۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۵۹
کد خبر: 82541906
T T
۰ نفر

معرفی 2 رقم جدید بذر ذرت در دزفول

۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۵۹
کد خبر: 82541906
معرفی 2 رقم جدید بذر ذرت در دزفول

دزفول - ایرنا - 2 رقم بذر ذرت با نام بذر هیبرید ذرت دانه ای 611 و بذر هیبرید ذرت علوفه ای دانیال 690 در مركز تحقیقات كشاورزی صفی آباد دزفول معرفی شد.

عضو هیات علمی و مسئول بخش تحقیقات ،اصلاح وتهیه بذر مركز تحقیقات كشاورزی صفی آباد دزفول كه كار تحقیقاتی و اصلاح بذر ذرت برای تولید ارقام سازگار با مناطق نیمه گرمسیری كشور را انجام داده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:ذرت یكی از محصولات مهم كشاورزی كشور است كه نیاز كشور سالانه حدود هفت هزار تن است كه 60 درصد آن تولید داخل، و 40 درصد دیگر وارد می شود.
محمد برزگری با بیان اینكه خوزستان رتبه نخست كشور از نظر سطح زیركشت ذرت را دارد گفت:محصول ذرت بهاره و پائیزه در 100 تا 120 هزار هكتار از زمین های كشاورزی خوزستان كشت می شود كه كشت ذرت پائیزه دانه ای و علوفه ای بیشتر است.
این محقق كشاورزی دستیابی به 2 هیبرید جدید ذرت دانه ای و علوفه ای را از جمله دستاوردهای امسال مركز تحقیقات كشاورزی صفی آباد عنوان كرد و افزود: از مشكلات خاصی كه در كشت ذرت وجود دارد این است كه به دلیل اینكه ذرت در تناوب با گندم كشت می شود نیاز است كه ارقام ذرت را 'متوسط رس' كشت كنیم تا هم بتوانیم ذرت را به موقع برداشت كنیم و هم گندم در تاریخ مناسب كاشته شود.
وی اظهاركرد: ارقام موجود ذرت دیررس هستند كه این امر باعث می شود برداشت ذرت با تاخیر انجام شود و گندم كه محصول بعدی كشت است باتاخیر كشت شود كه این امر باعث هم كاهش كیفیت محصول ذرت، و هم كاهش عملكرد گندم به دلیل تاخیر در كشت را در پی دارد.
برزگری اضافه كرد:از سال 78 شروع به اصلاح ذرت برای رفع این مشكل كردیم و در سال 90 یك رقم جدید ذرت متوسط به نام كارون 701 معرفی كردیم كه در آئینی با حضور رئیس جمهوری وقت از این محصول رونمایی شد.
وی گفت:امسال نیز به 2 هیبرید ذرت علوفه ای و دانه ای دست یافتیم كه نسبت به رقم پیشین 10 روز زودتر می رسد و برای اقلیم گرمسیری ایلام، جنوب كرمانشاه، لرستان ، جیرفت كرمان، جنوب فارس و خوزستان مناسب است و عملكرد ذرت دانه اش آن ظرفیت 10 هزار و 500 كیلوگرم و عملكرد تولید بذر هیبریدی آن نیز حدود سه تن در هكتار است.
این محقق كشاورزی بیان كرد: ارقام وارداتی بذر ذرت به دلیل حساسیت به گرما امكان تولیدشان در خوزستان نیست اما این بذر توان تولید را دارد.
وی اشتغالزایی فراوان در منطقه را از دیگر ویژگی های تولید این بذرهای هیبریدی دانست و گفت:برای عملیات تولید بذر كارگران زیادی در شركت های كشت و صنعت نیاز است و پروسه فراوری بذر را می توان در خوزستان فعال كرد.
برزگری رقم دانیال 690 را رقم بذر هیبریدی ذرت علوفه ای معرفی شده اعلام كرد و افزود: گروه داوران پارسال از مزارع این بذرها دیدن كردند و اكنون در حال بررسی گزارشات هستند كه در نیمه نسخت امسال دفاع خواهد شد و رقم جدید برای خوزستان معرفی خواهد شد.
وی به بیان ویژگی های رقم علوفه ای بذر هیبریدی پرداخت و گفت:این ذرت ارتفاع بوته بالاتری دارد و عملكرد علوفه ای تر این ذرت آن 55 تن است كه یك ركورد محسوب می شود ضمن اینكه والدین این بذر در مركز تحقیقات كشاورزی دزفول اصلاح شده و امكان تولید این بذر در این مركز وجود دارد و می توان جایگزین رقم های قبلی شود.
وی افزود:اصلاح این بذرها حاصل تلاش یك تیم تحقیقاتی با مسئولیت بنده و تلاش همكارانی چون دكتر نجف نژاد از كرمان، افشارمنش از جیرفت كرمان، شیخانی از كرمانشاه ،خانم قاسمی ایلامی از ایلام ،رنجبر از مركز تحقیقات كشاورزی دزفول و سایر همكاران در شوشتر، شوش، بهبهان، و دزفول است كه در زمینه سازگاری این رقم و مقایسه با رقم شاهد تلاش كردند و برتری بذرهای جدید را به اثبات رساندند.
وی با نشان دادن لاین هیبرید ذرت مادر این بذر جدید بیان كرد: هم اكنون ذرت رقم 704 توسط كشاورزان استفاده می شود كه چون والدین این بذر با شرایط اقلیمی خوزستان سازگار نیستند امكان تولید این بذر در این استان وجود ندارد در حالی كه والدین رقم های جدید با شرایط موجود سازگاری دارند و تكثیر می شوند.
این محقق كشاورزی با بیان اینكه این كار تحقیقاتی كه بیش از هفت سال در 2 نوبت كشت سالیانه حاصل شده است اظهار امیدواری كرد: با ثبت این بذرها در سطح وسیع تری به كشاورزان كمك شود.
7278/6068 / 6037
خبرنگار: رقیه كردی ** انتشاردهنده: عبدالحمید راجی
۰ نفر