۲۴ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۵۴
کد خبر: 82564617
T T
۰ نفر
گفت وگو و تعامل دوستانه، تنها راه حل چالش های منطقه ای

تهران- ایرنا- محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پنل اول مجمع اسلو، با بیان اینكه 'هیچ گونه راهی برای حل مشكلات منطقه از طریق اعمال فشار و تحریم دیگر كشورها وجود ندارد' تاكید كرد كه راه گفت وگو و حل اختلافات به شیوه دوستانه و مسالمت آمیز، تنها راه حل موجود است؛ پیشنهادی كه سازنده و ثبات آفرین بوده و نقشی مهم در جهت صلح و امنیت خلیج فارس ایفا خواهد كرد.

دكتر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در جمع شركت كنندگان مجمع اسلو در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینكه فشار، تحریك كردن دیگران و تهدید هیچگاه منجر به نتیجه نشده است، تصریح كرد: از همسایگان خود درخواست می كنیم كه مشكلات خود را از طریق گفت وگو و در عین حال دوستانه حل كنند.
تاكید وزیر امور خارجه كشورمان بر نقش پراهمیت گفت وگو و تعامل سازنده در روند حل چالش های منطقه ای و بین المللی در حالی است كه نقش این منطقه راهبردی در تامین كل امنیت منطقه مثال زدنی و واجد اهمیت بسیاری است.
تصمیم عربستان و سه كشور دیگر عربی برای قطع روابط دیپلماتیك خود با قطر در حالی اتخاذ شده كه در شرایط حساس كنونی منطقه، برخی دولت های عربی با دامن زدن بر اختلافات خود بستر نامناسبی برای برهم زدن فضای سیاسی و رسانه ای منطقه فراهم كرده اند و تعمیق اختلافات و گسترده تر شدن تنش ها می تواند منافع همه ملت های منطقه را در معرض خطر جدی قرار دهد.
در دنیای پیچیده امروز، ایجاد ثبات و امنیت پایدار نیازمند تلاش و تعامل پیگیر و دوستانه همه كنشگران منطقه ای و بین المللی است و گفت وگو و رابطه مسالمت آمیز تنها مسیر ممكن برای برقراری صلح منطقه ای و بین المللی است.
در جهان بین الملل امروز، مناقشه و تنش در روابط كشورها اصلی ترین عامل ناامنی و بی ثباتی در عرصه های گوناگون اقتصادی و سیاسی است و همین حقیقت، موید این نكته است كه اساسا تنش در روابط میان كشورها، بویژه در مناطق راهبردی مانند خلیج فارس، متضمن منافع هیچ یك از كشورهای درگیر در مناقشه نخواهد بود.
آنچه كه امروز به عنوان یك واقعیت متقن و انكارناپذیر مورد تاكید همه كنشگران صلح جوی منطقه قرار گرفته است، تمركز بر این نكته است كه كشورهای منطقه خلیج فارس باید وضعیت تفرقه و تنش كنونی را پشت سر بگذارند و در مسیر برقراری هماهنگی های منطقه ای واقع بینانه حركت كرده و در این شرایط حساس، مبتنی برهمگرایی سیاسی و اقتصادی میان كشورهای این منطقه و از مسیر گفت وگو، مشكلات موجود خود را حل و به سمت كاهش اختلافات فی مابین حركت كنند.
در شرایط حساس كنونی، آنچه كه امروز واجد فوریت و ضرورت قطعی می باشد، این حقیقت است كه كشورهای منطقه راهبردی خلیج فارس، می توانند با گفت وگو و تعامل سازنده بر مبنای اساس اصول مورد توافق كلی و به عنوان یك راه حل پایدار برای تامین امنیت این منطقه راهبردی در چارچوب منافع مشترك كشورها و نیز مبتنی بر اراده سیاسی دولت- ملت های منطقه، مقدمات ایجاد صلح و ثبات پایدار در كل منطقه را فراهم كنند.
اصول و موازین متقن بین المللی اقتضا می كند كه كشورهای منطقه خلیج فارس با احترام به حاكمیت سرزمینی كشورهای همسایه و نیز با نگاه به آینده روشن منطقه، راه تعامل و گفت وگو را به عنوان تنها راه پایان بخشیدن به اختلافات برگزینند و بر مبنای آن، صلح و ثبات پایدار منطقه را در جهت خواست ملت ها، عملی سازند.
به هر روی، در جهان امروز، كه كوچكترین كنش و واكنش در عرصه بین المللی، تاثیرات محسوسی در روند تحولات اقتصادی و سیاسی دولت- ملت ها به دنبال دارد، تمركز دقیق و پیگیر بر اصل گفت وگو و تعامل سازنده به عنوان تنها راه حل چالش های پیش رو، ضرورتی غیرقابل انكار و پراهمیت است.
خاورم**9377**1275
گزارش: حمید اوضح* انتشار دهنده: مجید جعفری
۰ نفر