۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۸:۱۰
کد خبر: 82532917
T T
۰ نفر
موقوفات آذربايجان غربي به طور كامل تا پايان سال آينده سنددار مي شود

اروميه- ايرنا- مديركل اوقاف و امور خيريه آذربايجان غربي گفت: همه موقوفات استان تا پايان سال آينده سنددار مي شود كه اين اقدام در راستاي حفظ حاكميت موقوفه ها و دريافت حقوق مربوط به آنها بسيار تاثيرگذار است.

حجت الاسلام ناصر جوانبخت روز سه شنبه در آيين انعقاد تفاهم نامه اداره كل اوقاف و امور خيريه آذربايجان غربي با اداره كل ثبت اسناد و املاك استان افزود: 14 هزار رقبه شامل چهار هزار رقبه انتفاعي و 10 هزار رقبه منفعتي فاقد سند مالكيت است كه برنامه ريزي هاي لازم براي سند دار كردن آنها را تمهيد كرده ايم.
وي اضافه كرد: با توجه به برنامه زمان بندي شده جهت سند دار كردن موقوفات استان هفت هزار رقبه از موقوفات استان در سال 96 و هفت هزار رقبه نيز تا پايان سال 97 سند دار مي شود.
وي با بيان اينكه در اولين گام اسناد مالكيت 30 روستاي پر رقبه وقفي در شمال آذربايجان غربي مورد بررسي قرار گرفته است، اظهار كرد: اسناد مالكيت 2 روستا در شهرستان چايپاره، 10 روستا در شهرستان سلماس و 18 روستا در شهرستان خوي كه 6 دانگ همه اين 30 روستا وقف بود، بررسي شده است.
وي ادامه داد: امروز موارد بسيار زيادي از اموال موقوفه داريم كه غصب‌شده يا مخروبه است كه اين امر مسئوليت سنگيني را بر عهده ما مي‌گذارد.
مديركل اوقاف و امور خيريه آذربايجان غربي گفت: پرداختن صرف به بعد اقتصادي وقف و غفلت از آثار معنوي و فرهنگي آن نوعي جفا به اين امر بسيار ارزشمند است.
وي اضافه كرد: با توجه به تفاهم نامه اداره كل اوقاف و امور خيريه و اداره كل ثبت اسناد و املاك آذربايجان غربي رفع موانع و مشكلات موجود در مسير فرآيند سنددار كردن موقوفات استان و ارائه تدابير و راهكارهاي مناسب جهت سند دار كردن رقبات پر در آمد استان از بركات اين تفاهم نامه است.
مديركل اوقاف و امور خيريه آذربايجان غربي گفت: نزديك به 2 هزار رقبه از موقوفات استان در سال 95 سند دار شد.
وي بيان كرد: اين اسناد مالكيت به نام بقاع متبركه، موقوفات، مساجد و حسينيه ‌ها در سطح استان اخذ شده است.
حجت الاسلام جوانبخت افزود: يكي از محورهاي اساسي ترويج فرهنگ وقف افزايش بهره‌وري موقوفات و استفاده از همه‌ ظرفيت‌ها در جهت ثبت حقوق موقوفات، احيا و شناسنامه‌دار‌كردن آن‌ها است.
امير جوان كيا مديركل ثبت اسناد و املاك آذربايجان غربي نيز در اين آيين گفت: هر‌چه در‌ جهت تثبيت حقوق اشخاص حقيقي و حقوقي حركت كنيم، نظم جامعه بيشتر و حقوق مردم بهتر حفظ مي شود.
وي اظهار كرد: يكي از مصاديق بارز اشخاص حقوقي، اداره كل اوقاف است كه تمام توان خود را به كار مي بنديم تا تمامي موقوفات احيا، حفظ و شناسايي شود و تلاش مي كنيم مالكيت اوقاف را بر اين اموال تثبيت كنيم.
وي با بيان اين‌كه اقدامات ارزشمندي در اين زمينه انجام شده است، افزود: يكي از راه‌هاي ترويج اين امر بسيار ارزشمند، اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي است كه بخشي از آن در حفظ و صيانت از موقوفات مي باشد .
به گزارش ايرنا، در آيين انعقاد اين تفاهم مقرر شد مديران كل و كارشناسان تخصصي هر 2 دستگاه با حضور در شهرستان هاي استان نسبت به رسيدگي و رفع موانع مشكلات موجود در فرايند اخذ سند براي رقبات و موقوفات استان ، بررسي هاي تخصصي انجام داده و راهكار و تدابير لازم ارائه كنند.
6 هزار موقوفه در آذربايجان غربي وجود دارد.
8137/2093 ** خبرنگار: سيده فاطمه سجادي ** انتشاردهنده: صابر چهرقاني