۲۳ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۳۲
کد خبر: 82563258
T T
۰ نفر
بخش خصوصی 150 میلیارد ریال در طرح فاضلاب خراسان شمالی سرمایه گذاری می كند

بجنورد-ایرنا- مدیرعامل شركت آب و فاضلاب خراسان شمالی با بیان اینكه اجرای شبكه فاضلاب به روش فاینانس جاری یكی از رویكردهای این شركت است گفت: در سال جاری 150 میلیارد ریال از طریق فاینانس جاری برای اجرای شبكه فاضلاب سرمایه گذاری می شود.

غلامحسین ساقی سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: در طرح فاینانس جاری با استفاده از سرمایه بخش خصوصی و جایگزینی آن از محل فروش انشعابات فاضلاب اجرای شبكه و نصب انشعابات انجام می شود.
وی افزود: مبلغ دریافتی از مشتركان بابت حق انشعاب حدود ٥٠ درصد هزینه ها را پوشش می دهد و برای تكمیل طرح و پروژه ها ٥٠درصد باقی مانده از محل اعتبارات ملی انجام می شود.
وی گفت: با توجه به رویكرد مثبت دولت تدبیر وامید برای توسعه تاسیسات فاضلاب وامكان استفاده از پساب تصفیه شده به عنوان منبع آبی ارزشمند و پایدار و نیز تكالیف مشخص شده در برنامه ششم توسعه برای افزایش ٢٥درصد جمعیت تحت پوشش تاسیسات فاضلاب شهری، دولت علاوه برتخصیص اعتبارات برای اجرای شبكه های فاضلاب، خرید پساب تصفیه شده درشهر شیروان به ظرفیت 12هزار مترمكعب در شبانه روز رانیز تضمین كرده است و پساب تولیدی را از بخش خصوصی می خرد.
وی افزود: پساب تهیه شده در صورتی كه دارای شرایط مورد تایید باشد، می تواند در بخش های مختلف صنعت به مصرف برسد البته خرید آب در بخش صنعت می تواند برای تولیدكنندگان آن بخش به صرفه باشد.
ساقی خاطرنشان كرد: اعتبارات این شركت برای اجرای طرح های فاضلاب به هیچ عنوان كفاف نیاز را نمی دهد و در صورتی كه اجرای كارها معطل اعتبارات دولتی بود زمان بسیار طولانی می شد.
وی تصریح كرد: اعتبار این شركت برای طرح های فاضلاب در سال 95 ناچیز بود به طوری كه 35 میلیارد ریال برای شهر بجنورد، 20 میلیارد ریال شهر آشخانه، پنج میلیارد ریال شهر شیروان، و 15 میلیارد ریال شهر اسفراین منظور شده بود.
ساقی گفت: اكنون اجرای تصفیه خانه فاضلاب شهر شیروان به روش بی. او. تی به ظرفیت 12 هزار مترمكعب با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال اجرا است.
وی با بیان اینكه میزان اعتبار مورد نیاز اجرای این طرح 280 میلیارد ریال است افزود: برای اجرای ٥٠درصد از شبكه وضع موجود شهر شیروان حدود 80 كیلومتر شبكه نیاز است كه پیش از این كمتر از 20 كیلومتر از شبكه فاضلاب وبا تكیه بر اعتبارات دولتی طی پنج سال گذشته اجرا شده و مابقی با روش فاینانس جاری طی دوسال آینده اجرا خواهدشد.

* هزینه های بالای طرح های فاضلاب
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنان خود اجرای پروژه های شبكه فاضلاب را بسیاردشوار، هزینه بر و زمان بر عنوان كرد و گفت: لوله های كار گذاشته شده در این شبكه ها، در عمق بیش از 2 متر و بعضاتا عمق 13 متر اجرا می شود و این به معنی هزینه بر بودن اجرای پروژه ها است.
وی افزود: این در حالی است كه درآمدهای حاصل از فروش انشعاب فاضلاب با هزینه های صرف شده به هیچ عنوان همخوانی ندارد.
وی خاطرنشان كرد: یكی از علت های بالابودن هزینه های اجرای طرح های فاضلاب در استان، توسعه شهر به صورت افقی است.
ساقی تصریح كرد: در شهرهای استان تراكم ساختمانی پایین تر است و میزان درآمدی كه به نسبت شبكه اجرا شده از فروش انشعاب فاضلاب به دست می آید پایین تراز شهرهایی مانند تهران یا مشهد است.
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: برای جبران بخشی از هزینه ها، اعمال تبصره 3 به شورای شهر بجنوردپیشنهاد شده كه امیدواریم با نگاه توسعه ای وجهت جلوگیری از آلوده شدن سفره های آب زیر زمینی ونیز ارتقاء بهداشت عمومی ونیز صرفه جویی حاصل از عدم حفاری چاه های جذبی و تخلیه متناوب آنها، این پیشنهاد موردتایید اعضای شوراهای اسلامی آن شهرها قراگیرد.
وی با اشاره به مساعدت و همراهی شورای اسلامی شهر شیروان در پیشنهاد ارائه شده تبصره٣سرمایه ای فاضلاب و مصوب كردن آن گفت: این پیشنهاد به شورای شهر آشخانه نیز داده شده است و در صورت تصویب كمك خوبی برای اجرای طرح فاضلاب در این شهر خواهد بود.
به گزارش ایرنا شهرندان در بجنورد و اسفراین با 56 هزار مشترك فاضلاب زیر پوشش شركت آب و فاضلاب خراسان شمالی هستند.
در استان خراسان شمالی 22 نقطه شهری وجود دارد كه طرح های فاضلاب در شهر اسفراین و بجنورد اجرایی شده و مراحل زیر پوشش قرار گرفتن شهر شیروان و آشخانه نیز توسط شركت در دست پی گیری است.

* سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و كانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام كنند.
7185/ 6042 خبرنگار: كبری علی آبادی ** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی