گندمكاران با ورود به بورس كالا احساس امنيت مي كنند

تهران - ايرنا - معاون بازرگاني داخلي شركت بازرگاني دولتي ايران گفت: اجراي طرح قيمت تضميني گندم در بورس كالاي ايران مي تواند احساس امنيت كشاورزان را نسبت به فروش محصولاتشان با قيمت واقعي و همچنين دريافت سريع وجه معاملات به همراه داشته باشد.

«حسن عباسي معروفان» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا درباره اجراي طرح قيمت تضميني گندم در بورس كالا اظهارداشت: در چند سال اخير شاهد نزديك شدن ارتباط بازار سرمايه با بخش كشاورزي هستيم كه بورس كالاي ايران در اين زمينه قدم هاي موثري برداشته است.
وي افزود: براي تنظيم بازار محصولات كشاورزي مي توانيم از ظرفيت بورس كالا استفاده كنيم و قيمت تضميني ابزار بسيار مناسبي در شفافيت قيمت محصولات به خصوص گندم و حمايت از كشاورزان است.
عباسي معروفان ادامه داد: اجراي طرح تضميني گندم از آن جهت داراي اهميت است كه كشاورز به جاي فروش محصول خود به دولت، كالايش را از طريق بورس كالا به بازار عرضه مي كند و اگر در اين معاملات قيمت فروخته شده در بورس كمتر از قيمت مشخص شده از سوي دولت بود در اين جا دولت ما به التفاوت پول گندم را به كشاورز پرداخت مي كند.
وي تصريح كرد: اگرچه طرح قيمت تضميني در بورس كالا براي ذرت و جو دامي در سال گذشته پياده سازي و موفق شد، اما با توجه به حساسيت بالاي محصول گندم بايد تلاش هاي بيشتري براي به ثمر نشستن نتايج طرح قيمت تضميني صورت گيرد؛ در حقيقت تاكنون استفاده از بورس كالا در بازار محصولات مختلف مفيد بوده و بايد ديد آيا اين روند مطلوب در خصوص گندم هم جواب مي دهد يا خير.
وي افزود: بايد بحث هاي آموزشي در ميان فعالان كشاورزي به صورت جدي تري دنبال شود، چراكه شناخت ناكافي از مزيت‌هاي بورس كالا باعث خواهد شد تا عده اي به اين سمت سوق پيدا نكنند.
معروفان تاكيد كرد، لازم است بورس كالا رفته رفته با شيوه هاي مختلف و جذاب، شرايط را براي ورود دست اندركاران بازار محصولات كشاورزي به اين بازار شفاف فراهم كند تا علاوه بر فاصله گرفتن از روش هاي سنتي، معامله گران در بورس اعم از توليدكننده و مصرف كننده بيش از هر زماني احساس امنيت كنند.
وي ادامه داد: در كل شفافيت آماري بورس كالا، امكان قرار دادن طرف‌هاي عرضه و تقاضا در مقابل هم، كشف عادلانه قيمت‌ها، وجود ابزارهاي مالي آينده‌نگر و پوشش‌دهنده ريسك همگي از مزاياي بورس كالا براي بخش كشاورزي كشور به شمار مي‌رود كه اين فاكتورها در راستاي تنظيم بازار كالاهاي اساسي كشاورزي مفيد خواهند بود.
وي اظهار داشت: ابزارهاي مالي بورس كالا مي‌توانند به فعالان بازار كشاورزي قدرت پيش‌بيني بازار با حداقل ريسك را دهند كه اين يك امتياز بورس كالا براي فعالان صنعت كشاورزي است. در همين راستا شركت بازرگاني دولتي نيز مي‌تواند با استفاده از مكانيسم‌هاي بورس كالا، نياز مصرف‌كنندگان محصولات مختلف را تأمين كند.
به گزارش ايرنا، با جايگزين شدن سياست قيمت تضميني به جاي خريد تضميني، كشاورزان محصول خود را با هر قيمتي كه در بورس كشف شد، مي فروشند و به سرعت به پول خود دست مي يابند و مابه التفاوت قيمت تضميني و قيمت كشف شده توسط دولت به كشاورزان پرداخت خواهد شد.
«حامد سلطاني نژاد» مديرعامل بورس كالا گفته بود: پارسال ارزش بورس كالا نزديك به 817 هزار ميليارد ريال بود؛ در حالي كه ارزش بورس تهران به 639 هزار ميليارد ريال رسيد بنابراين 45 درصد معاملات بازار بورس كالا به بازار فيزيكي اختصاص داشت و 42 درصد محصولات معامله شده مربوط به محصولات صنعتي و معدني و 31 درصد مربوط به محصولات كشاورزي بود.
همچنين پارسال معاملات گواهي سپرده ذرت 82 درصد و گندم 15 درصد رشد كرد و ميزان معاملات محصولات كشاورزي 229 درصد از نظر حجم و 199 درصد از نظر ارزش رشد را رقم زد.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9186**1561** خبرنگار: هما همت خواه** انتشار:مژگان توانا