۳ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۳۷
کد خبر: 82542800
T T
۰ نفر
كتاب «راه ابريشم جديد؛ يك كمربند، يك جاده» منتشر شد

بجنورد- ايرنا- كتاب «راه ابريشم جديد؛ يك كمربند، يك جاده: نظريه چيني براي رهايي از محدوديت‌هاي استراتژيكي» نوشته دكتر عباس ملكي و دانشجوي دكتراي سياستگذاري انرژي مجيد رئوفي از نخبگان بجنوردي منتشر شد.

به گزارش ايرنا ، اين كتاب به تحليل استراتژي جديد چين در احياي جاده تاريخي ابريشم مي‌پردازد ودر پيشگفتار اين كتاب آمده است: «چين تلاش مي‌كند ايده‌ي جاده ابريشم را با طرح «يك كمربند-يك جاده» احيا كند؛ ايده‌اي جايگاه ويژه‌اي در برنامه‌ي پنج ساله‌ي سيزدهم چين دارد كه اكتبر 2015 منتشر شد و جاه‌طلبي‌هاي چين در عرصه‌ي تجارت خارجي و پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري را پوشش مي‌دهد. با در نظر گرفتن حضور 65 كشور در اين طرح بزرگ و شصت درصد جمعيت جهان، مسيرهاي تجاري جديدي به روي محصولات چيني باز خواهد شد. يك بال طرح يعمي كمربند اقتصادي جاده ابريشم، از چين آغاز و از طريق آسياي مركزي به اروپا منتهي مي‌شود و ديگري جاده‌ي ابريشم دريايي قرن 21، چين را در طول مسيرهاي دريايي به آسياي جنوب شرقي، آسياي غربي، خاورميانه و آفريقا پيوند مي‌دهد.
در اين كتاب پيوند ميان جاده‌ي ابريشم باستاني و طرح جديد چيني‌ها بررسي مي‌شود و طي آن، مهم‌ترين اهداف چين از ورود به اين چالش عظيم واكاوي خواهد شد. منافع كشورهاي مختلف حاضر در اين ابتكار از جنبه‌هاي اقتصادي، سياسي و امنيتي تحليل مي‌شود و مهم‌ترين چالش‌هاي پيش روي چين و ساير كشورها در صورت حضور در اين طرح مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد. پروژه‌هاي مهم در حال اجراي طرح در بخش‌هاي زيرساختي حمل و نقل و انرژي معرفي و شيوه‌هاي تامين مالي اين پروژه‌ها و مشكلات ويژه‌ي اين مسير با واكاوي موارد تاريخي بررسي مي‌شوند. در نهايت به وضعيت ايران در ابتكار كمبرند و جاده و نحوه‌ي تعامل چين، روسيه، هند، پاكستان و آسياي مركزي در يك سو و ايران در سوي ديگر پرداخته مي‌شود.
اين كتاب به دنبال آن است كه سابقه، بستر و ابعاد مختلف استراتژي جديد چين در مجموعه‌ي ابتكار «يك كمربند، يك جاده» را براي خوانندگان فارسي‌زبان واشكافي كند.
بايد توجه داشت كه ابتكار چين براي كشور ما يك فرصت است تا در مسير تجارت شرق و غرب همچون دوران باستان نقش منطقه آسياي غربي را پررنگ‌تر كنيم. هم اينك تلاش‌هايي از طرف همسايگان ايران صورت مي‌گيرد تا مسيرهاي جديد جاده ابريشم ديگر مانند گذشته از سرزمين‌ها و آب‌هاي ايراني نگذرد.
در اين ارتباط بايد به هوش بود و با حضور و دخالت در برنامه‌ريزي‌هاي سياسي، اقتصادي، جغرافيايي و مالي بين‌المللي و منطقه‌اي، منافع كشورمان را پاس داشت».
فهرست بخش‌هاي مختلف اين كتاب به شرح زير است:
سير تاريخي جاده ابريشم
چين، منشا ابتكار «يك كمربند، يك جاده»
جاده ابريشم؛ پيوند گذشته و امروز
چين و كشورهاي حاضر در طرح «يك كمربند، يك جاده»
حمل و نقل در طرح «يك كمربند، يك جاده»
نقش انرژي در طرح «يك كمربند، يك جاده»
مسائل مالي
مسائل امنيتي ابتكار چيني «يك كمربند، يك جاده»
تجربه‌هاي تاريخي معاصر براي موفقيت طرح جاده‌ي ابريشم
ايران و طرح «يك كمربند، يك جاده»
نتيجه‌گيري
پيشنهادها
كتاب‌شناسي
ضميمه: چشم‌انداز و طرح اجرايي اقدامات مشترك طرح «يك كمربند، يك جاده»
كتاب «راه ابريشم جديد؛ يك كمربند، يك جاده: نظريه چيني براي رهايي از محدوديت‌هاي استراتژيكي» نوشته دكتر عباس ملكي معاون سابق وزارت امور خارجه و دانشيار دانشگاه صنعتي شريف و مجيد رئوفي دانشجوي دكتراي سياست‌گذاري انرژي در 158 صفحه، توسط انتشارات موسسه فرهنگي مطالعات و تحقيقات بين‌المللي ابرار معاصر تهران و به قيمت 9 هزار تومان منتشر شده است.
7184/1744