۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۳۸
کد خبر: 82530415
T T
۰ نفر
قاسمی: رفع تحریم های غیرهسته ای ایده جدیدی است/در دیپلماسی نشد نداریم

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه، طرح رئیس جمهوری برای برداشتن تحریم های غیر هسته ای را ایده جدیدی دانست كه پیچیدگی های خاص خود را دارد و گفت: هیچ اقدام و كاری در دیپلماسی نشدنی نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری خود افزود: این ایده كار دشواری است كه ریاست جمهوری اعلام كردند ولی تلاش خواهیم كرد كه این نوع تحریم ها را كه ریشه در مسائل مشخصی دارد و از پیچیدگی های خاص نیز برخوردار است، برطرف كنیم.
وی ادامه داد: البته طرف های مقابل هم باید حسن نیت و انصاف داشته باشند تا همانند گذشته، بتوانیم بر بقیه مشكلات فائق آییم. بخشی از این مسائل به آمریكا باز می گردد و بخشی به سایر كشورها، ولی نیازمند طرح جدیدی هستیم و قضاوت از اینكه چه زمانی آغاز می شود، زود است.

**پاسخ به بداخلاقی های سعودی ها:خواهان تنش نیستیم
قاسمی در پاسخ به اینكه اخیرا بحث گفت وگو با ریاض مطرح شده در حالی كه چندی پیش از عربستان به عنوان متجاوز نام بردید، آیا زمینه گفت وگو فراهم است؟ گفت: پاسخ ما به بداخلاقی ها و برخی سخنان ناروای دولتمردان سعودی این است كه ما خواهان تنش نیستیم.
وی با بیان اینكه آمادگی گفت وگو داریم، افزود: امیدواریم آنها متوجه اشتباهات خود بشوند و فضا را با جبران خطاهای گذشته برای تفاهم و مذاكره بوجود آوردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار كرد: گفت و گو و تفاهم به معنای تایید همه رفتار دولت ها و كشورها نیست و چه در سطح منطقه و بحث یمن و ایران، عربستان دچار اشتباهات استراتژیك است و امیدواریم آمادگی پیدا كند در فضای منصفانه با ایران گفت وگو كند.

**دیوار مرزی تركیه در خاك آن كشور است نه نقطه صفر مرزی
قاسمی در پاسخ به اینكه تركیه برنامه ای برای احداث دیوار در مرز مشترك با ایران دارد، آیا در این زمینه هماهنگی صورت گرفته است؟ گفت: مقامات ترك ما را در جریان این ایده قرار دادند و این دیوار در منطقه صفر مرزی نیست و در درون عمق خاك تركیه است.
وی اضافه كرد: از هر اقدامی كه بتواند به ثبات مرزهای دو كشور كمك كند، استقبال می كنیم و امیدواریم نهایتا در یك چارچوب با هماهنگی بیشتر صحبت كنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ثبات و امنیت مرز برای ما مهم است و دو كشور باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

**برجام تعهد چندجانبه است؛ سیاست آمریكا باید معقول باشد
قاسمی در پاسخ به اینكه آمریكا با دو رویكرد در خصوص برجام مواجه است، كه یكی تعلیق تحریم های هسته ای و دیگری تحریم های داخلی سنا، استراتژی ایران در این زمینه چیست؟ گفت: در مورد آینده قضاوت نمی كنم؛ صبر می كنیم و بعدا اعلام خواهیم كرد.
وی در پاسخ به اینكه چه توصیه ای به آمریكا در این زمینه دارید؟ اظهار داشت: آمریكا نیاز به توصیه ندارد و باید آموخته باشد كه ایران چه جایگاهی دارد تا بتواند برخورد لازم را داشته باشد.
سخنگوی وزارت امورخارجه خاطرنشان كرد: با توجه به گزارشات آژانس انرژی اتمی در رابطه با تعهدات ایران وعملكردش نسبت به برجام و با توجه به اینكه برجام یك تعهد چند جانبه بین چند كشور است، تصور می كنم رفتار و سیاست های آمریكا باید سیاست معقول و با تدبیر باشد.

**اعتصاب اسرای فلسطینی سنبلی از مقاومت است
قاسمی در پاسخ به اینكه وضعیت اسرای فلسطینی در اسرائیل مناسب نیست، رویكرد وزارت خارجه ایران در این زمینه چیست؟ گفت: مواضع ایران در مورد رژیم اشغالگر و ناقض حقوق بشر قدس، روشن است. این قبیل اقدامات نشانگر خوی ددمنشانه رژیم صهیونیست نسبت به مردم مظلوم فلسطین است.
وی افزود: اعتصاب سنبلی از مقاومت است و تا ظلم، بیداد و جنایت وجود دارد، مقاومت و مبارزه با اشكال مختلف وجود خواهد داشت و این امری بدیهی است. تاریخ به ما آموخته و می دانیم تا ظلم وجود دارد، مبارزه و جهاد وجود خواهد داشت.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه كرد: در سرزمین فلسطین اتفاقاتی وجود داشته و خواهد داشت و تا زمانی كه رژیم اشغالگر صهیونیستی وجود دارد این قبیل موضوعات ادامه خواهد داشت.

**خبر كشته شدن گردشگران ایرانی در تركیه را تایید نمی كنم
قاسمی در پاسخ به اینكه در خبری آمده كه به گردشگران ایرانی در تركیه حمله شده و 20 نفر كشته شده اند، عملكرد وزارت خارجه در این زمینه چه بوده است؟ گفت: چنین خبری را ندارم و تایید نمی كنم.
وی افزود: همانطور كه قبلا گفته ایم تركیه در شرایط خاصی است و توریست ها و گردشگران ایرانی قبل از سفر باید تمهیدات لازم را بعمل آورند.

**سفر ظریف به اصفهان مغایر اساسنامه وزارت خارجه نیست
قاسمی در پاسخ به اینكه اخیرا شاهد همراهی وزیر امور خارجه در سخنرانی رئیس جمهوری در اصفهان بودیم، شائبه تبلیغاتی را بوجود آورده ، در این زمینه چه توضیحی دارید؟ گفت: وزارت خارجه وزارتخانه ای است فراجناحی و طبق اساسنامه اعضا، معاونین و كاركنان آن نمی توانند در هیچ حزب و گروه سیاسی عضویت داشته باشند.
وی اضافه كرد: در صورتی كه كسی بخواهد با علاقه به عضویت گروه سیاسی یا حزبی در آید باید كار خود را در این وزارتخانه ترك كند و در گذشته نیز چنین موارد وجود داشته كه می بایست افراد تصمیم گیری می كردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان كرد: سفر آقای ظریف بعنوان وزیر خارجه به شهر خود در اصفهان یك سفر شخصی است كه روز گذشته از هیات دولت مرخصی گرفته و هزینه سفر و حتی هزینه محافظینش را شخصا پرداخت كرده است و هیچ گونه سخنرانی نیز نداشته است.
قاسمی تصریح كرد: دامن زدن به این موضوع بداخلاقی است و چند روز پیش نیز در مورد یكی از معاونین این وزارتخانه چنین بحثی مطرح شد كه با بررسی های صورت گرفته معلوم شد مخالف اساسنامه نبوده است.
وی در پاسخ به اینكه سفر رئیس جمهوری انتخاباتی بوده، چگونه است كه حضور وزیر خارجه انتخاباتی تلقی نمی شود، گفت: سفر آقای ظریف در چارچوب انتخاباتی نبوده و همه همكاران به اساسنامه این وزارتخانه پایبند هستند و آن را رعایت می كنند و این سفر تنها بعنوان شهروندی از اصفهان صورت گرفته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاكید كرد: اگر بخواهیم بر این قرار حركت كنیم باید از چند ماه پیش درب های وزارت خارجه را می بستیم و تعطیل می كردیم و هیچ سفر سیاسی توسط معاونین و وزیر صورت نمی پذیرفت.
قاسمی خاطرنشان كرد: البته این سخنان می تواند به تعبیری انتخاباتی تلقی شود ولی وزارت خارجه تا زمانی كه دولت حضور دارد باید وظایف خود را ادامه دهد.
وی گفت: حتی می توانیم مواضع سخنگوی این وزارتخانه را تبلیغاتی تلقی كنید ولی این گونه نیست و در سایر كشورها به این رفتارها و مواضع، رفتارهای انتخاباتی گفته نمی شود بنابراین نمی توان منافع ملی را قربانی بحث های داخلی كنیم.

**اجلاس ریاض تلاشی برای تغییر چهره/آمریكا دچار خطای گذشته نشود
قاسمی در پاسخ به اینكه قرار است ترامپ به عربستان سفر كند، رویكرد ایران در مقابل تحركاتی كه در چند وقت اخیر صورت گرفته چه خواهد بود، گفت: اجلاس ریاض موضوع جدیدی نیست و در شرایط فعلی و مسائل حاشیه ای آن ریاض را با حساسیت بیشتر مواجه می كند.
وی افزود: مشكلات داخلی عربستان كه در یمن و منطقه دارد، احساس انزوایی كه درون حاكمیت عربستان وجود دارد شاید عربستان را سوق داده تا با تشكیل اجتماعی بتواند به مشكلات خود سرپوش بگذارد و چهره دیگری در جهان از خود نشان دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: فراموش نكنیم با توجه به اتهاماتی كه در جهان غرب و منطقه طی سال های اخیر نسبت به كشور عربستان شاهد بودیم، این كشور در تولید و ترویج افكار افراطی در جهان نقش عمده داشته است و در دادگاهی نیز محكوم شد. می خواهد با فرافكنی در چنین اجلاسی موضوع بحث تروریستی از ناحیه عربستان را كاهش دهد.
قاسمی افزود: باید توصیه كرد كه این نوع روش ها و اقدامات نمی تواند بصورت ریشه ای مشكلات را حل كند و بعد از یك یا دو روز اخبار تبلیغاتی به فراموشی سپرده می شود.
وی ادامه داد: ریشه دیگر این بحث این است كه یك توطئه صهیونیستی وجود دارد كه تلاش دارد همچون گذشته اختلاف و تنش در جامعه اسلامی بوجود آورد و تلاش دارد تا با چنین اجلاسی با قرار دادن نام دیگر كشورها در كنار ریاض، ارتباط رژیم صهیونیستی و خود را تا حدی پنهان كند.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امنیت و ثبات منطقه به خود منطقه باز می گردد و هر كشوری علاقه مند ثبات باشد راهش را باید در درون منطقه بیابد.
قاسمی گفت: به آمریكا توصیه می كنم دچار خطاهای فاحش گذشته نشود و همانطور كه رییس جمهوری جدید در مبارزات انتخاباتیش از سیاست های رییس جمهوری قبلی انتقاد كرد، می خواهم كه توجه داشته باشد و دچار اشتباهات گذشته نشود.
وی گفت: بخش عمده ناامنی، بی ثباتی و فقری كه در منطقه وجود دارد، محصول سیاست آمریكا در چند دهه گذشته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: توصیه می كنم وارد دام های جدید در منطقه نشوند، چون آثار آن در آینده متوجه دولت آمریكا خواهد بود .
قاسمی با بیان اینكه سیاست جمهوری اسلامی ایران در منطقه روشن است، افزود: ایران كشوری ثبات ساز و خواهان صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم بوده و بیش از هر كشوری در این زمینه تلاش كرده است. كسانی كه ادعای صلح، ثبات و مبارزه با تروریسم دارند از روش و مشی ایران پیروی كنند تا صداقت آنها قابل اثبات باشد.
وی اضافه كرد: گفته هایی كه در مورد ریاض در این زمینه بیان می شود، امیدواریم درست نباشد چراكه این حركت باعث نفاق و دودستگی جهان اسلام نشود.
سیام ** 1053**9314**1429
خبرنگار: حمید شریفی كیا**انتشار:محسن طاهرزاده
۰ نفر