۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۳۴
کد خبر: 82530172
T T
۰ نفر
نشاط اجتماعی؛ شور انتخاباتی

تهران- ایرنا- روزنامه های دوشنبه 25 اردیبهشت محورهای اصلی خود را به موضوع های «نشاط اجتماعی؛ شور انتخاباتی»، «بی مسئولیت نباشیم رای دهیم» و «نشاط سیاسی برای انتخاب بزرگ» اختصاص دادند.

«نشاط اجتماعی؛ شور انتخاباتی»، «بی مسئولیت نباشیم رای دهیم»، « نشاط سیاسی برای انتخاب بزرگ»، «سلامت انتخابات با رعایت قانون»، «درست انتخاب كنیم»، «تبعات تحریم انتخابات تخریب چند ساله ایران است»، «سوء استفاده از فقر برای قدرت»، «چرا آمدم؟ چرا به روحانی رای می‌دهم؟»، «بازی با اعداد»، «عملكرد درخشان روحانی و جهانگیری در مناظره سوم»، «همان موجی كه انتظارش را داشتیم»، «تبعات روانی دادن وعده های دروغ»، «اصلاح جدی می‌خواهد»، «فقدان چه نهادی در مناظره‌ها دیده شد؟»، «تاثیر ماندگار مناظره ها بر روان مردم»، «از مناظره دولتی تا مناظره مدنی»، «ترور شخصیت با سلاح «مجازی»»، «عكس گرفتن با فقرا ظلم بزرگی به آنهاست»، «باید راه نیمه تمام روحانی را تمام كنیم»، «شعارهای پوپولیستی مولذ پیامدهای تنش زا»، «مردم به كدام «روحانی» رای می دهند؟»، «اسرار «روانشناسی سیاسی» در رقابت‌های انتخاباتی»، «سیاه كردن نظام برای رای سیاه»، «دستگاه ها و مراكز دولتی رسماً به ستاد انتخاباتی روحانی تبدیل شده اند» و «مشی اعتدالی در ورطه افراط گرایی» محورهای اصلی روزنامه های صبح امروز به شمار می روند.

**نشاط اجتماعی؛ شور انتخاباتی
روزنامه «جام جم» در گزارشی با انتخاب عنوان «نشاط اجتماعی؛ شور انتخاباتی»، نوشت: «همه بیایند و باشند» این تاكید رهبر معظم انقلاب است برای مشاركت حداكثری آحاد مردم در انتخابات ریاست جمهوری امسال كه دیگر چیزی تا آن باقی نمانده است. پیش‌شرط این مشاركت حداكثری، شور انتخاباتی است كه از دل نشاط اجتماعی متولد می‌شود چرا كه مردم با نشاط، با انرژی و امید به سوی صندوق‌های رای می‌روند و یكدیگر را نیز به مشاركت و همراهی ترغیب می‌كنند؛ آنها ایمان دارند هر برگ رای گامی به سوی آینده‌ای درخشان‌تر است. اما نشاط اجتماعی و شور انتخاباتی مورد تاكید رهبر معظم انقلاب چگونه افزایش پیدا می‌كند؟ به چند روز گذشته فكر كنید؛ حتی به چند هفته گذشته. تنور انتخابات خیلی وقت است كه گرم شده است. عكس‌های تبلیغاتی نامزدها،‌ یك بار دیگر بر سینه تابلوهای ویژه انتخاباتی چسبیده‌اند. جوان‌ها از طلبه‌ها و دانشجوها گرفته تا غیردانشجوها، میانسال‌ها و سالمندان، چه زن و چه مرد، آستین بالا زده‌اند و عزم جزم كرده‌اند به قصد تعیین سرنوشت‌شان، آن گونه كه رهبر معظم انقلاب بیان كرده‌اند.

**بی مسئولیت نباشیم رای دهیم
روزنامه «آرمان» در یادداشتی با انتخاب عنوان «بی مسئولیت نباشیم رای دهیم» به قلم احمد مازنی نماینده مجلس شورای اسلامی نگاشته شد، آورد: آرای خاكستری، آرای افرادی است كه عوامل انگیزشی آنها متفاوت است. بعضی از افراد هستند كه به لحاظ سیاسی شاید تصور می‌كنند كه شركت آنها در انتخابات تاثیری ندارد، بعضی هم ممكن است به لحاظ اقتصادی تحت تاثیر برنامه‌های پیشنهادی قرار بگیرند. در مجموع مناظره‌هایی كه در صدا و سیما انجام شد و برنامه‌هایی كه نامزدها اعلام كردند، باعث شد بسیاری از افرادی كه جزو آرای خاكستری محسوب می‌شدند، به این جمعبندی رسیده باشند كه در انتخابات شركت كنند و نامزد مورد نظر خودشان را انتخاب كردند. در عین حال توصیه می‌شود كسانی كه وابستگی به احزاب و جریان‌های سیاسی ندارند و صرفا به صورت شخصی تصمیم می‌گیرند به برنامه‌‌ها و شعارها نگاه كنند و اینكه عملكرد این جریان‌ها در این مدت 38 سال آیا در جهت توسعه و پیشرفت یا در جهت بازگشت به قهقرا بوده است، مشكلاتی برای مردم ایجاد كردند یا موانعی را از سر راه مردم برداشتند؟ با ملاحظه سوابق افراد در بخش‌های مختلف حكومت، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی رویكردهایشان را مورد بررسی قرار دهند و با لحاظ كردن این برنامه‌ها و رویكردها تصمیم خود را بگیرند و نامزد مورد نظرشان را انتخاب كنند.

** نشاط سیاسی برای انتخاب بزرگ
«نشاط سیاسی برای انتخاب بزرگ» گزارش منتشر شده در روزنامه «ایران» است كه در ادامه می خوانیم: تیك تاك ساعت آغاز رأی‌گیری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بلندتر از همیشه به گوش می‌رسد؛ حسن روحانی، اسحاق جهانگیری، مصطفی‌ هاشمی‌طبا، مصطفی میرسلیم، محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی، تنها دو روز دیگر فرصت تبلیغ دارند؛ چه 24 ساعت پیش از برگزاری انتخابات، تبلیغات ممنوع است و نامزدها ، تنها 48 ساعت دیگر فرصت تبلیغات دارند . بر همین اساس است كه نامزدهایی كه از فرصت‌های سفر استانی بهره می‌جستند، در روزهای پایانی هر روز به چند استان می‌روند و در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی واضح‌تر سخن می‌گویند.

**سلامت انتخابات با رعایت قانون
روزنامه «جام جم» در یادداشتی با درج عنوان «سلامت انتخابات با رعایت قانون» به قلم نجات الله ابراهیمیان عضو حقوقدان شورای نگهبان نگاشته شد، آورد: برگزاری انتخابات با رعایت قانون و قواعد حقوقی را می‌توان انتخاباتی سالم توصیف كرد؛ یعنی آنچه از قواعد حقوقی در مورد حق رای‌دهندگان و انتخاب‌شوندگان در متون قانونی پیش‌بینی شده، صریحا توسط مجریان و ناظران رعایت شود. بنابراین اثر سلامت انتخابات این است كه مردم بیش از پیش به تاثیر اراده خود بر سرنوشت كشور اعتقاد پیدا كنند و این اطمینان در مردم ایجاد شود كه با رعایت قواعد حقوقی، درنهایت خواست آنها و رای مردم، تعیین‌كننده خواهد بود. همه كسانی كه در مسیر سلامت انتخابات تلاش می‌كنند، افرادی هستند كه از نظام و پشتوانه مردمی آن حمایت می‌كنند. البته صرفا نظامات حقوقی، جامعه را به اهداف خود نمی‌رساند و مخصوصا برای ما كه متدین به دین اسلام هستیم، نظامات اخلاقی و فرهنگی هم یك پایه حفظ سلامت انتخابات هستند، بنابراین درعین این‌كه همه در كشور در مسیر داغ كردن تنور انتخابات تلاش می‌كنند همیشه باید عده‌‌ای از متدینان، روشنفكران و علما هم باشند كه بدون وارد شدن به دعواهای جناحی، منادیان و محافظان سلامت اخلاقی انتخابات باشند و مردم و نامزدها را به رعایت اخلاق و ضرورت‌های دینی تشویق كنند؛ درصورتی كه همه ما درگیر دعوای حزبی و كاندیداتوری شویم، ممكن است گروهی به عنوان ناظران بی‌طرف برای ارائه توصیه‌های اخلاقی باقی نمانند.


**درست انتخاب كنیم
وحید معتمدنژاد فعال فرهنگی در روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «درست انتخاب كنیم»، نوشت: شرایط كنونی كشور تابع فضای تصمیم‌گیری منطقی و آگاهانه جمعی است تا از دل آن توسعه در تمامی فرآیندهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و به ویژه بین‌المللی حاصل شود. آنجایی كه صحبت از توسعه است بی‌شك «انتخابات» در هر دوره و بنا بر جغرافیای سیاسی آن می‌تواند سر فصل جدیدی را در پیشرفت و به‌آفرینی راهكار‌های نو درتكامل و تحولات اجتماعی بیافریند كه این قابل تعریف در موارد گوناگون تصمیم از جمله شروع و سرعت تصمیم‌گیری است كه بر عامل زمان هم پایدار است؛ بدین معنا كه زمان و فرصت‌ها همیشه در «انتخابات» از موثرترین عوامل در تشكیل دولت، مجلس یا شورایی «جامعه‌نگر» است كه مسیر پیشرفت را به روی جامعه می‌گشاید. چنانچه افراد جامعه در این خصوص زمان پیش رو را با دو دلی و تردید از دست داده و تصمیم به «انتخاب برتر یا مطلوب» نگیرند چه بسا این عدم تصمیم‌گیری یا شراكت جمعی می‌تواند عامل توسعه را جایگزین سایر عوامل از قبیل آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی كند.

**تبعات تحریم انتخابات تخریب چند ساله ایران است
روزنامه «وقایع اتفاقیه» در گفت وگو با پروانه مافی نماینده مردم تهران در مجلس با انتشار عنوان «تبعات تحریم انتخابات تخریب چند ساله ایران است»، نوشت: بی‌تفاوتی اجتماعی، ضربه شدیدی را به كشور وارد كرده كه نمونه آن سال 84 است. بسیاری از مردم در آن سال به این نتیجه رسیده بودند كه نباید مشاركت كنند و همین عدم مشاركت پرشور موجب شد دولت‌های نهم و دهم را تجربه كنیم اما مشاركت عموم در سال 92 نشان داد مردم خواهان قرارگرفتن ایران در ریل توسعه هستند. اید بدانند كه افراد با آرای خاكستری، نقش اثرگذاری در نتیجه انتخابات دارند؛ بنابراین باید در صحنه باشند و برای سرنوشت آینده خود تصمیم بگیرند. باید آرامش ایران حفظ شود و نخستین كسانی كه از تغییر روند فعلی صدمه خواهند خورد، همین افرادی هستند كه اصرار دارند در انتخابات مشاركت نكنند.

**سوء استفاده از فقر برای قدرت
روزنامه «آرمان» در یادداشتی با درج عنوان «سوء استفاده از فقر برای قدرت» به قلم صادق ملكی كارشناس و تحلیلگر سیاسی نگاشته شد، آورد: دو قطبی نمودن جامعه با تقسیم آن به چهار و نود و شش درصد و ایجاد نفرت طبقاتی، نه تنها امری قبیح، بلكه اقدامی هنجارشكنانه است كه می‌تواند عامل تحریك تلقی شود. توزیع نامتوازن ثروت در یك جامعه و بی‌عدالتی اجتماعی ابعاد و دلایل متعدد و عمیق داشته و نیاز به راه حل منسجم، مستمر و بلند مدت دارد. اینكه در مناظره مردم را بدبخت خطاب بنماییم، جز هتك حرمت و خدشه به عزت مردم، دستاوردی نخواهد داشت. فقر با شعار، دادن یارانه و با وعده افزایش آن، گسترش صندوق‌های صدقه و... رفع نمی‌شود، بلكه فقرزدایی در سایه به‌كارگیری شعور در یك دولت مدرن و كارآمد و با برنامه‌ریزی متكی بر عقلانیت عملیاتی می‌گردد. ظاهرا روح ناهنجاری در كالبد برخی كاندیداهای انتخاباتی ریاست جمهوری ایران زنده شده و رسیدن به قدرت، عامل هر سخن، توجیه‌گر هر اقدام، به‌كارگیری هر ابزار و شعار شده است. باید به حال آن كسان تاسف خورد كه فریب چنین رویاهایی را می‌خورند. البته به این سادگی هم نیست و نتیجه انتخابات نشان خواهد داد كه دیگر مردم به آسانی فریب نخواهند خورد. فقر و نداری، درد است اما درمان آن نهادینه كردن نگاه طبقاتی نیست.

** چرا آمدم؟ چرا به روحانی رای می‌دهم؟
روزنامه «اعتماد» در مطلبی با انتخاب عنوان «چرا آمدم؟ چرا به روحانی رای می‌دهم؟» در گفت وگو با مصطفی هاشمی‌طبا نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، آورد: حالا چرا خودتان روحانی را انتخاب می‌كنید؟ ببینید این دولت تدبیر و امید، كارهای خیلی خوبی انجام داده است. البته روش و منش آنها یك حركت اصلاحی تدریجی است. به نظر من در مورد برجام، یك شجاعتی نشان دادند. من حتی مقاله‌ای نوشتم به نام نجات ایران با شجاعت برجام. دولت به خوبی این كار را انجام داد. خیلی از مسائل در مملكت است كه نمی‌توان به زبان آورد. به هر حال امنیت ملی ما اجازه نمی‌دهد كه هر كسی هر حرفی را به زبان بیاورد. همه كشورها هم این‌گونه هستند. تمام این موارد بدون اینكه گفته شود در اقدامات روحانی انعكاس پیدا كرد. رفتند و سند برجام را امضا كردند. البته مقام رهبری هم واقعا از این موضوع پشتیبانی كردند. یعنی برجام یك تصمیم ملی بود. دكتر ولایتی در برنامه‌ای خیلی محكم اعلام كرد كه برجام تصمیم نظام بوده و اگر نبود راه دیگری جز جنگ باقی نمی‌ماند. ایشان مشاور مقام معظم رهبری است، سال‌ها وزیر امور خارجه بود و در جریان همه مسائل است. الحمدالله برجام به جایی رسید و باعث شد گشایشی اتفاق بیفتد. هرچند ممكن است كه بگوییم برخی كارها ناكافی است.

** بازی با اعداد
روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «بازی با اعداد»، نوشت: استفاده از اعداد برای تخریب رقیب با شدت بیشتری در هفته منتهی به انتخابات دنبال می‌شود. یكی از اعدادی كه این روزها دستاویز برخی برای زیرسوال بردن عملكرد دولت یازدهم شده، میزان رشد نقدینگی است. برخی كاندیداها با استفاده از عدد نقدینگی آدرس غلطی به مردم می‌دهند كه هیچ پایه و اساسی در علم اقتصاد ندارد و تنها در جهت سمت و سو دادن اشتباه به ذهن مردم عنوان می‌شود.

روز گذشته یكی از كاندیداهای ریاست‌جمهوری با بیان عدد رشد نقدینگی در این چند سال گفت: «این عدد را اگر به تعداد افراد جامعه تقسیم كنیم سهم هر فرد 40 میلیون تومان می‌شود.» او در شرایطی روی حساسیت جامعه دست می‌گذارد كه نقدینگی، شاخصی است كه از پول و شبه‌پول و دارایی‌های خارجی تشكیل می‌شود. به روشنی مشخص است برخی كاندیداها تنها خیال بر هم زدن ذهنیت مردم را دارند و در این راه از هیچ تلاشی حتی اگر آدرس غلط دادن به مردم باشد، فروگذار نمی‌كنند.

**عملكرد درخشان روحانی و جهانگیری در مناظره سوم
عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب در روزنامه «آرمان» در یادداشتی با عنوان «عملكرد درخشان روحانی و جهانگیری در مناظره سوم»، نوشت: آقای روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور و آقای جهانگیری به‌عنوان معاون اول كه نامزد اصلی و نامزد پوششی تلقی می‌شوند، حرف شفاف و روشنی داشتند، بخصوص در زمینه تبیین دو وجه كاركرد دولت در 4‌ساله اول و برنامه‌هایی كه برای دولت آینده دارند. اظهارات آقای رئیسی كه اشاره كرد كارهای انجام‌گرفته توسط دولت صرفا برای كسب رأی است، هیچ‌كدام واقعیت ندارد. جالب این است كه در طول همان یك‌ساعت‌ونیم مناظره، از سوی سازمان امور مالیاتی، بانك مركزی، وزارت اقتصاد، وزارت بهداشت و درمان، صندوق بازنشستگی و صندوق بیمه روستایی اطلاعیه‌های رسمی منتشر شد و هر یك با انتشار ارقام لازم به خلاف‌گویی‌های دو نامزد رقیب دولت، یعنی آقای رئیسی و آقای قالیباف اشاره كردند. در آن اطلاعیه‌ها به كارهایی اشاره شد كه در طول 4سال انجام شده و در جهت كمك به زندگی قشر مستضعف جامعه روستایی و شهری بوده است. از ابتدا هم پیش‌بینی می‌شد كه برخی كاندیداها آمار رسمی ندارند و فقط می‌خواسته‌اند حرف خودشان را بزنند، مخصوصا در مناظره آخر.

**همان موجی كه انتظارش را داشتیم
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با انتخاب عنوان «همان موجی كه انتظارش را داشتیم» به قلم علی شكوهی نگاشته است، آورد: مناظره آخر كارش را كرد و میل به رای دادن را در جامعه بالا برد. مردم برای رای خود اثرات جدی قایلند و اكنون بیش از روزهای قبل به مشاركت در سرنوشت خود حساس شده‌اند. قراین حكایت از این دارد كه مردم از سر آگاهی و انتخاب و بلوغ سیاسی رای می‌دهند و با وجود داشتن انواع مشكلات اساسی در زندگی شخصی و اجتماعی، باز هم فریب وعده‌های توخالی را نمی‌خورند و میان برنامه و شعار، تمایز قایل می‌شوند. این واقعیت را آمارها گواهی می‌دهند و در خیزش بزرگ و عظیم یاران روحانی در سراسر كشور هم می‌توان مشاهده كرد.

**تبعات روانی دادن وعده های دروغ
روزنامه «آرمان» در یاددداشتی با انتشار عنوان «تبعات روانی دادن وعده های دروغ» به قلم بهروز بیرشك روانشناس، نوشت: در روزهای پرشور تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم و متاسفانه در مناظره‌های انتخاباتی شاهد نوعی رفتارهای غیركارشناسانه و غیراخلاقی از سوی برخی نامزدهای انتخاباتی بودیم. این نامزدها در این مناظرات با ارائه وعده‌های انتخاباتی دروغین به مردم مانند افزایش یارانه‌ها، ایجاد میزان زیادی شغل و... سعی در جذب آرای مردم دارند. آنها بی‌توجه به غیرمنطقی بودن شعارهایشان همواره به ادعاهای خود پافشاری كرده و بر تحقق آن اصرار می‌ورزند. برای مثال دولت در بحث افزایش یارانه‌‌های مردم هیچ نقشی ندارد و مجلس در نهایت تعیین‌كننده میزان آن است، اما این نامزدها رو‌به‌روی دوربین نشسته و به مردم وعده افزایش یارانه‌‌ای را دادند كه بودجه آن بسته شده است. نامزد‌های محترم در این مناظرات اقشار نیازمند جامعه را به عنوان ابزار در نظر گرفته و برای جذب آرای آنان با الفاظ ناپسند آنها را مخاطب قرار دادند. آنها در مناظرات انتخاباتی مردم را «مردم بدبخت» نامیدند. واضح است جامعه ایران نیازمند توجه، احترام و حفظ كرامت انسانی همه آحاد مردم است و تفاوتی در حفظ شان انسانی مردم به لحاظ میزان سرمایه یا تحصیل آنها وجود ندارد. اگر نامزدهای انتخاباتی در هنگام صحبت از اقشار كم‌درآمد جامعه اندكی درنگ كرده و با احترام و ادب درباره آنها سخن بگویند مورد اقبال بیشتری از طرف اقشار مختلف مردم و حتی افراد بی‌بضاعت جامعه قرار می‌گیرند. مورد خطاب قرار دادن مردم با واژه‌های نادرستی مانند بدبخت و بیچاره در واقع نادیده گرفتن شان انسانیت در جامعه است. انتظار می‌رود داوطلبان تنها مساله جذب آرا در تبلیغات انتخاباتی را ملاك قرار نداده و جای آن شان، كرامت و انسانیت افراد را در نظر داشته باشند.

**اصلاح جدی می‌خواهد
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «اصلاح جدی می‌خواهد» به قلم سیامك پاكباز وكیل پایه یك دادگستری، آورده است: متاسفانه در مناظره‌هایی كه به شیوه رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود و نامزدها در انتساب اتهامات و ادعاهای راست و دروغ خود به دیگران كاملا آزادند به كرات شاهد قلب حقیقت و نتیجتا فریب مردم هستیم. در واقع در چنین مناظره‌هایی نامزدها به جای رقابت مثبت، به رقابت منفی و تخریب رقیب روی می‌آورند. بدین معنا كه به جای اینكه تمام توان و وقت خود را جهت معرفی و برنامه خود به مردم صرف كنند، سعی در ورود اتهامات بیشتر به رقیب می‌كنند كه بالطبع به دلیل ضیق وقت، امكان پاسخگویی به همه آن اتهامات نیست. همینجاست كه مشاهده می‌كنیم سیاستمداران تازه‌كار یا حتی افرادی كه قبلا امتحان خود را به مردم و نظام پس داده‌اند، بدون هرگونه ارایه برنامه و صرفا با استفاده از همین ضعف در برگزاری مناظره‌ها و ارایه شعارهای غیرواقعی، كلیشه‌ای و عامه‌پسند و البته ایراد اتهامات عدیده و غیرواقعی به رقیب یا رقبا، سعی در جذب آرای مخاطبین دارند. به نظر می‌رسد چنین رویه‌ای در مناظره نیازمند اصلاح جدی است.

روزنامه «وقایع اتفاقیه» در گزاشی با عنوان «تاثیر ماندگار مناظره ها بر روان مردم»، می نویسد: تب انتخابات آن‌قدر بالاگرفته كه جمعه برای مناظره آخر بسیاری از خیابان‌ها خلوت شدند و بسیاری از مردم برای دیدن آنها خودشان را به جایی كه تلویزیون باشد و البته جمعی مشتاق، رساندند. همان‌ها وقتی نامزد مورد نظرشان با تند‌ترین كلمات به رقیب حمله می‌كرد از شادی در پوست خود نمی‌گنجیدند و هنگامی كه نوبت به حریف می‌رسید از ترس آنچه فاش خواهد شد، اضطراب كشیدند اما بعد از تمام‌شدن مناظره‌ها اغلب مردم از خودشان سؤال می‌كردند كه در طول سال‌ها مسئولان چه‌كار می‌كنند و آیا همه آنها در حال سوءاستفاده از قدرت هستند؟ این احساس را افشاگری‌ها و حمله‌های پی‌درپی نامزدها به همدیگر ایجاد می‌كند، نامزدهایی كه بعدا پیروزی فرد منتخب را تبریك می‌گویند و اگر او را در مراسمی ببینند، لبخند می‌زنند اما نمی‌دانند كه تأثیر بلندمدت حرف‌هایشان بر روان مردم و احساسشان چه خواهد بود. این تأثیر آن‌قدر جدی است كه هفته گذشته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در نشست خبری خود از كاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درخواست كرد سلامت روان مردم را در نظر بگیرند.

روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «فقدان چه نهادی در مناظره‌ها دیده شد؟»، نوشت: فقدان چه نهادی در ایران بیش از هر چیز دیگری خودنمایی می‌كند؟ مناظره‌های تلویزیونی یك بار دیگر نشان داد كه فقدان نهادی كه در مورد اختلافات و اتهامات حرف آخر را بزند و به تعبیر دقیق قضیه را یك طرفه كند، بیش از هر چیزی در ایران مشهود است. این وضعیت برای سرمایه اجتماعی ایران خطر بزرگی محسوب می‌شود. اگر همین طور پیش برویم هر روز نسبت به روز پیش پرونده‌ها و اتهامات گوناگونی را شاهد خواهیم بود كه هیچ‌كدام به سرانجام نمی‌رسد و هیچگاه هم معلوم نخواهد شد آیا اتهام وارد بوده یا نه؟ اگر اتهام وارد است، پس چرا منجر به صدور حكم مجازات قانونی نمی‌شود؟ و اگر وارد نیست پس چرا اتهام‌زنندگان مجازات نمی‌شوند؟ چنین وضعیتی بصیرت و آگاهی اجتماعی را از میان می‌برد. مردم كه نمی‌توانند خودشان به‌ صورت مستقل درباره هر اتهامی مطالعه و بررسی كنند. نه ابزارش را دارند و نه دانش و آگاهی آن را و نه چنین چیزی ممكن است.

روزنامه «همدلی» در یادداشتی با درج عنوان «از مناظره دولتی تا مناظره مدنی» به قلم رحیم نوبهار نگاشته شد، آورد: تلاش‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری مناظره‌های انتخاباتی به‌ویژه از موضع بی‌طرفی و صرفا اطلاع‌رسانی همسو با وظایف ذاتی این نهاد است. رای اداره درست كشور راهی جز مناظره وجود ندارد. همه شئون كشور باید پس از مباحثه و گفت و گو و تلاش برای نگرش به مسئله از زوایای گوناگون توسط صاحبان سلیقه‌های مختلف اداره و ساماندهی شود. بدین‌سان مناظره باید به سنت و گفتمان مسلط اداره امور جامعه برای همه مسائل مهم اجتماعی و نه تنها انتخابات تبدیل شود. از رهاوردهای مناظره این است كه مردم در جریان مناظرات درمی‌یابند كه حقیقت، وجوه و جلوه‌های گوناگونی دارد و دستیابی به آن چندان هم آسان نیست. هر كس حتی آن گاه كه با شور و گرمی تمام از حقیقت یا واقعیت سخن می‌گوید ممكن است تنها بخشی از آنها را بگوید. ما در جریان مناظرات مستمر درمی‌یابیم كه نباید در مقام داوری در باره افراد یا برنامه‌های آنان دچار هیجان یا اسیر احساسات شد. اگر پیشتر بابت برخی مناظرات كه از چارچوب‌های اخلاقی فراتر رفت زیان دیدیم بخشی از آن به علت نهادینه نشدن نهاد مناظره و كم‌تجربگی در زمینه داوری در باره مناظره بود.

روزنامه «ایران» در گزارشی با درج عنوان «ترور شخصیت با سلاح «مجازی»»، می نویسد: مناظره رسانه‌ای و ستادی نامزدها، در حالی به اوج خود رسیده است كه به اذعان ناظران، ایام تبلیغات این دوره از انتخابات ریاست جمهوری با ادوار گذشته یك تفاوت عمده داشت؛ اینكه فضای مجازی میدان فراخ تری برای مناظره و طرح دیدگاه نامزدها و حامیان فكری و سیاسی آنها فراهم كرده بود. به همین دلیل بود كه همزمان با برگزاری و پخش مناظره‌ها از تلویزیون، توئیتر و كانال‌های تلگرامی مملو از اظهار نظرها، رونمایی از اسناد و مدارك و گاه رجز خوانی و طعنه زنی بود. زمانی كه محمدباقر قالیباف تأكید می‌كرد تاكنون به تمام وعده‌های خود عمل كرده است، بریده روزنامه‌ای منتشر شده كه شهردار تهران سال‌ها پیش گفته بود «ترافیك تهران را سه ساله درست می‌كند» و یا وقتی كه مصطفی میرسلیم نامزد حزب مؤتلفه اسلامی بر آزادی‌های اجتماعی تأكید می‌كرد، سخنان منتسب به او در دوران تصدی مسئولیت وزارت ارشاد منتشر شد كه گفته بود«مطبوعات شعور استفاده از آزادی را ندارند»؛ موقعی كه حسن روحانی از رفع تحریم‌ها سخن می‌گفت، رسانه‌های منتقد وی به سخنان اعضای تیم سابق مذاكره‌كننده استناد كرده و رفع تحریم‌ها را رد می‌كردند.سیل جوابیه ستادها، نهادها و مرجع ضمیرهایی كه در مناظرات از آنها نام برده می‌شد نیز دامنه این مناظره غیر تلویزیونی اما زنده را گسترده‌تر كرد. این رویكرد، در جریان مناظره سوم به اوج رسید؛ چنانكه خبرگزاری تسنیم در خلال مناظره، اسناد و مداركی دال بر صحت ادعاهای رقبای روحانی منتشر ساخت.

**عكس گرفتن با فقرا ظلم بزرگی به آنهاست
روزنامه «آرمان» در مطلبی با درج عنوان «عكس گرفتن با فقرا ظلم بزرگی به آنهاست» در گفت وگو با امیرمحمود حریرچی جامعه شناس و استاد دانشگاه، می نویسد: در ایام انتخابات برخی نامزدها از فقر مردم سوءاستفاده كرده و برای كسب رأی بیشتر از دیدار خود با محرومان تصاویری انتشار داده‌اند كه این مساله بازخوردهای منفی به همراه داشته است. ازریابی شما در این باره چگونه است؟ وقتی نامزدهای منتخب در ایام انتخابات به دیدار فقرا رفته و با آنها عكس می‌گیرند موجب تحقیر و كوچك شمردن این قشر از جامعه می‌شوند. حتی به كار بردن واژه‌هایی مانند مردم بدبخت و بیچاره توسط آنها كسر شان ملت را به همراه دارد. قاعدتا آنهایی كه این گونه خطاب می‌شوند پای مناظره‌ها نیستند، چون به قدری درگیر مسائل زندگی و گرفتاری‌های خودشان هستند كه تلویزیون نمی‌بینند. حتی برخی از آنها اصلا تلویزیون هم ندارند كه به ظاهر بخواهند توجه مسئولان را به خود نگاه كنند، اما وقتی اقشار دیگر جامعه عكس گرفتن نامزدهای انتخاباتی با فقرا را می‌بینند، هم گروه محرومان تحقیر می‌شوند و هم به بقیه اجازه داده می‌شود كه به تحقیر فقرا ادامه دهند. آنها با این كارشان دولت را پایین می‌آورند. باید از آنها بپرسیم كه چه چیزی را نشانه گرفته اند؟ حیثیت ملت یا صندوق‌های رای، كدام یك مدنظر آنهاست؟ چون با تحقیر محرومان و مستضفعان كل نظام زیر سوال می‌رود و این اصلا شایسته كشور ما نیست.

**باید راه نیمه تمام روحانی را تمام كنیم
روزنامه «آرمان» در گفت وگو با حجت الاسلام محمد اشرفی اصفهانی نماینده مجلس دوم و سوم شورای اسلامی با انتشار عنوان «باید راه نیمه تمام روحانی را تمام كنیم»، نوشت: ارزیابی شما از وضعیت پایگاه رای آقای رئیسی به عنوان یكی از رقبای جدی آقای روحانی چیست؟ آقای رئیسی در گذشته در قوه قضائیه حضور داشتند و بیشتر سوابقشان به قوه قضائیه مرتبط می‌شود. ایشان در شرایط كنونی تولیت آستان قدس رضوی را نیز برعهده دارند. با این وجود آقای رئیسی دارای سابقه كافی برای مدیریت اجرایی كشور نیستند و از سوی دیگر فاقد برنامه لازم و كاربردی برای حل مشكلات مردم هستند. به هر حال ایشان دیدگاه‌های خود را در مناظرات انتخاباتی عنوان كرده‌اند و چهره واقعی ایشان و دیگر كاندیداها برای مردم مشخص شده است. به نظر می‌رسد كه عده‌ای تلاش می‌كنند با دوقطبی كردن فضای انتخابات آقای رئیسی را در مقابل آقای روحانی قرار بدهند اما آقای رئیسی هنوز نتوانسته برای خود یك پایگاه رای قابل اعتنا به وجود بیاورد و در نتیجه از شرایطی برخوردار نیست كه بتواند به صورت جدی با آقای روحانی رقابت كند. در شرایط كنونی منافع ملی ایجاب می‌كند كه ما از آقای روحانی حمایت كنیم تا راه نیمه تمام را به پایان برسانیم. بدون شك دولت آقای روحانی یكی از موفق‌ترین دولت‌های پس از انقلاب اسلامی بوده است.

**شعارهای پوپولیستی مولد پیامدهای تنش زا
روزنامه «همدلی» با درج عنوان «شعارهای پوپولیستی مولد پیامدهای تنش زا» در گفت وگو با علیرضا موسوی زاده استاد روابط بین الملل دانشگاه ولز، آورد: این روزها شاهد شدت گرفتن شعارهای پوپولیستی در انتخابات اكثر كشورهای جهان هستیم. چرا این مسیر انتخاب‌شده است و تاثیر آن بر سیاست خارجی كشور ما چیست؟ شعارهای پوپولیستی تبدیل‌شده به مسیر سهل‌الوصول برای رسیدن به اهداف سیاستمداران، بنابراین بسیاری از كاندیدای انتخابات چه در اروپا و چه در آسیا، این مسیر را برای خود انتخاب می‌كنند، ولی تاثیر آن بر سیاست خارجی ایجاد تنش است و در كلیت استراتژی و منافع ملی تغییر ایجاد نمی‌كند، ولی می‌تواند تنش موقتی در سیاست خارجی ایجاد كند. توافق هسته‌ای نهادینه‌شده است ولی شعارهای پوپولیستی می‌تواند پیامدهای تنش‌زایی ایجاد كند كه البته بیشتر در مسائل داخلی اثرگذار است.

**مردم به كدام «روحانی» رای می دهند؟
روزنامه «آرمان» در یادداشتی با درج عنوان «مردم به كدام «روحانی» رای می دهند؟» به قلم عبدالرحیم اباذری نگاشته شد، آورد: حسن روحانی از شخصیت‌های گروه اول به شمار می‌آید او از شاگردان مكتب خمینی و فرزند خلف حوزه و روحانیت متعهد است. شیخ حسن بیشترین، عمیق‌ترین و طولانی‌ترین ارتباط‌ها را باشخصیت‌های بنیانگذار (امام، بهشتی، مطهری، خامنه‌ای و هاشمی) داشت و دارد، به همین سبب شعاع و جلوه‌ای از اعتدال، خردورزی، سعه‌صدر و بزرگواری را می‌توان در رفتار، گفتار و كردار وی كاملا مشاهده كرد.این روحانی سیاستمدار در دوره اول ریاست‌جمهوری با كلید تدبیر و امید خود بسیاری از قفل‌های خراب و پوسیده در عرصه‌های سیاست خارجی، بهداشت و درمان، نفت و گاز و پتروشیمی و اطلاعات و امنیت را باز كرد و در عرصه اقتصادی به خاطر عمق فاجعه در دولت گذشته فقط توانست آوار برداری كرده و جلوی سراشیبی سقوط و بحران اقتصادی را بگیرد و از تورم لحظه‌ای مانع شود. روحانی در بُعد اقتصادی هرگز اعتقادی به عوامفریبی، گداپروری و اعطای یارانه آن‌چنانی ندارد، او عزت و عظمت ملت را می‌خواهد و در تلاش است به جای «ماهی حقارت، چاپلوسی و وابستگی»، «قلاب عزت و شرف و حریت وتوانمدی» به دست مردم بدهد و آنها را آزاده، بزرگ و روی پای خود ببیند. مردم ایران در انتخابات سال 1392 به كلید تدبیر و امید حسن روحانی رأی دادند و بدین ترتیب تصمیم گرفتند تا سرنوشت كشورو انقلاب خود را به انسان‌های عاقل، كاردان و كارآمد بسپارند. این تصمیم و اراده جمعی به همان دلیل كه گفته شد در انتخابات 29 اردیبهشت 1396 تكرار خواهد شد تا رمز قفل گشایی و كارآمدی دولت تدبیر و امید بیش از پیش آشكار شود و راه راستین امام و انقلاب همچنان زنده و پاینده ادامه داشته باشد.

