به گزارش روز جمعه ايرنا از وزارت راه و شهرسازي، حامد مظاهريان درباره اجراي طرحهاي مسكن در طرح توسعه مكران و جمعيتپذير شدن منطقه به حل مساله آب و اشتغال در مناطق جنوبي كشور اشاره كرد و گفت: شروع توسعه در سواحل مكران بر مبناي جمعيتپذيركردن مبتني بر ايجاد شغل در اين مناطق است. اين در حالي است كه فلات مركزي مشكل عمده كمآبي را دارد و طرحهاي عظيم انتقال آب به اين مناطق چالش برانگيز خواهد بود.
معاون مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه انتقال آب از دريايعمان و دريايمازندران به فلاتمركزي ايران پرهزينه بوده، گفت: اجراي اين گونه طرحها تبعات زيستمحيطي دارد و در صورت درنظر نگرفتن تبعات آنها مشكلات جدي ايجاد خواهد شد.
مظاهريان لازمه موفقيت طرح جميعتپذيركردن مكران را سرمايهگذاري در ايجاد صنايع متناسب با موقعيت مكاني دانست و صنعتگردشگري را يكي از انتخابها بيان كرد.
وي افزود: شهرهايساحلي به دليل مجاورت با آب همواره جزو شهرهاي با پايداري بالا محسوب ميشوند؛ زيرا علاوه بر آب به عنوان مايه حياتبشري، امكاناتي همچون راههاي دريايي و ترانزيت كالا در اين راهها، همچنين منابع عظيم اقتصادي حاصل از دريا ايده جمعيتپذيركردن مناطق جنوبي كشور منطقي بهنظر ميرسد. همين موضوع را در مورد مناطقشمالي كشور داريم.
وي تصريح كرد: ايده اينكه بتوانيم مجتمعهايزيستي را كه در كنار دريايعمان و خليجفارس هستند، تقويت كرده و مناطق ساحليجنوبي كشور را جمعيتپذيرتر كنيم طرحي مناسب و قابلتوجه است.
**توسعه مكران منطبق با سياستهاي حفاظت از محيط زيست
به گفته مظاهريان، طرح توسعه سواحل مكران در قالب سياست آمايش سرزمين معنا و مفهوم پيدا ميكند.
اين مقام مسئول ميزان موفقيت طرح جميعتپذيركردن مناطق جنوبي كشور را حل مساله آب و اشتغال ميداند و معتقد است: هزينه انتقال آب از دريا به اندازهاي زياد است كه اينگونه طرحها را غيراقتصادي ميكند. بنابراين اگر هزينه انتقال آب را از هزينهها حذف كرده و به شيرين كردن آب منطقه پرداخته شود و در عينحال سرمايهگذاري گستردهاي صورت بگيرد تا مساله اشتغال نيز براي ساكنان مناطق جنوبي كشور حل شود، توسعه سواحل مكران به معناي واقعي مفهوم خود را پيدا ميكند.
مظاهريان تاكيد كرد: براي تدوين و مصوب كردن سند توسعه مكران و فراتر از آن براي توسعه سواحل مكران بايد پاسخي روشن به مساله اشتغال ساكنان آن مناطق داده شود.
**امكان پذيركردن تاسيس كارخانههاي صنايعدريايي در پسكرانههاي بنادر جنوبي
اين مقاممسئول در وزارت راه و شهرسازي يكي از شاخصههايي كه در بحث توسعه مكران مطرح شده را توسعه فعاليتهاي بندري عنوان كرد و گفت: توسعه فعاليتهاي بندري نه تنها بايد شامل واردات و صادرات شده بلكه بايد بتواند به ترانزيت شمال- جنوبي معنا بخشيده و فراتر از ايران را مدنظر قرار دهد. علاوه بر اين در پسكرانههايهاي بنادر جنوبي ايران امكان تاسيس كارخانههاي متعدد و تبديلي را امكانپذير كند.
به گفته مظاهريان، بندر اين مزيت را دارد كه هم بتواند مواد اوليه را به كشور وارد كند و هم بتواند شرايطي را فراهم كند تا كالاهاي توليدي به كشورهاي ديگر صادر شده و بتواند بدينطريق اشتغال و صنايع مرتبط با دريا را در سواحلجنوبي گسترش روزافزون دهد.
وي گفت: با شاخصههايي كه سواحل جنوبي كشور دارد و همچنين براي بحث امنيت مناسب است كه در كنار دريايعمان جميعت را گسترش دهيم؛ به شرطي كه الزامات آن آماده شوند.
به گفته اين مقاممسئول، در درجه اول بايد شيرينكردن آب دريايجنوب براي مناطقجنوبي كشور اختصاص يابد. همچنين حل اشتغال در سواحلجنوبي كشور براي ساكنان آن مناطق با شغلهاي مرتبط با دريا و بندر كاري است كه قابليت انجام دارد و ميتواند مشكلات عمده منطقه را در بحث اشتغال حل كند كه همه اينها در كنار هم ميتواند مبناي توسعه شهرهاي كناري دريايمكران شود.
اقتصام**9189**1584
خبرنگار: اسماعيل داودي*انتشاردهنده:مولوي
تهران- ايرنا- معاون مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي ميگويد: توسعه مكران در صورتي كه پاسخ روشني به مساله آب و اشتغال در آن نواحي داده شود، ميسر است.