۱۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۳۵
کد خبر: 82551713
T T
۰ نفر

روسیه 7 دیپلمات مولداوی و استونی را اخراج كرد

۱۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۳۵
کد خبر: 82551713
روسیه 7 دیپلمات مولداوی و استونی را اخراج كرد

مسكو - ایرنا - روسیه با صدور دستور اخراج پنج دیپلمات مولداوی و دو دیپلمات استونی، به اقدام این كشورها كه پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 استقلال یافتند و سیاست های ضدروسی دارند، پاسخ داد.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام كرد: تصمیم اخراج دیپلمات های مولداوی و استونی در پاسخ به اقدام این دو كشور در اخراج دیپلمات های روس گرفته شده است.
به سفارت مولداوی در مسكو اخراج پنج نفر از كاركنان ابلاغ شده كه شامل سركنسول این كشور در سن پترزبورگ و رئیس دفتر كنسولگری در شهر پسكوف روسیه نیز می شود.
بنا به اعلام خبرگزاری اسپوتنیك، وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود تاكید كرده است: كاركنان سفارت مولداوی باید در طول سه روز و دیپلمات های استونی پنج روز خاك روسیه را ترك كنند.
ایگور دادون رئیس جمهوری مولداوی نیز كه پیشتر از اقدام كشور خود در اخراج دیپلمات های روسی انتقاد شدید كرده بود، گفته است: روابط با روسیه در 25 سال اخیر هیچگاه تا این اندازه به پرتگاه نزدیك نشده است.
وی افزود: اقدام های غیرمسئولانه دولت و اكثریت پارلمان مولداوی منجر به بروز وضعیت كنونی شده كه به منافع ملت توجهی نمی كنند و تصمیم های خود را در راستای منافع ژئوپلیتیكی هماهنگ كنندگان غربی خود اتخاذ می كنند.
رئیس جمهوری مولداوی اخراج پنج دیپلمات روس از این كشور را تحت تاثیر سفارش های آمریكا و اتحادیه اروپا برای تخریب روابط با روسیه خوانده و از آن ابراز انزجار كرده بود.
بر خلاف رئیس جمهوری مولداوی كه سال گذشته به قدرت رسید، ائتلاف حاكم تشكیل دهنده دولت این كشور هنوز دارای رویكرد ضدروسی شناخته می شود و گرایش به غرب را دنبال می كند.
مولداوی از جمهوری های شوروی كه پس از فروپاشی سال 1991 مستقل شد، با حدود 34 هزار كیلومتر مربع مساحت و 3،5 میلیون نفر جمعیت هم مرز اوكراین، رومانی و اتریش از جمله فقیرترین كشورها در اروپا بشمار می رود.
استونی نیز از جمهوری های بالتیكی سابق شوروی است كه پس از فروپاشی سال 1991 استقلال یافت و تاكنون نیز شاهد روابط پرتنشی با روسیه بوده است.
استونی هم مرز روسیه در كناره دریای بالتیك و دارای موقعیت راهبردی كه با راهبرد پرشتاب گرایش به غرب، سال 2004 عضو اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) شد، افزون بر برنامه میزبانی از نظامیان غربی، هر ساله محل برگزاری رزمایش های این پیمان است.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا