۱۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۲۰
کد خبر: 82550764
T T
۰ نفر
عرضه قلیان در 15 استان حذف شد/80 درصد تنباكوی قلیان‌ها مواد شیمیایی است

تهران - ایرنا - رئیس مركز سلامت محیط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: عرضه قلیان در 15 استان و 30دانشگاه علوم پزشكی ممنوع و حذف شده است، 80 درصد تنباكوی قلیان ها مواد شیمیایی است و 30 درصد تنباكوهای بازار كپك زده و حاوی قارچ است.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، خسرو صادق نیت روز چهارشنبه در نشست روز جهانی مبارزه با دخانیات در وزارت بهداشت افزود:‌ عرضه قلیان در 30 دانشگاه علوم پزشكی كه تقریبا 15 استان و نیمی از كشور را شامل می شود، ممنوع و به طور كلی حذف شده است.
وی گفت: دانشگاه های علوم پزشكی كه توانسته‌اند؛ عرضه قلیان را در اماكن عمومی حذف كنند شامل شهرهای اصفهان، اهواز، بیرجند،؛ بجنورد، ساوه،؛‌دزفول، نیشابور، بهبهان، بم، لارستان می شود.
صادق نیت افزود: در سال های گذشته توانسته ایم تا حدی جلوی رشد مصرف سیگار را بگیریم اما نگرانی اصلی اكنون رشد شتابنده مصرف قلیان به خصوص در بین نوجوانان و زنان است.
وی گفت: در مورد قلیان نگرانی های زیادی وجود دارد اول اینكه تنباكوهای آن برای فریب مردم به نام معطر با نام میوه‌ها عرضه می شود كه به هیچ وجه مواد طبیعی و حاوی میوه ها در این تنباكوها وجود ندارد.
رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت اضافه كرد: 70 تا 80 درصد تنباكوهای قلیان ها مواد شیمیایی از جمله بنزن است كه سرطان زا بودن آن كاملا ثابت شده است؛‌ مهمترین سرطان ناشی از مصرف این ماده خطرناك نیز سرطان خون است.
وی گفت: میزان سرب در تنباكوهای عرصه شده در بازار ایران 50 برابر حد مجاز است و 20 تا 30 درصد تنباكوهای موجود در بازار نیز تنباكوهای كپك زده و حاوی قارچ هستند كه اسانس میوه ها معطر می شوند تا مشتری را فریب دهند.
وی ادامه داد: گزارش هایی نیز داشته ایم كه در برخی مراكز عرضه قلیان بدون اینكه مشتری بداند؛ شیشه و مواد روانگردان به تنباكو اضافه كرده اند تا مشتری را معتاد و جلب خود كنند.
صادق نیت گفت: فریب دیگری كه در مورد قلیان وجود دارد این است كه به دروغ می گویند عبور دور آن از آب، سموم آن را تصفیه می كند در حالی كه آب فقط دود را سرد می كند و باعث می شود كه فرد پك عمیق تری بكشد و به این ترتیب حجم بیشتری از دود را می بلعد.
وی افزود: بررسی های علمی نشان می دهد یك بار مصرف قلیان معادل 100تا 200 نخ سیگار سم وارد بدن می كند و اطرافیان فرد نیز حتی اگر قلیان نكشند معادل مصرف نصف پاكت سیگار دود مصرف می كنند.
صادق نیت گفت: مصرف خانوادگی قلیان باعث مصرف دود دسته دوم و دسته سوم توسط بچه ها و كودكان عضو خانواده می‌شود و باید نظارت وزارت بهداشت برای ممنوعیت عرضه قلیان اجرا شود.

**دیوان عدالت اداری ممنوعیت عرضه تنباكوی معطر را لغو كرد
وی افزود: وزارت بهداشت برای حلوگیری از عرضه تنباكوهای معطر به اصناف تذكر جدی داده و نظارت را افزایش داده است،دو سال پیش نیز ممنوعیت عرصه تنباكوی معطر ابلاغ شده است اما بعد از آن با حكم دیوان عدالت اداری این ممنوعیت و برخورد جدی متوقف شده است.
وی گفت: در مورد سیگار نیز سالانه شاهد از بین رفتن 10هزار میلیارد تومان بودجه كشور توسط سیگاری ها به طور مستقیم هستیم و هر سال دو تا سه برابر این میزان یعنی بین 20 تا 30 هزار میلیارد تومان برای درمان و عوارض مصرف سیگار در كشور از بین می رود.
صادق نیت افزود: برای مبارزه با دخانیات باید همه دستگاه ها،‌وزارتخانه ها و خبرنگاران با وزارت بهداشت همكاری كنند. نه اینكه فقط به وزارت بهداشت فشار بیاورند زیرا كشورهایی كه در مبارزه با دخانیات موفق بوده و توانسته‌اند میزان مصرف این ماده سمی را كاهش دهند، این حركت آنها 40 تا 50 سال طول كشیده و با همكاری همه جانبه دولت، مردم و بازاریان انجام شده است.
خبرنگار:‌افشین شاعری **انتشار: علی حبیبی
اجتمام 3063 **1569
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر