۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۸:۲۸
کد خبر: 82535143
T T
۰ نفر
تفاهمنامه همكاری ریلی بین راه آهن آلمان و راه آهن شرقی بنیاد امضا شد

تهران - ایرنا - مدیرعامل شركت راه آهن شرقی بنیاد وابسته به بنیاد مستضعفان از امضای یاداشت تفاهم همكاری های فنی و مالی بین این شركت و شركت راه آهن آلمان در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل ونقل ریلی خبر داد.

به گزارش ایرنا، علیرضا شیخ طاهری روز پنجشنبه در حاشیه این نمایشگاه در جمع خبرنگاران افزود: پیش از این یك قرارداد بین شركت دولتی راه آهن آلمان و شركت شركت راه آهن شرقی بنیاد برای ارتقای كیفیت خدمات ناوگان ریلی این شركت منعقد شده بود و چون آلمانی ها از این قرارداد رضایت داشتند، پیشنهاد كردند این یادداشت تفاهم همكاری های فنی و مالی در حوزه ریلی را با بن ‌ریل امضا كنند و امروز شاهد انعقاد این یادداشت تفاهم بودیم.
وی افزود: طبق این قرارداد شركت راه آهن دولتی آلمان در زمینه مسایل فنی، مالی و زیرساخت های مورد نیاز شركت های ریلی به ما مشاوره می دهد و بن ریل به عنوان یك شركت های ریلی از همكاری های راه آهن آلمان استفاده خواهد كرد.
شیخ طاهری با اشاره به اهمیت همكاری های این شركت با شركت های ریلی معتبر جهان اظهار داشت: نوسازی ناوگان ریلی بن ریل همواره در دستور كار ما قرار داد و اكنون عمر متوسط واگن های مسافری این شركت به حدود 11 سال رسیده است.
مدیرعامل شركت راه آهن شرقی بنیاد در باره تعداد ناوگان ریلی این شركت گفت: اكنون 128 دستگاه واگن در اختیار ناوگان بن ‌ریل است و در راستای توسعه این شركت در نظر دارد 100 دستگاه واگن مسافری دیگر به ناوگان ریلی خود با استاداردهای بین المللی اضافه كند، ضمن اینكه اولویت نخست ما تامین واگن مورد نیاز از شركت های داخلی است.
وی با بیان اینكه هرگونه توسعه ناوگان ریلی شركت راه آهن شرقی بنیاد از محل منابع داخلی خود بوده، افزود: این شركت برای نوسازی ناوگان ریلی تاكنون از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده نكرده است.
شیخ طاهری یادآور شد: اكنون با واگن‌سازی پلور سبز قرارداد ساخت 50 دستگاه واگن مسافری منعقد شده كه 28 دستگاه آن تحویل شده و 22 دستگاه آن در آینده تحویل شركت راه آهن شرقی بنیاد می شود.
مدیرعامل شركت راه آهن شرقی بنیاد وابسته به بنیاد مستضعفان تاكید كرد: بن ریل تاكنون به تمام تعهدات مالی خود در تامین واگن های مورد نیاز توسط شركت های داخلی پایبند بوده و از آنها نیز خواسته‌ایم در صورت رعایت استانداردهای بن ریل و تأمین به موقع واگن‌های سفارشی، قراردادهای بعدی را با این شركت ها منعقد خواهیم كرد.
این مقام مسئول در شركت راه آهن شرقی بنیاد اظهار داشت: بن ریل اكنون 128 دستگاه واگن مسافری در اختیار دارد و در سال گذشته موفق شد یك میلیون و 700 هزار مسافر را در مسیرهای داخلی جابجا كند كه پس از شركت رجا، دومین شركت حمل ونقل ریلی بود كه توانست با ضریب اشغال 79 درصدی صندلی های خود كه بیش از 12 درصد از متوسط ضریب اشغال صندلی قطارها در كشور بیشتر بود، مسافران خود را جابجا كند.
مدیرعامل شركت راه آهن شرقی بنیاد وابسته به بنیاد مستضعفان با اشاره به ضرورت افزایش تعداد ناوگان ریلی این شركت گفت: بن‌ریل در راستای توسعه ناوگان خود در نظر دارد 100 دستگاه واگن مسافری دیگر به ناوگان خود اضافه كند و اولویت نخست ما تامین واگن از سازندگان داخلی است.
شیخ طاهری افزود: طبق برنامه ریزی های بنیاد مستضعفان باید تا سال 97 این شركت بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر مسافر را در مسیرهای ریلی كشور جابجا كند و در این راستا دو برنامه مورد توجه قرار گرفته كه ارتقا بهره‌وری قطارهای موجود و افزایش ناوگان با اولویت تولید داخل از آن جمله است و باید تعداد واگن های مسافری این شركت از 128 دستگاه كنونی به 250 واگن افزایش یابد.
وی با بیان اینكه با تلاش‌های ریاست بنیاد مستضعفان و شركت راه‌آهن شرقی بنیاد از یك سال پیش برند بن‌ریل برای راه‌آهن شرقی بنیاد تأسیس و ثبت قانونی شد، گفت: اكنون 14 رام قطار این شركت در شبكه ریلی كشور سیر می كنند و همواره تلاش كرده ایم كه كه با ارتقای كیفیت خدمات، قیمت ها نیز متناسب شود به طوری كه قیمت بلیت قطارهای بن ریل همواره 10 درصد كمتر از قیمت تعیین شده توسط راه آهن بوده است.
وی با مقایسه قیمت واگن‌های داخلی و خارجی اظهار داشت: قیمت واگن داخلی كمتر از واگن های ساخت خارج است، اما به همان اندازه نیز كیفیت واگن خارجی بیشتر است و اكنون قیمت یك دستگاه واگن مسافری در ایران 650 هزار یورو، قیمت واگن های چینی بین 700 تا 800 هزار یورو و واگن های ساخت كشورهای اروپایی بیش از 950 میلیون یورو است.
شیخ طاهری با اشاره میزان فروش بلیت های غیر حضوری این شركت یادآور شد: اكنون فروش بلیت با استفاده از فضای مجازی و اینترنت در این شركت به 30 درصد رسیده و برنامه ریزی شده كه بن ریل فروش غیرحضوری بلیت های خود را به 50 درصد افزایش دهد.
به گزارش ایرنا، پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته كه به مدت چهار روز در مركز دائمی نمایشگاه های بین المللی برپا بود عصر امروز(پنجشنبه) بكار خود پایان داد.
این نمایشگاه به عنوان دومین نمایشگاه بزرگ حمل ونقل ریلی جهان روزهای 25 تا 28 اردیبشهت ماه در تهران برگزار شد و 160 شركت داخلی و 130 شركت خارجی از 16 كشور جهان در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای خود را عرضه كردند.
در پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع وتجهیزات و خدمات وابسته 130 شركت از كشورهای سوئد، سوئیس، بلژیك، فرانسه، هند، اوكراین، نیوزلند، تركیه، ایتالیا، لتونی، اسپانیا، روسیه، جمهوری چك، چین، آلمان و صربستان شركت كردند و مقامات راه آهن های ایتالیا، چین، اسپانیا، فرانسه و لتونی نیز در این نمایشگاه حضور داشتند و در مجموع 24 میزگرد تخصصی و كارگاه آموزشی توسط اساتید ایرانی و خارجی در این نمایشگاه برگزار شد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام ** 1108 ** خبرنگار: ایرج منصوری * انتشار: امید غیاثوند
۰ نفر