۲۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۳۵
کد خبر: 82561230
T T
۰ نفر
كارشناس شهرسازی: تعلیق طرح صیانت از باغ های تهران یك تصمیم غلط است

تهران - ایرنا - یك كارشناس امور معماری و شهرسازی در واكنش به تعلیق طرح صیانت از باغ های تهران به عنوان یك تصمیم غلط در شورای شهر و با تشبیه تهران به فرزند البرز، معتقد است كه با تخریب بی رویه باغ ها شرایط طوری شده كه تهران همچون فرزندی ناخلف به مادرش لگد می زند!

بهرام فریور صدری روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، درباره تعلیق طرح حفاظت از باغ ها و اراضی پیرامون سدهای شهر تهران، افزود: باغ در واقع حكم ریه های شهر را دارد و هر طرحی كه منجر به از بین رفتن باغات شهر شود یك عارضه منفی تلقی می شود.
وی ادامه داد: شورای شهر یك نهاد موثر در مدیریت شهری است و با توجه به اینكه شهرداری هم با نظارت آنها فعالیت می كند، از این رو وضع هر گونه قانون و طرحی بطور مستقیم در سرنوشت شهر تاثیرگذار است و به باور من تعلیق طرح حفاظت از باغات اطراف سدهای تهران توسط شورای شهر، راه را برای اقدامات خلاف باز می گذارد و آنچه مهم است در شرایط فعلی جلوگیری از بروز تخلف و تخریب باغات و زمین ها نه در اطراف سدها بلكه در همه نقاط شهر است.
رئیس اسبق گروه معماری و شهرسازی جامعه مهندسان مشاور ایران گفت: زمانی تهران به شهر چنار و انار مشهور بود و از سمت ری به طرف دامنه های البرز رشد كرد.
فریور صدری با بیان اینكه زندگی تهران همواره به البرز وابسته بوده، افزود: اكنون متاسفانه به دلیل برج سازی و تراكم فروشی هایی كه در 2 دهه اخیر در تهران انجام شده، دره های هفت گانه منشعب از البرز از بین رفت در حالی كه در جریان تدوین طرح جامع شهر تهران كه حدود 10 سال پیش انجام شد، كارشناسان تاكید داشتند كه به این دره ها احترام گذاشته شود و به عنوان عاملی برای پیوند تهران با محیط سبز از آنها صیانت شود.
این كارشناس امور شهری، گفت: بدعت ناصواب تراكم فروشی بی رویه در تهران حتی به الگویی برای سایر شهرها و شهرداران كشور تبدیل شد و فروش باغات و تراكم به ساده ترین راه بسیاری از شهرداری های كشور برای درآمدزایی تبدیل شد.
به گزارش ایرنا، شورای اسلامی شهر تهران اخیرا طرح صیانت از باغات و زمین های پیرامون سدهای تهران را به حالت تعلیق درآورد كه با انتقادات زیادی همراه شد.
طرح «صیانت از باغات و اراضی مزروعی شهر تهران» هفته گذشته در صحن شورای شهر تهران بررسی شد اما به دلیل اختلاف نظر اعضای شورا این طرح برای سومین بار به كمیسیون های تخصصی برای بررسی ارجاع داده شد.
** در منطقه یك تهران، 95 درصد باغات صیانت نشده و برج سازی كرده اند
رحمت اله حافظی رئیس كمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در بررسی طرح «صیانت از باغات و اراضی مزروعی شهر تهران»، گفت: باید باغات شهر حفظ شود و نباید اجازه دهیم بیش از ۳۰ درصد از سطح باغات ساخت و ساز شود. متاسفانه از ۳۴ پلاك ثبتی در منطقه یك، فقط در یك مورد رعایت ضوابط باغ صورت گرفته و در باقی موارد رعایت نشده است، حال سوال این است كه چه كسی باید بر این روند نظارت كند؟ تاكید بر این است كه باغ حفظ شود حتی اگر همه درختان توسط مالك قطع شود باز باید ملك، باغ محسوب شود و نبایستی اجازه دهیم این ملك تصرف و ساخت و ساز شود.
حافظی با بیان اینكه مالك وقتی بداند كه تغییر كاربری باغ میسر نیست مجبور است باغ را حفظ كند، تاكید كرد: از سال ۸۴ تا ۹۴حدود هزار پرونده به شورا آمده و باغ شناخته شده اما از این تعداد در كمتر از ۵ درصد موارد ضوابط باغ رعایت شده یعنی بیش از ۹۵ درصد تخلف صورت گرفته، چه كسی مسئول است؟
رئیس كمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اینكه در سال ۹۱ مصوبه ای با عنوان تحقیق و تفحص از پرونده های شهرسازی مناطق یك تا سه مطرح شد نتیجه این مصوبه چه شد؟ گفت: ما به عنوان سیاستگذار ضوابط را تصویب می كنیم اما نه تنها اجرایی نمی شود بلكه نظارتی بر این موارد نیز وجود ندارد، شهرداری باید پاسخگو باشد. برای نمونه در سعادت آباد چهار قطعه هزار متری با كاربری باغ و فضای سبز وجود داشت كه پنج مرتبه به كمیسیون ماده ۵ می رود و در نهایت همزمان با بررسی آن در این كمیسیون، ساخت پروژه صورت می گیرد. این سیاست یك بام و دو هوا جواب نمی دهد.
حافظی با تاكید بر اینكه انتظار داریم برای حفظ باغات باقی مانده شهر تهران كمك شود، افزود: اینكه می گویند ساخت چهار طبقه در باغ با ساخت ۱۵ طبقه هیچ فرقی نمی كند را نمی پذیرم، قطعا گودبرداری ۴ طبقه با ۱۵ طبقه تفاوت داشته و ساخت ۱۵ طبقه فضای كارگاهی بیشتری را اشغال نموده و درختان بیشتری را از بین می برد.
وی همچنین درباره قانون ساخت ۷ درصد باغات مصوب قبل از انقلاب كه پیش از قانون برج باغ ها ملاك عمل بود، تصریح كرد: اگر اجرای این قانون برای مالكین باغات مقرون به صرفه نبوده و بنا به گفته رئیس شورا حتی یك پروانه ساخت و ساز در باغات نیز صادر نشده است قطعا كسانی كه این مصوبه را بنیان گذاشتند هدفشان این بود كه ساخت و ساز در باغات مقرون به صرفه نباشد و لذا هیچ پروانه ای هم صادر نشده، اگر این رویه ادامه می یافت تمام باغات شهر تهران حفظ می شد، حتی اگر تمام درختان خشك می شد باز كاربری باغ داشته اما با تغییر این مصوبه همه باغات از بین رفت و دیگر كاری نمی توان كرد.
**۸۰ درصد از درختان شمال تهران توسط شهرداری خشك شده است
عبدالحسین مختاباد عضو شورای شهرتهران نیز در جریان بررسی این طرح گفت: ۸۰ درصد از درختان شمال تهران با بی تدبیری شهرداری خشك شدند.
این عضوشورای اسلامی شهرتهران، رویه به گفته او نادرست شهرداری در كندن درختان و انتقال آنها به نقاطی دیگر را از دلایل خشك شدن درختان شمال تهران عنوان كرد.وی كندن درخت روبروی منزل خود با بولدوزر شهرداری را نمونه ای از این اقدام ارزیابی كرد.
خبرنگار: یحیی معماری - انتشار دهنده: محسن فتاحی
تهرام 6539**1625
۰ نفر