دبيركل سازمان ملل كشورهاي جهان را به مبارزه باتغييرات اقليمي دعوت كرد

تهران - ايرنا - «آنتونيو گوترش» دبير كل سازمان ملل متحد در بازديد از يخچالهاي طبيعي پامير تاجيكستان ، بارديگر كشورهاي جهان را به مبارزه با تغييرات اقليمي دعوت كرد.

خبرگزاري رسمي خاور تاجيكستان روز چهارشنبه به نقل از اطلاعيه مطبوعاتي سازمان ملل متحد نوشت: گوترش تاكيد كرده است كه انسانها ديگر حق از دست دادن فرصت ها را مورد تغييرات اقليمي و زيست محيطي ندارند.
بر اساس اطلاعيه سازمان ملل متحد وي در بازيد هوايي از كوههاي پامير استان خودمختار بدخشان تاجيكستان و درياچه سريز از ذوب شدن يخچالهاي عظيم اين منطقه اظهار حيرت ونگراني كرد.
در اين اطلاعيه آمده است كه حدود 30 درصد يخچالهاي طبيعي اين كشور ذوب شده اند.
به علت گرم شدن هوا و تغييرات شرايط اقليمي از 14 هزار يخچال بزرگ و كوچك طبيعي در كوههاي بدخشان تاجيكستان ، يك يخچال به طور كامل از بين رفته و خطر ذوب شدن ساير يخچال ها نيز افزايش يافته است.
«فيدچينكا» به عنوان بزرگترين يخچال تاجيكستان حدود دو كيلومتر كم شده و در سال جاري حجم رودخانه آمو 30 درصد كاهش يافته است.
يخچال «فيدچينكا» بزرگترين يخچال طبيعي در تاجيكستان و آسياي مركزي است كه در ارتفاع شش هزار متري از سطح دريا در كوههاي بدخشان با 70 كيلومتر طول و دو كيلومتر عرض واقع شده است.
حكومت تاجيكستان در همايش هاي بين المللي بارها به خطر تغيير اقليم و چالشهاي مربطو به تغييرات زيست محيطي تاكيد و خواستار توجه جام جهاني به
براي كمك به حفظ منايع سرشار آب در اين كشور كرده است.
تاجيكستان يكي از كشورهاي صاحب مقام در منابع و ذخاير آب در منطقه و جهان است و اين كشور هشت ميليون نفري ، 64 درصد منابع آبي آسياي مركزي را در اختيار دارد و در جهان نيز در جايگاه ششم قرار دارد.
اين كشور كوهستاني و سرسبز با بارندگي زياد داراي رودخانه هاي فراواني است . شمار رودهايي كه طول آنها از 10 كيلومتر تجاوز مي كند به 947 مي رسد و در مجموع طول رودخانه هاي تاجيكستان بيش از 28 هزار كيلومتر است.
بزرگترين درياچه آب شيرين عميق جهان موسوم به «آب بند سريز» در تاجيكستان واقع شده كه با 56 كيلومتر مربع مساحت و با ژرفاي حدود 500 متر خود به تنهايي قادر به تامين آب شرب و انرژي برق آسياي ميانه و خاورميانه است.
«آنتونيو گوترش» دبير كل سازمان ملل متحد طي يك سفر رسمي از روز پنجشنبه هفته گذشته به آسياي ميانه آمد و از پنج كشور اين منطقه بازديد كرد. وي امروز چهارشنبه به كابل پايتخت افغانستان عزيمت كرد.
آساق**1663**گزارش:خسرو حسيني**انتشار دهنده: 1599
۰ نفر