۱۱ خرداد ۱۳۹۶، ۸:۴۴
کد خبر: 82551471
T T
۰ نفر
كشتارهای خارج از كشتارگاه‌ها باید متوقف شود

سنندج- ایرنا- معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار بانه گفت: با توجه به حساسیت زمانی و شیوع بیماری تب كریمه كنگو كشتارهای خارج از كشتارگاه ها باید كنترل و متوقف شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نژاد شهیدی شامگاه چهار شنبه در نخستین جلسه كارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان كه در سالن جلسات فرمانداری بانه برگزار شد افزود: در بانه كشتارهای خارج از محدوده كشتارگاه ها در مسیرهای روستایی انجام می شود كه باید كنترل و متوقف شود.
وی اظهار كرد: تاكنون مواردی از بیماری تب كریمه كنگو در استان مشاهده نشده كه با توجه به مشاهده مواردی در استان های همجوار باید كشتارهای غیر مجاز كنترل و جمع آوری شوند.
شهیدی افزود: در روستای شوی، هه واره خول و جاده سورین كشتارهای غیر مجاز انجام می شود كه باید با متخلفین برخورد شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، وجود نمك زیاد در نان را از مهمترین تخلفات نانوایی های بانه بیان كرد و ادامه داد: مصرف بیش از حد مجاز نمك نان بیشترین تخلفات نانوایی شهرستان بوده كه باید كنترل شود.
وی با بیان اینكه باید ذائقه مردم را تغییر دهیم و از مصرف بیش از حد مجاز نمك در نان خودداری شود افزود: میزان نمك مصرفی و كیفیت آرد نیاز به بازنگری مجدد دارد و به صورت جدی این موضوع پیگیری شود.
شهیدی گفت: به زودی كاروان راهیان نور عازم یادمان های سیرانبند بانه و ابولحسن می شود كه باید برای تامین آب سالم كاروان راهیان نور به سرعت اقدام شود.
در ادامه این جلسه مدیر شبكه بهداشت و درمان بانه گفت: در بازید از مراكز تهیه و توزیع محصولات مصرفی پروانه ساخت، پروانه نظارت بهداشتی، تاییدیه استاندارد و آدرس دقیق كارخانه و تاریخ تولید و انقضاء، محصول مصرفی اهمیت زیادی دارد.
حامد منصوری افزود: در صورتی كه محصول مصرفی این موارد را نداشته باشد ضبط و از گردونه مصرف خارج می شود و در صورتی كه محصول مصرفی مشخصات كامل را داشته باشد قابل مصرف است.
وی به راه های انتقال تب كریمه كنگو اشاره كرد و گفت: یكی از مهمترین راه های انتقال تب كریمه كنگو به وسیله نوعی كنه است.
منصوری اظهار كرد: اگر این كنه حامل تب كریمه كنگو انسان را نیش بزند انسان را مبتلا به این بیماری می كند و راه دیگر انتقال این بیماری تماس با بافت های حیوان آلوده است.
وی اظهار كرد: در سال 79 یك مورد تب كریمه كنگو در یكی از روستاهای بانه مشاهده شده اما تاكنون موردی مشاهده نشده و مردم نباید نگران باشند.
وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در زمینه آموزش مبارزه با بیماری تب كریمه كنگو خاطر نشان كرد: مطالب آموزشی برای همه پرسنل بهداشت و درمان در شهرستان ارسال شده است.
منصوری بابیان اینكه سیستم بهداشت و درمان بانه آمادگی كامل برای پیشگیری از این بیماری را دارد افزود: كشتارگاهای و قصابی های شهرستان و محل های توزیع گوشت قرمز بازدید و نظارت می شود.
در ادامه این جلسه رئیس اداره استاندارد سقز و بانه گفت: قند یكی از مواد غذایی است كه روزانه مصرف می شود و باید نسبت به سالم بودن قند مصرفی كاملا مطمئن باشیم.
هیوا اردلان به اقدامات انجام شده در زمینه كیفیت قند مصرفی اشاره كرد و افزود: در خرداد سال گذشته 29 نمونه قند در بازار استان نمونه برداری شده كه 18 مورد در سقز و بانه بوده و 11 مورد در شهرهای دیگر استان بوده است.
وی اظهار كرد: از 29 نمونه برداری 13 نمونه آن بحرانی گزارش شده كه در مرحله بحرانی مواردی است كه آلودگی میكروبی و شیمیایی دارد كه برای سلامت انسان بسیار مضرر است.
اردلان افزود: بسیاری از كارخانه های تولید قند برای تولید قند سفید و عامه پسند از روش های رنگ بر یا روش های تولید نادرست استفاده می كنند و ماده ای در این روش مورد استفاده قرار می گیرد كه سرطان زا و برای بدن مضر است.
وی گفت: از تعداد نمونه گیری های كه در زمینه قند مصرفی در استان انجام شده پنج نمونه با استانداردها همخوانی داشته كه با بسته بندی های كوچك در بازار توزیع می شوند كه باتوجه به هزینه های زیاد بسته بندی مصرف این نوع قند نسبت به قندهای دیگر كمتر است.
به گفته اردلان، در شهریور ماه سال گذشته 28 نمونه قند آزمایش شده كه 11 نمونه بحرانی 17 نمونه عمده بوده و نمونه مطلوب مشاهده نشده نمونه های بحرانی از استان آذربایجان غربی به استان كردستان صادر می شود.
وی ادامه داد: در اسفندماه سال گذشته 14 نمونه قند های كه در نمونه برداری های قبلی بحرانی بوده نمونه برداری شده كه 12 نمونه آن در سقز و بانه نمونه گیری شده كه هفت نمونه عمده و چهار نمونه بحرانی بوده و سه نمونه قند استاندارد بوده و در این راستا یك كارخانه تولید قند پلمپ شد تا زمانی كه به استاندارد لازم نرسیده اجازه فعالیت داده نشد.
بانه در 242 كیلومتری غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار: زینب طلایی/ **انتشار دهنده: امید بهمنی
**آگاهی از آخرین اخبار استان كردستان در كانال زیر:
@IRNSANANDAJ
https://telegram.me/joinchat.DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg