۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۷:۰۴
کد خبر: 82530885
T T
۰ نفر
ائتلاف یا كناره گیری قالیباف؛ راهبرد جمعی یا تصمیم فردی؟

تهران- ایرنا- كناره گیری «محمدباقر قالیباف» از جمع نامزدهای ریاست جمهوری دوازدهم مهمترین رخداد انتخاباتی امروز بود كه تحلیل های گوناگونی را از انگیزه های این تصمیم به دنبال داشت.

به گزارش گروه پِژوهش و تحلیل خبری ایرنا، چند روز مانده به انتخابات، تب رقابت های انتخاباتی بین نامزدهای ریاست جمهوری بالا گرفته است. این روزها در و دیوار شهر رنگ و بوی انتخابات گرفته است؛ انتخاباتی مهم برای تعیین بالاترین مقام اجرایی كشور كه دست كم در چهار سال آینده مسیر حركت دستگاه اجرایی كشور را تعیین خواهد كرد.
در این میان، كناره گیری یكی از نامزدهای اصولگرا از رقابت های انتخاباتی، رخدادی مهم بود كه مورد توجه ناظران و رسانه ها قرار گرفت و سبب ارایه تحلیل هایی را از انگیزه این اقدام شد. در این زمینه انتظار می رود پیامدهایی این رخداد هم مورد توجه ویژه قرار گیرد. این گزارش در كنار پرداختن به كناره گیری شهردار تهران از نامزدی ریاست جمهوری دوازدهم، تازه ترین تحولات انتخاباتی در روزهای گذشته را بررسی كرده است.

**كناره گیری قالیباف از رقابت های انتخاباتی
قالیباف امروز بعد از ظهر با انتشار بیانیه ای به نفع حجت الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» تولیت آستان قدس رضوی از انتخابات كناره گیری كرد و از همه حامیان مردمی خود در سراسر كشور خواست كه تمام ظرفیت و حمایت خود را برای موفقیتِ رئیسی و به بار نشستن دولت كار و كرامت برای خدمت به مردم قرار دهند.
قالیباف در این بیانیه به صراحت نگفته است كه از صحنه رقابتهای انتخاباتی كناره گیری می كند اما متن بیانیه، حكایت از انصراف او به نفع رییسی دارد. این در حالی است كه به گفته دبیر ستاد انتخابات كشور تاكنون درخواستی مبنی بر انصراف نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از صحنه رقابت دریافت نشده و مباحث مطرح شده تنها در فضای رسانه ای است و براساس قانون هر كدام از نامزدها برای انصراف باید تصمیم خود را به صورت مكتوب به ستاد انتخابات كشور و هیات مركزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری اعلام كنند.
با این حال تحلیل های متفاوتی از چرایی كناره گیری قالیباف در فضای رسانه ای كشور مطرح شده است. برخی تحلیل ها این كناره گیری را در چارچوب استراتژی انتخاباتی اصولگرایان تفسیر می كنند و بر این باورند این تصمیم تابعی از سازوكارهای جمعی اصولگرایان بوده است، چرا كه قالیباف به نفع رئیسی از انتخابات كنار رفته است. برخی تحلیل ها بر این باورند كه آگاهی قالیباف از ریزش آرای خود پس از مناظره سوم، او را به این نتیجه رسانده كه كناره گیری از انتخابات به نفع او است. برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند قالیباف با علم به شكست خود در انتخابات، كناره گیری، را سودمندتر دانست، چرا كه دستكم می تواند احتمال معاون اولی خود در دولت رئیسی را بالا ببرد. برخی دیگر از گزارش ها هم با اشاره به اظهارات كنایه آمیز قالیباف به جهانگیری در طول مناظرات و «نامزد پوششی» خواندن جهانگیری، اقدام قالیباف در كناره گیری از رقابت ها را زیر سوال بردند.
در همین ارتباط اخبار تایید نشده ای از تصمیمی «سیدمصطفی میرسلیم» برای كناره گیری از انتخابات به نفع رئیسی به گوش می رسد؛ خبرهایی كه رییس ستاد انتخاباتی میرسلیم آن را تایید نكرده است.

**اعلام حمایت های انتخاباتی
نزدیك انتخابات است و بازار حمایت های انتخاباتی گرم گرم. در روزهای گذشته بسیاری از شخصیت های سیاسی و فرهنگی و تشكل های سیاسی و غیر سیاسی حمایت خود را از نامزدها ی انتخاباتی اعلام كردند.
رییس دولت اصلاحات دیروز با انتشار ویدئویی حمایت خود را از روحانی اعلام كرد و از مردم خواست برای تداوم دولت اعتدال پای صندوق های رای حاضر شوند.
«علی مطهری» نایب رییس مجلس شورای اسلامی با انتشاری یادداشتی در كانال تلگرامي‌ خود تحت عنوان «چرا به روحاني رای می دهم» حمایت خود از روحانی را اعلام كرد. او در بخش هایی از یادداشت خود نوشت: سپردن امور اجرایی كشور به كسانی كه حتی یك روز تجربه وزارت یا نمایندگی مجلس را ندارند یك ریسك است. با انتخاب آقای روحانی كشور ما از نظر رفاه مادی سوئیس نخواهد شد اما با عدم انتخاب او احتمال ونزوئلا شدن كشور منتفی نیست.
«حسام الدین سراج» خواننده موسیقي سنتي ایران با انتشار پستی در اینستاگرام اعلام كرد به حسن روحاني راي مي دهد. همچنین «اصغر فرهادی» كارگردان برجسته سینما در پیامی اعلام كرد: به دكتر روحانی رای می‌دهم و امیدوارم كسانی كه هنوز برای رای دادن در تردیدند با همه شرایط و دلایل قابل دركی كه درنظر دارند، به خاطر سرنوشت فرزندان این سرزمین و نسل آینده، با رای دادن‌شان از این حداقل حق انتخاب خود، استفاده كنند.
شورای راهبردی اهل سنت ایران در بیانیه‌ای از نامزدی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام حمایت كرد. در بخشی از بیانیه آنان می خوانیم: عالمان دینی ، اندیشمندان و جوانان و اقشار مختلف اهل سنت ایران و با توجە بە گفته ها و رفتارهای تبلیغاتی نامزدهای محترم ریاست جمهوری بە این نتیجە رسیدە است كە برای تداوم پیشرفت ایران و عبور از تنگناهای موجود بهتر است بە دولت یازدەهم فرصت داد شود تا یكبار دیگر افتخار خدمت بە مردم ایران را بە عهدە گرفتە و بە حكومت خود تا سال 1٤٠٠ ادامە دهد.
فراكسیون نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی دربیانیه ای حمایت خود را از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو اعلام كرد. این در حالی است كه پیش از این «مولوی عبدالحمید» امام جمعه زاهدان هم حمایت را خود از روحانی در انتخابات اعلام كرده بود. 365 دانش آموخته و دانشجوی دانشكده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف هم در حمایت از روحانی بیانیه ای صادر كردند.
در مقابل، آیت الله «سید احمد علم الهدی» امام جمعه مشهد از رئیسی در انتخابات حمایت كرد. علم الهدی، امروز در همایش بصیرت افزایی طلاب و روحانیون مشهد، در مدرسه علمیه عالی نواب گفت: حاضرم پشت این آقا به راحتی نماز بخوانم. احساس تكلیف كرده ام كه در مورد رئیسی شهادت بدهم، چون در بین مقدسین شبهه عدم حمایت من ایجاد شده بود.
«جامعه اسلامی مهندسین» هم با صدور اطلاعیه‌ای از رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام حمایت كرد.

**شاید مناظره ای دیگر
انتقاد یكی از نامزدهای ریاست جمهوری از عملكرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و تردید او در مورد كارایی طرح تحول سلامت در سومین مناظره، اگرچه جوابیه این وزارتخانه را به دنبال داشت، اما ماجرا به همینجا ختم نشد. انتقاد اخیر مرندی و سیم فروش دو تن از اعضای ستاد تبلیغاتی حجت الاسلام رئیسی درباره طرح تحول سلامت، باز هم واكنش وزارت بهداشت را در پی داشت. «ایرج حریرچی» سخنگوی وزارت بهداشت خواستار مناظره با مرندی و سیم فروش شد؛ در خواستی كه ستاد انتخاباتی رئیسی به آن پاسخ مثبت داد.
در پی اعلام آمادگی ستاد رئیسی، وزارت بهداشت اعلام كرد: مدیران و كارشناسان وزارت بهداشت از همین لحظه آماده مناظره تخصصی با دكتر سیمفروش و دكتر مرندی دردانشگاه محل خدمت این دو منتقد، یعنی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، بدون هیچ پیش شرطی هستند.‌ مدیران این وزارتخانه از انجام مناظره برای روشن ‌شدن ابهامات استقبال می كنند، چرا كه معتقد هستند، مردم عزیز ما ثمرات طرح تحول سلامت را تجربه كرده اند و دستاوردهای این طرح بزرگ روشن است و می دانند دولت یازدهم تنها دولتی است كه برای اولین بار سلامت مردم را در اولویت قرار داد. اگر آقایان ابهامی دارند، مدیران و كارشناسان ما برای برطرف كردن ابهامات بدون هیچ پیش شرطی آماده مناظره هستند. حال باید منتظر ماند و دید آیا ستاد انتخاباتی ردیسی در این تصمیم قاطع خواهند بود یا خیر.

** درخواستی تازه از صدا و سیما برای ارایه فرصت پاسخگویی
به دنبال پخش اظهارات یكی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از شبكه دو سیما و بیان مطالبی درباره نحوه تعیین مدیران بانك‌ها از سوی برادر رییس جمهوری، وی در نامه‌ای به رییس سازمان صداوسیما، خواستار ایجاد فرصت پاسخگویی شد.
از ابتدای برنامه های تبلیغات تلویزیونی نامزدها، این چندمین باری است كه چهره های سیاسی وغیرسیاسی از سازمان صدا و سیما فرصت پاسخگویی در برابر اتهامات وارد به خود را خواستار می شوند.
پژوهشم**9275**9279**خبرنگار: اعظم حمیدپور** انتشاردهنده:سیدمحمد موسی كاظمی
ایرنا پژوهش، كانالی برای انعكاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما همراه شوید.
https://t.me/Irnaresearch