۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۷:۰۹
کد خبر: 82532393
T T
۰ نفر

ساخت نسل جدید سمعك با الهام از حشرات

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۷:۰۹
کد خبر: 82532393
ساخت نسل جدید سمعك با الهام از حشرات

تهران- ایرنا- محققان دانشگاه تورنتو دریافتند كه ساختار شنوایی نوعی پشه بومی مكزیك به نام Orima ochracea می تواند الهام بخش تولید نسل جدیدی از حسگرهای صوتی با قابلیت كاربرد در سمعك باشد.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس دیلی، این حشره ساختار شنوایی بسیار خاصی دارد كه دقیق‌ترین سیستم شنوایی مستقیم را در بین جانوران فراهم می‌كند. گوش‌های این حشره بر خلاف بسیاری از جانوران، دارای ساختاری متصل به هم هستند و ورود صدا از یك گوشی موجب لرزش ساختارهای شنوایی گوش دیگر هم می‌شود كه این تفاوت زمان بین شنیدن صداها توسط گوش‌های حشره، امكان تشخیص جهت صوت را فراهم می‌كند.
پشه‌های ماده از این مكانیزم برای تشخیص جهت و مبدا صدای پشه‌های نر بهره می‌برند.
محققان با الهام از این ساختار شنوایی نسل جدیدی از فناوری‌ها از جمله میكروفون‌های جهت‌دار مورد استفاده در سمعك را تولید كرده‌اند. اما این ساختار دارای یك نقطه ضعف مهم است كه یكی از بزرگترین چالش‌های مهندسان در ساخت سمعك محسوب می‌شود.
این چالش، فراهم كردن امكان شناسایی صداها و تشخیص مبدا آن‌ها در بین مجموعه‌ای از اصوات است. متاسفانه ساختار شنوایی پشه Orima ochracea نیز راهكار مناسبی را در اختیار نمی گذارد و زمانی كه صداهای منحرف‌كننده با شدت زیاد برای پشه پخش می‌شود، آن هم به اشتباه تصور می‌كند كه صدا از جهت خاصی به گوش می‌رسد و حواس آن از صدای پشه نر منحرف می‌شود.
محققان امیدوارند با انجام بررسی‌های بیشتر راهكار مناسبی را برای حل این مشكل بیابند.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه eLife منتشر شده است.
علمی (6)**9259
مترجم: سپیده علی كاشانی* انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر