۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۷:۳۹
کد خبر: 82539890
T T
۰ نفر
دستاورد مايكروسافت براي جاسازي صفحه نمايش هولوگرافيك در عينك

تهران- ايرنا- محققان شركت مايكروسافت در راستاي جاسازي يك صفحه نمايش هولوگرافيك واقعي در عينك هاي معمولي به پيشرفت هايي نايل شده اند.

به گزارش روز يكشنبه گروه علمي ايرنا از پايگاه اينترنتي انگجت، گرچه به بسياري از دستاوردها در حوزه فناوري هولوگرافيك اطلاق مي شود، اما حقيقتا، هولوگرافي واقعي به يك تصوير سه بعدي حاصل از ليزر نياز دارد و جاسازي آن در يك ابزار پوشيدني سبك و راحت، كار بزرگي است، اما محققان شركت مايكروسافت به پيشرفت هاي مهمي در اين زمينه دست يافته اند.
هولوگرافي به روش تهيه عكس هاي سه بعدي بسيار واقعي موسوم به هولوگرام گفته مي شود. عكس هاي هولوگرام بسيار واقعي به نظر مي رسند٬ زيرا همگي سه بعدي هستند؛ در اين روش به جاي دوربين از پرتو ليزر استفاده مي شود. براي تهيه هولوگرام٬ پرتو ليزر به دو قسمت تقسيم مي شود: يك قسمت آن به جسم برخورد مي كند و سپس روي صفحه عكاسي منعكس مي شود و قسمت ديگر به طور مستقيم روي صفحه تابانده مي شود. بدين ترتيب يك صفحه عكاسي ظاهر مي شود و يك الگوي سياه و سفيد يعني هولوگرام پديدار مي گردد.اكنون اگر به اين هلوگرام نور ليزر تابانده شود و از سمت ديگر به آن نگاه شود٬ يك تصوير سه بعدي واقعي از جسم اصلي بوجود مي آيد.اين تصوير سه بعدي است٬ يعني داراي طول٬ ارتفاع و عرض مي باشد اما همرنگ جسم اصلي نيست و رنگش را از نور ليزر مي گيرد.
حال محققان مايكروسافت يك هولوگرافي واقعي نزديك -چشمي ابداع كرده اند كه اپتيك ها يا ابزار نوري آن را مي توان در يك عينك معمولي جا سازي كرد.
آيينه ها و كريستال مايع روي سيليكون كه براي دستيابي به تاثير (هولوگرافي) مورد نياز هستند، در قاب عينك قرار مي گيرند و تنها ابزارهاي الكترونيكي آن خارج از عينك مي مانند. گرچه اين حجم فشردگي فوق العاده به طور طبيعي به يك تصوير غيرمفيد منجر مي شود، اما اصلاحات انجام شده در پروژكتور هولوگرافي، قرائت جزئيات هر يك از پيكسل ها را تسهيل مي كند.
مايكروسافت با ابداع اين هولوگرام ها همچنين با برخي مشكلات مقابله كرده است. محققان با استفاده از فناوري رهگيري حركات چشم و الگوريتم هاي تقويت شده GPU، هولوگرام هايي با جزئيات بالا در زمان واقعي توليد مي كنند كه با فوكوس واقعي و تصحيح بينايي كامل مي شود.
با اين همه، مايكروسافت تصريح كرده است كه محدوديت هايي در اين فناوري وجود دارد؛ براي مثال علاوه بر لزوم قرار گرفتن ابزارهاي الكترونيك مورد نياز در خارج از قاب عينك، اين وسيله تنها قادر به توليد يك تصوير مونوسكوپي (تك چشمي) است و توليد تصوير استروسكوپي (دو چشمي ) خود چالش ديگري است.
به گفته محققان، اگر اين مشكل برطرف شود، در آن صورت از يك صفحه نمايش هولوگرافيك واقعي برخوردار خواهيد شد كه به راحتي مي توانيد در تمام طول روز به راحتي و بدون استفاده از هدست هاي سنگين واقعيت افزوده از آن استفاده كنيد.
علمي**2038**
مترجم: درنا محمديان* انتشار: زهره محتشمي پور
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر