مقام مسئول: افزایش نمایشگاه های بین المللی ـ بازرگانی در سراسر كشور

تهران ـ ایرنا ـ رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شركت سهامی نمایشگاه های جمهوری اسلامی ایران، افزایش نمایشگاه های بین المللی ـ بازرگانی در سراسر كشور را از نتایج برنامه جامع اقدام مشترك بر صنعت نمایشگاهی عنوان كرد.

«حسین اسفهبدی» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، درباره تاثیر برجام بر صنعت نمایشگاهی، افزود: پایان موفقیت آمیز مذاكرات هسته ای و اجرای برجام در همه بخش های اقتصادی كشور به ویژه بخش تجارت خارجی به تدریج اثرات مثبت خود را آشكار خواهد كرد.
وی با اشاره به ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران، گفت: كشور ما به سبب برخورداری از ذخایرعظیم نفت و گاز، معادن گوناگون و موقعیت خاص جغرافیایی (همسایه بودن با 15 كشور و گذرگاه مهم برای ترانزیت كالا) امكانات وسیعی برای جذب سرمایه گذاریهای خارجی، توسعه تجارت و گسترش توریسم دارد.
رئیس هیات مدیره نمایشگاه ها خاطرنشان كرد: نمایشگاه های بین المللی كه در كشور برگزار می شود علاوه برآنكه می تواند توانمندیهای عظیم اقتصادی كشور به ویژه در بخش صادرات كالا و خدمات را به معرض نمایش قراردهد مكان مناسبی برای معرفی ماشین آلات صنعتی، فناوریهای پیشرفته و كالاها و خدمات كشورهایی است كه علاقه مندند مناسبات اقتصادی و تجاری خود را با جمهوری اسلامی ایران گسترش دهند.
به گفته وی لغو تحریمهای ظالمانه قدرتهای بزرگ و آزادشدن ذخایر ارزی بلوك شده ایران در بانك های خارج و برقراری مجدد ارتباط شبكه بانكی ایران با سوئیفت، بسیاری از كشورهای اروپایی، آسیایی، آمریكای لاتین و حتی قاره آفریقا را ترغیب كرده است كه ضمن اعزام هیاتهای اقتصادی و بازرگانی خو به ایران، تمایل نسبت به حضور خود در نمایشگاههای بین المللی كشورما و در مواردی برپایی نمایشگاه های اختصاصی محصولات و خدمات خود در سایت نمایشگاهی تهران و سایر استانهای كشور نشان دهند.
اسفهبدی تصریح كرد: با وجود شرایط مساعدی كه برای توسعه همه جانبه تجارت خارجی كشور در دوره ی پسا تحریم ایجاد شده است شاهد افزایش تعداد نمایشگاههای بین المللی - بازرگانی در سراسر كشور هستیم.
مدیرعامل شركت سهامی نمایشگاه ها بیان داشت: بخش قابل ملاحظه ای از این نمایشگاه ها به ویژه در دو سه سال اخیر و سال های آینده با نمایشگاه های سنتی متفاوت خواهند بود.
وی اظهارداشت: نیاز كشور به دستیابی به فناوری های پیشرفته و آگاهی متخصصان ما از تحولاتی كه در این زمینه در دنیا اتفاق افتاده است سبب شده كه برپایی نمایشگاه هایی، نظیر زیست فناوری، صنایع مخابرات و اطلاع رسانی ( تلكام )، فناوری نانو، فناوری و نوآوری، ایمنی و محیط زیست، تكنولوژی های نوین ساختمانی، انرژی های نو، تجهیزات مهندسی، پتروشیمی و نظایر آن در كانون توجه دارندگان سایتهای نمایشگاهی در دوران پسا تحریم قرار گیرد.
اسفهبدی با تاكید بر اینكه صنعت نمایشگاهی در كشور در در دوران پس از برجام متحول شده، گفت: بسیاری از محدودیت های مرتبط با تعامل فعال جامعه بین المللی و توسعه تجارت ایران از میان برداشته شده است و روند جدید توسعه و تحول كیفی در این حوزه آغاز شده است.
وی اظهارداشت: صنعت نمایشگاهی به عنوان مهمترین ابزار بازاریابی برای توسعه صادرات و یكی از اهرم های عظیم موفقیت اقتصاد مقاومتی در بخش افزایش درآمدهای ارزی كشور و كاهش وابستگی به درآمدهای نفتی به حمایت قاطع نیازمند است. دارندگان سایتهای نمایشگاهی كشور صرفاً نمی توانند با افزایش هزینه اجاره سالنهای نمایشگاهی به عنوان تنها منبع درآمد خود موجبات تقویت صنعت نمایشگاهی در كشور و رشد كیفی و روزآمد كردن تأسیسات آن فراهم نمایند.
به گفته مدیرعامل شركت سهامی نمایشگاه ها، ایجاد بسته حمایتی ویژه برای تقویت صنعت نمایشگاهی و به رسمیت شناختن نمایشگاه ها به عنوان یك صنعت پیشتاز در عرضه معرفی توانمندی های صنعتی و تجاری كشور، در دوران پس از برجام اهمیت زیادی دارد.
وی بیان كرد: شركت سهامی نمایشگاههای بین المللی به عنوان نهادی كه نیم قرن در خدمت تجارت و صنعت كشور بوده و گنجینه ای از تجربیات و مهارت را كسب كرده است در دوران پس از برجام این آمادگی را دارد كه از همه توان خود برای كمك به تحقق اهداف كلی خط مشیهای اقتصاد مقاومتی در بخش تجارت استفاده كند.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9132*1579*خبرنگار: فرزانه سلامت بخش**انتشار:مرضیه فاتحی
۰ نفر