۲۵ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۵۷
کد خبر: 82565753
T T
۰ نفر
سن مهاجر آفت گندم زارهاي بانه است

سنندج- ايرنا- مديرجهاد كشاورزي بانه گفت: با توجه به اينكه شهرستان بانه در مجاورت اقليم كردستان عراق واقع شده سن مهاجر به ٰآفت گندمزارهاي بانه تبديل شده است.

كريم شريفي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: باوجود مبارزه و كنترل آفت سن، سم پاشي مزارع و توصيه هاي لازم به كشاورزان سن مهاجر همچنان در مزارع و گندمزارهاي بانه جولان مي دهد.
وي اظهار كرد: با توجه به اينكه كشور همسايه عراق در منطقه گرمسيري واقع شده است، گندم در اين منطقه زودتر از منطقه ما برداشت مي شود و سن مهاجر براي تغذيه به مزارع روستاهاي حاشيه مرز حمله مي كند و در روستاهاي اشترآباد، خوري آباد و منطقه سيرانبند سن مادر ديده مي شود و محصول كشاورزان را از بين مي برد.
وي افزود: سن مادر در يك هزار هكتار از مزارع مشاهده شده و از ابتداي سال جاري يك هزار و 300 هكتار از اراضي زير كشت گندم سم پاشي شده است.
مدير جهاد كشاورزي بانه از سهل انگاري برخي از كشاورزان انتقاد كرد و گفت: باوجود آموزش، اطلاع رساني از طريق دهياري ها و توصيه هاي لازم توسط كارشناسان، كشاورزان به موقع براي مبارزه با سن اقدام نمي كنند.
وي اظهار كرد: كشاورزان بايد هر چه سريعتر نسبت به سم پاشي مزارع خود عليه آفت سن مهاجر مادر اقدام كنند چراكه تاثير مخربي بر محصولات كشاورزي مي گذارد و كشاورزان هنگام خريد گندم تضميني با مشكل مواجه مي شود.
وي بابيان اينكه توليد گندم امسال نسبت به سال گذشته كاهش يافته گفت: با توجه با اينكه در ابتداي پاييز سال گذشته بارندگي هاي صورت گرفت گندمزارها ريشه زدند و بعد از آن در يك مقطع زماني بارش ها كاهش يافت و به گندمزارهاي شهرستان آسيب جدي وارد شد.
شريفي كوهستاني بودن منطقه را عامل كشت پايين گندم دانست و اظهار كرد: با توجه به كوهستاني بودن منطقه و كمبود زمين كشاورزي در بانه يك سوم نياز شهرستان گندم توليد مي شود و بايد براي تامين نياز شهرستان گندم از شهرها و استان هاي ديگر خريداري شود.
بانه در 242 كيلومتري غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار: زينب طلايي/ **انتشار دهنده: اميد بهمني
**آگاهي از آخرين اخبار استان كردستان در كانال زير:
@IRNSANANDAJ
https://telegram.me/joinchat.DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg