۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۰۳
کد خبر: 82548499
T T
۰ نفر
سواحل زيباي مَكُّران ايستگاه تجارت، اقتصاد و گردشگري ايران

چابهار- ايرنا- سواحل زيباي مَكُّران در محدوده آب هاي ساحلي و اقيانوسي درياي عمان از ايستگاه هاي مهم و اصلي تجارت، اقتصاد و گردشگري ايران است كه مي تواند محور شرق كشور را به توسعه و پيشرفت رسانده و منطقه را متحول كند.

به گزارش ايرنا، سواحل مَكُّران به تعبير رهبر معظم انقلاب يكي از گنج هاي پنهان است كه در صورت توجه به زيرساخت ها و ظرفيت هاي آن منطقه محروم سيستان وبلوچستان و شرق كشور را متحول مي كند.
سواحل مكران از حوزه گواتر و پسابندر چابهار آغاز و تا منطقه جاسك هرمزگان ادامه دارد.
داشتن سواحل زيبا و بكر آرزوي هر كشوري است و اين نعمت خدادادي در صورت استفاده درست اقتصاد، اشتغال و تجارت را متحول مي كند.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار به خبرنگار ايرنا گفت: چابهار به عنوان يكي از بهترين مناطق راهبردي سواحل مَكُّران بعنوان نقطه طلايي براي تجارت، ترانزيت و صنايع مختلف است و در آينده نقش اساسي را براي توسعه منطقه ايفا مي كند.
عبدالرحيم كردي افزود: چابهار به دليل موقعيت جغرافيايي مناسب، بهينه ترين نقطه براي ارتباط و اتصال 3 قاره آسيا، اروپا و آفريقاست.
وي ادامه داد: كشورهاي حاشيه اقيانوس هند مي توانند از طريق چابهار با پيمودن كوتاهترين مسير با كشورهاي آسياي ميانه و cis ارتباط تجاري، ترانزيت كالا و خدمات داشته باشند.
وي گفت: چابهار پيشاني توسعه ايران اسلامي است و پس از تكميل زيرساخت ها مي تواند به منطقه اي كليدي براي توسعه كشورهاي همسايه تبديل شود.
رئيس هيات مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: جدي ترين كانون فعاليت سواحل مكران، چابهار است و مهم ترين اتفاق براي توسعه چابهار حضور منطقه آزاد در اين نقطه كشور است.
كردي گفت: با راه اندازي فرودگاه بين المللي منطقه آزاد چابهار، ايجاد راه آهن چابهار- زاهدان- سرخس، فعاليت مرز ريمدان دشتياري، تكميل طرح توسعه بندر شهيد بهشتي و افتتاح فولاد و پتروشيمي تحولات بزرگي در منطقه رخ خواهد داد.
وي توسعه روابط تجاري و اقتصادي با كشورهاي همجوار و هم مرز و افزايش سطح مبادلات تجاري وبازرگاني را در توسعه سواحل مَكُّران موثر دانست.
**توسعه بندر شهيد بهشتي عامل تحول اقتصادي و تجاري
مديركل بنادر و دريانوردي سيستان وبلوچستان نيز گفت: بندر شهيد بهشتي چابهار در محدوده آب هاي سواحل مَكُّران پس از تكميل طرح توسعه بندر و رسيدن به ظرفيت هشت و نيم ميليون تن تخليه و بارگيري مي تواند اقتصاد و تجارت منطقه را متحول كند.
بهروز آقايي افزود: با تكميل خط ريلي، چابهار به عنوان مبدا ترانزيت براي انتقال كالا و خدمات به كشورهاي آسياي ميانه مي شود.
وي ادامه داد: توجه مسئولان كشوري و به ويژه تاكيدات فراوان مقام معظم رهبري براي توسعه سواحل مَكُّران سبب شده تا زيرساخت هاي حمل و نقل شتاب بيشتري گيرد.
وي راه اندازي خط مسافري دريايي را تحولي در بخش گردشگري عنوان كرد و افزود: حذف ويزا براي كشورهاي عمان و ايران مي تواند به افزايش رفت و آمد شهروندان 2 كشور منجر و صنعت گردشگري را متحول كند.

رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چابهار نيز به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: چابهار يكي از بهترين نقاط گردشگري در كشور است كه در تمام فصول سال توريست هاي داخلي و خارجي از مناطق بكر آن ديدن مي كنند.
محمد سعيد سايگاني افزود: محدوده آب هاي ساحلي چابهار و در ادامه آن شهرستان كنارك با بيش از 500 تا 600 نقطه گردشگري، تاريخي و تفريحي جذابيت خاصي براي گردشگران داخلي و خارجي دارد و مي توانند از اين مواهب خدادادي طبيعي و گردشگري استفاده كرده و از ديدن آنها لذت ببرند.
وي ادامه داد: سواحل صخره اي، ماسه اي، مرجاني، باغات كشاورزي با ميوه هاي گرمسيري، بازارهاي سنتي و مدرن، گل افشان ها، بازي هاي آبي وساحلي، آثار تاريخي و باستاني و صدها جاذبه ديگر در چابهار و كنارك وجود دارد كه براي هر گردشگري جذاب و ديدني است.
چابهار در 645 كيلومتري جنوب زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان و در ساحل درياي عمان واقع شده است.
3043**6081 خبرنگار: رستم كريمي نژاد ** انتشار دهنده: حيدر سراياني