‌ی انتخاباتی وی به‌طور ضمنی به او سرانجامی از محصور شدن را هشدار و پند و اندرز دادند و اینكه آقای روحانی از فتنه گری بپرهیزند. با توجه به این شدت از خیرخواهی آقای توكلی این پرسش در ذهن متبادر می‌شود كه این نصایح را چرا به‌صورت خصوصی به آقای روحانی ننمودند؟ انعكاس نامه‌ای مشتمل بر پند ، هشدار و تهدید و به‌صورت سرگشاده مفهومی جز این ندارد كه آقای توكلی باز هم وارد بازی انتخابات شده اند.

** امید به تغییر بدون حضور مردم امكان‌پذیر نیست
روزنامه «قانون» در گفت وگو با ناصر فكوهی استاد و مدیر موسسه انسان‌شناسی و با انتخاب عنوان «امید به تغییر بدون حضور مردم امكان‌پذیر نیست»، نوشت: آنچه بیشتر به نظر می‌رسد، این است كه همه گروه‌ها و شخصیت‌ها در زمان انتخابات ناگهان رو به سوی مردم می‌آورند و سختگیری‌ها و اقدامات آمرانه و مزاحم زندگی‌خصوصی مردم را كم می‌كنند،حرف‌های مردم پسند می‌زنند ،به دیگران ایراد می‌گیرند و گناه مشكلات را بر‌عهده این و آن می‌اندازند و حتی در «افشای» این و آن ،گاه ادب و اخلاق را زیر پا می‌گذارند. این به نظر من روش نیست بلكه نوعی سازوكار خود انگیخته و غیر‌كارا است. به نظر من بیشتر مردم ایران با امید به آینده و با اعتقاد به اینكه شعارهای انقلاب می‌توانند به تحقق در بیایند- باوجود اینكه سال‌های زیادی بگذرد- رای می‌دهند و در انتخابات مشاركت می‌كنند. كما‌اینكه حتی كسانی كه رای نمی‌دهند بر این گمان -البته به نظر من اشتباه - هستند كه اگر رای ندهند، آن شعارها زودتر به تحقق می‌رسد زیرا تغییری سیاسی دركشور ایجاد خواهد شد.

** وضعیت پیچیده اصولگرایان
روزنامه «آفتاب یزد» در سرمقاله ای به قلم سید علیرضا كریمی‌‌ و با درج عنوان «وضعیت پیچیده اصولگرایان»، می نویسد: شرایط اصولگرایان پیچیده شده است.میرسلیم،قالیباف و رئیسی بنای كنار كشیدن ندارند.نام هركدام كه به عنوان گزینه انصرافی مطرح می شود با واكنش تند و بعضا پرخاشگرایانه ستاد متبوع آن كاندیدا، روبرو می گردد.هر سه یك پا ایستاده اند و می خواهند رئیس جمهور شوند! یكی از این سه نفر آنقدر ولع رسیدن به پاستور دارد كه بسان كودكی مقابل ویترین اسباب بازی فروشی پا بر زمین می كوبد و تاكید دارد كه الا و بلا «ریاست جمهوری» می خواهد!دیگری با اطلاعات به روز نشده خود می خواهد پاستور را فتح نماید و برای او نیز مهم نیست نسل جدید چه نیازهایی دارد.آن یكی ادعا می كند كه شبانه و به اصرار دوستان كاندیدا شده اما در عین حال اصرار دارد كه با برنامه است و برای این برنامه 3ماه وقت گذاشته است!

** ریسمان اعتماد
روزنامه «شرق» در یادداشتی به قلم عبدالرحمن نجل‌رحیم و با انتشار عنوان «ریسمان اعتماد»، نوشت: این روزها در جنب‌وجوش انتخابات، موضوع مهم انتخاب و اعتماد، اهمیت خود را به رخ می‌كشد. از حجم مقالات علمی مشخص است كه امروزه در دنیا بررسی موضوع اعتماد در مغزپژوهی با رویكرد اجتماعی در محافل علمی مورد توجه بسیار قرار گرفته است. بر‌همین‌اساس برای پرداختن ریشه‌ای به اهمیت احساس اعتماد برای انتخاب، می‌توان موقعیتی خیالی و استثنایی بین مرگ و زندگی را در نظر گرفت تا بشود به ابعاد گوناگون پیچیدگی این امر پرداخت.

** فرصت‌سازی برای دشمن
حسن كربلایی در سرمقاله ای در روزنامه «رسالت» و با درج عنوان «فرصت‌سازی برای دشمن»، آورد: انتخابات فرصتی است برای نوسازی اقتدار و امنیت ملی. انتخابات فرصتی است برای مشروعیت‌بخشی مردمی به نظام و كشور. انتخابات فرصتی است برای بازخوانی كاركردها و وعده‌ها و نیز ارزیابی عملكردها. انتخابات فرصتی است برای پوست‌اندازی و زایش حركتی جدید در اجرا. انتخابات فرصتی است برای نوسازی وحدت و انسجام ملی با تعمیق مشاركت و قدرت‌نمایی در برابر دشمن. هوش سیاسی و پایبندی به آرمان‌های نظام حكم می‌كند از این فرصت‌ها استفاده كنیم. متاسفانه رئیس جمهور مستقر به هر قیمت ولو زیر سوال بردن اقتدار ملی و به خطر انداختن امنیت ملی می‌خواهد با جذب چند رای بیشتر همچنان بر كسی صدارت دولت تكیه زند.

** همسر حسن روحانی را بیشتر بشناسید
روزنامه «آفتاب یزد» در گزارشی با اشاره به عنوان «همسر حسن روحانی را بیشتر بشناسید»، می نویسد: «همیشه پای یك زن در میان است». در پیكار میان كاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز، پای همسران نامزدها به میان آمده است. كمتر كسی تا كنون از صاحبه عربی سخن گفته است و حتی این روزها هم كه در معرض آماج حملات قرار دارد، آنچنان كه باید درباره او گفته و نوشته نمی‌شود. با این حال درباره هجمه‌های صورت گرفته به همسر رئیس جمهوری، اشرف بروجردی، رئیس ستاد زنان روحانی به خبرنگار «آفتاب یزد» گفت: ما یك حكم كلی داریم یك مصداق داریم. حكم كلی این است كه زنان می‌توانند آزادانه راه خود را انتخاب كنند یا به جامعه بیایند یا آنكه در خانه بمانند. این به انتخاب آن‌ها بستگی دارد. اجباری كه در كار نیست. آقای دكتر روحانی هم قصدش این نیست كه همه زنان باید در جامعه حضور داشته و مشغول به كاری باشند. منظورش این است كه راه باید برای همه باز باشد و كسی بر دیگری حضور در خانه یا آمدن به صحنه را تحمیل نكند. بنابراین همسر آقای روحانی، خانه را انتخاب كرده و این حقش است.»

** سینه‌ام مخزن اسرار است
روزنامه «وطن امروز» با انتخاب عنوان «سینه‌ام مخزن اسرار است»، نوشت: استقبال‌های پرشور مردم گوشه و كنار كشور از سیدابراهیم رئیسی ادامه دارد. رئیسی كه این روزها از حسن روحانی گرفته تا منافقین تمركز انتخاباتی خود را بر تخریب او قرار داده‌اند، در میان استقبال پرشور مردم گرگان وارد این استان سرسبز شمالی شد. رئیسی در اجتماع گرگانی‌ها باز هم ترجیح داد به تبیین برنامه‌های خود برای بهبود وضعیت معیشتی مردم بپردازد. سیدابراهیم رئیسی گفت كه سینه‌اش مخزن اسرار بسیاری است اما او ترجیح می‌دهد برخلاف رقبا، سكوت كند و ماهیت واقعی برخی مدعیان را افشا نكند.

** مناظرات ویكی لیكس محور
روزنامه «،آفتاب یزد» در یادداشتی به قلم امیرحسین ذاكری و با انتخاب عنوان «مناظرات ویكی لیكس محور»، آورد: گاهی افراد چقدر صبور بودند، چه چیزهایی در دل‌شان خانه كرده بوده و نمی‌دانستیم. مثلا وزیر نفت در مورد ادعای یكی از كاندیداها در مورد پرونده كرسنت می‌گوید اطلاعات موجود است اگر تا حالا سكوت كردم بخاطر منافع ملی است. ببینید این مرد چه دردهایی در دلش پنهان بوده! اما وقتی آتوهایی را كه اینها و یا كاندیداها از هم دارند بخواهند رو كنند دیگر خبری از آن صبوری نیست. این مناظرات و افشاگری‌ها نمی‌دانم چرا مرا یاد انتشار اسناد ویكی لیكس انداخت. خصوصا وقتی برخی از كاندیداها یك برگ كاغذ در دست‌شان را نشان می‌دادند. لذا این مناظرات را ویكی لیكس محور می‌نامم.

** 4 سال‌ »دروغ»!
روزنامه «وطن امروز» در گزارشی با اشاره به عنوان «4 سال‌«دروغ»!»، می نویسد: فارغ از نتیجه انتخابات روز جمعه 29 اردیبهشت كه همچنان به روشنی نمی‌توان درباره آن قضاوتی داشت، نحوه تبلیغات برخی كاندیداهای این دوره از انتخابات یك پدیده بسیار عجیب و نادر و البته تاسف‌برانگیز بوده است. حجم مطالب غیرواقع كه به عنوان مطالب «واقعی» و «حقیقی» به جامعه عرضه می‌شود، آن هم از سوی كسانی كه در جایگاه رسمی دستگاه اجرایی كشور بالاترین مقام‌ها را در دست دارند، بی‌سابقه است.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: فاطمه مهدوی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9128**9131
۰ نفر