**اسرار «روانشناسی سیاسی» در رقابت‌های انتخاباتی
روزنامه «ایران» در گزارشی با انتخاب عنوان «اسرار «روانشناسی سیاسی» در رقابت‌های انتخاباتی»، می نویسد: «روانشناسی سیاسی» به مطالعه رفتارها و فرآیندهای سیاسی براساس نظریه‌های روانشناسی می‌پردازد. اهمیت روانشناسی سیاسی به قدری است كه ممكن است برخی نامزدهای انتخاباتی كارشناسانی از این دست را –ولو به‌طور محرمانه- استخدام كنند تا به شعار و گفتار و رفتار آنان در سخنرانی‌ها و مناظره‌های انتخاباتی جهت دهند. چه بسا گفتن یك جمله طنزگونه از سوی یك نامزد بتواند به یك تكیه‌كلام محبوب و عامیانه برای رأی دهندگان تبدیل شود و باعث افزایش محبوبیت وی گردد. روانشناسان سیاسی همچنین می‌توانند با رصد تحولات انتخابات، شایعات و دروغ‌هایی كه درباره یك نامزد انتخاباتی مطرح است، را پیدا كرده تا برای رفع آن، چاره‌اندیشی شود. همچنین، این روزها كه شبكه‌های مجازی بخش قابل ملاحظه‌ای از فعل و انفعال‌های انتخابات شده‌اند، روانشناسان سیاسی با تجزیه و تحلیل این فضا هم به احزاب و جریان‌های سیاسی در تصمیم‌سازی و نحوه مواجهه مناسب با انتخابات كمك می‌كنند و هم به ستادهای انتخاباتی گزارش‌های لازم را ارائه می‌دهند.


**سیاه كردن نظام برای رای سیاه
روزنامه نجوان» در سرمقاله ای با انتخاب عنوان «سیاه كردن نظام برای رای سیاه» به قلم عبدالله گنجی نگاشته شد، آورد: علاقه‌مند به نوشتن مطلبی كه تلقی جانبدارانه در انتخابات داشته باشد در این روزها نبودم اما وقتی می‌بینم توبه‌فرمایان به هر ریسمان و دستگیره‌ای برای رأی چنگ می‌زنند و نظام جمهوری اسلامی را جایگزین رقبا كرده‌اند احساس كردم باید تدابیر رأی‌ساز دولت مستقر را مرورنمایم. جریان مستقر پس از سنجش‌های متعدد به این نتیجه رسید كه امكان پیروزی قاطع به راحتی در دسترس نیست لذا روش‌ها و تدابیر سه‌گانه‌ای را طراحی نمودند كه عبارتند از: تدلیس برای توده، رقیب‌هراسی برای نخبگان و جوانان و رقابت با نظام برای جذب رأی سیاه. كه برخی از این روش‌ها سال‌ها از سوی اصلاح‌طلبان مورد تمسخر و استیضاح بود اما اكنون با آن همراه‌اند.

**دستگاه ها و مراكز دولتی رسماً به ستاد انتخاباتی روحانی تبدیل شده اند
روزنامه «كیهان» در گزارشی با درج عنوان «دستگاه ها و مراكز دولتی رسماً به ستاد انتخاباتی روحانی تبدیل شده اند»، نوشت: دیروز در صفحه نخست یكی از روزنامه‌های حامی دولت آگهی سخنرانی مدیرمسئول آن روزنامه در یكی از شهرستان‌ها منتشر شده بود كه در آن از حضور یكی از فوتبالیست‌ها در مراسم سخنرانی خبر می‌داد؛ حضوری كه هدفش جلب توجه بیشتر و شلوغ شدن آن مراسم بود. در صفحه نخست یكی دیگر از روزنامه‌های زنجیره‌ای آگهی بانك مركزی جلوه‌نمایی می‌كرد با این عبارت كه «چرخش می‌چرخه!». اما به نظر می‌رسد برای گفتن اینكه چرخ اقتصاد در این چهارسال چگونه چرخیده مردم اولی‌تر باشند. باید از مردم پرسید همانطور كه سال 92 حسن روحانی ملاك را جیب مردم عنوان كرده بود. با این وجود مشخص می‌شود كه دلیل چهارسال حمایت همه‌جانبه از دولت تدبیر و امید توسط زنجیره‌ای‌ها چیست و چرا آنها برای این دولت این چنین سینه ‌چاك می‌كنند!

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهدی احمدی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9370**9131
۰ نفر