توجه به رويه‌هاي بتني در دولت يازدهم جدي‌تر شد/امكان استفاده از ظرفيت مازاد سيمان در راهسازي

تهران - ايرنا - رئيس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي با بيان اينكه توجه به رويه‌هاي بتني در دولت يازدهم جدي‌تر شد، افزود: نزديك به 10 ميليون تن ظرفيت مازاد توليد سيمان در كشور وجود دارد كه بخشي از آن مي‌تواند در ساخت راه‌ها استفاده شود.

به گزارش روز جمعه ايرنا از وزارت راه و شهرسازي، «محمد شكرچي زاده» افزود: وزير راه و شهرسازي نيز دستور داد تا دستورالعملي براي استفاده بيشتر از بتن در رويه راهها تهيه شود.
وي افزود: هم‌اكنون نزديك به 10 ميليون تن مازاد توليد سيمان در كشور وجود دارد كه بخشي از آن مي‌تواند در ساخت راه استفاده شود و با توجه به افزايش قيمت قير مي‌توان با جايگزين كردن اين دو محصول آمادگي صادرات قير را فراهم كرد.
اين مقام مسئول با اشاره به مزاياي استفاده از رويه‌هاي بتني گفت: نزديك به هشت دهه است كه در ايران از سيمان و بتن به‌ ويژه در حوزه ساختمان، بنادر، سدسازي و پل‌سازي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
وي افزود: در اين مدت، بتن توانسته مزيت‌هاي خود نسبت به فولاد و سدهاي خاكي نشان دهد اما نسبت به رويه‌هاي بتني غفلت شده درحاليكه رويه‌هاي بتني داراي عمر بيشتر، دوام مناسبت‌تر، ايمني بيشتر و مصرف سوخت كمتر و با محيط‌زيست سازگار تر است.
رئيس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي با بيان اينكه ميزان استفاده از بتن در رويه‌ راه‌ها در سال‌هاي گذشته از مجموع 200 هزار كيلومتر نزديك به صفر بوده ، افزود: علت آن قيمت ارزان و در دسترس بودن قير است ضمن اينكه مهندسين مشاور نيز آشنايي چنداني با بتن نداشتند.
وي خاطرنشان كرد: در بازديد از كشور كره جنوبي متوجه ميزان قابل‌توجه استفاده از رويه‌هاي بتني در بزرگراه‌ها شدم. بنابراين با توجه به وجود دانش رويه‌هاي بتني در داخل كشور و ساير موارد مورد نياز براي اجراي رويه‌هاي بتني در ادامه كار با مشكل مواجه نخواهيم شد.
شكرچي زاده با اشاره به سه پروژه آزادراه تهران - شمال، آزادراه اصفهان - شيراز و باند 29 راست فرودگاه مهرآباد كه قرار است با حضور رئيس‌جمهوري افتتاح شود، گفت: اين باند فرودگاه در آزمايش‌ها مورد رضايت خلبانان قرار گرفته است زيرا علاوه بر كيفيت بالا حداقل چند دهه عمر مفيد خواهد داشت.
وي تصريح كرد: يكي از مشكلات جاده‌ها در مناطق پر ترافيك توام با توقف و حركت زياد؛ نظير ايستگاه‌هاي اتوبوس، تقاطعات، باسكول‌ها و آشيانه‌هاي هواپيمـا، بروز خرابي‌هايي نظير شيارافتادگي مسير چرخ، موج‌ زدگي و كنار رفتگي است كه در عرض چند سال، جاده را از درجه بهره‌برداري ساقط كرده و انجام روسازي را الزام مي‌سازد.
اين مقام مسئول ادامه داد: البته روسازي جديد در ايران و ساير كشورها، نوعي روسازي آسفالتي است كه پس از گذشت زمان كوتاهي، همان خرابي‌ها دوباره ظاهر مي‌شوند.
وي يادآور شد: در روسازي‌هاي بتني اسـتفاده از پودر سرباره كوره آهن‌گدازي به ‌جاي 25 درصد سيمان، بـه تراكم و غيرقابل نفوذ كردن بـتن و سنگدانه هاي آهكي به كاهش تبادلات حرارتي بتن با محيط كمك مي‌كند؛ الياف پلي‌پروپيلن در بهبود مقاومت كششي، انعطاف‌پذيري و انسجام بتن، پس از ترك‌خوردگي تأثير بسزايي دارد.
شكرچي زاده يادآور شد: صرف كمي هزينه بيشتر براي اجراي روسازي بتني كه عملكرد خود را به‌طور مطمئن در طول عمر واقعي طرح خود حفظ مي‌كند و مزاياي بيشمار ديگري دارد، در طولاني‌مدت به نفع استفاده‌كنندگان از راه و سازمان‌هاي مسئول خواهد بود.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام **1070**1561** خبرنگار: فريبا بابائي **انتشار:مژگان توانا
۰ نفر